دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۱۵

ریگی: اختصاص بودجه های اندک برای تولید فیلم های کودک باعث افت کیفی آن ها شده است

حسین ریگی در نشست خبری فیلم سینمایی هوک

سینماپرس: حسین ریگی گفت: در همه جای دنیا سینمای کودک جدی گرفته می شود و حتی در صحبت های مدیران سینمایی ما نیز حوزه سینمای کودک همواره جدی است اما در عمل هرگز جدی گرفته نمی شود.

حسین ریگی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: متأسفانه حساسیت و اهمیت سینمای کودک و نوجوان درک نمی شود این در حالی است که در همه جای دنیا این سینما جدی گرفته می شود و حتی در صحبت های مدیران سینمایی ما نیز حوزه سینمای کودک همواره جدی است اما در عمل هرگز جدی گرفته نمی شود و صرفاً اگر کاری هم صورت می گیرد از روی رفع تکلیف است و عزمی برای حمایت از سینمای کودک وجود ندارد چون دغدغه ای در کار نیست.

کارگردان فیلم های «هوک» و «لیپار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروز یکی از پرسش ها و مشغولیات ذهنی بنده به عنوان فیلمسازی که سال ها در زمینه سینمای کوتاه، مستند و سینمایی برای کودکان و نوجوانان کار کردم این است که چرا سینمای کودک که روزگاری مهمترین گونه سینمایی در کشورمان بود این گونه فراموش شده است؟ چه چیز باعث تغییرات منفی در این سینما شده؟ نگاه مدیران؟ نگاه سینماگران؟ توجه صرف به گیشه و درآمدزایی از طریق تولید فیلم؟ به هر صورت هرچه هست باعث شده تا دیگر کسی اهمیت سینمای کودک را متوجه نباشد و به نوعی این سینما فراموش شود.

وی ادامه داد: ما باید در تربیت نیروی فعال در حوزه سینمای کودک و نوجوان کوشا باشیم. این سینما علاوه بر تربیت نیروهای زبده و دغدغه مند نیازمند حمایت های مالی، فنی، مدیریتی و معنوی از زمان پیش تولید تا اکران است.

این سینماگر سپس با انتقاد از اینکه بسیاری از فیلم های سینمایی مجبور هستند در پلتفرم ها به صورت آنلاین پخش شوند یا کپی غیرمجاز آن ها در فضای مجازی پخش شود اظهار داشت: تنها دلیل این اتفاق عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب در حوزه اکران است. در حوزه اکران باید آیین نامه ای تدوین شود که صرفاً نگاه اجرایی نداشته باشد و رفع تکلیف نباشد تا بتوان کلیت سینما را از این بحران نجات داد.

ریگی تأکید کرد: مدیران سینمایی باید از سینماگری که دغدغه کودک و نوجوان را دارد حمایت کنند. متأسفانه وضعیت امروز سینما به گونه ای شده که تهیه کنندگان اصلاً کار برای کودکان را نمی پسندند چرا که اکران مناسبی به این فیلم ها داده نمی شود و سرمایه آن ها هدر می رود. این مدیران سینمایی هستند که می توانند سینما را به سمتی هدایت کنند که دغدغه اصلی سینماگران تولید فیلم کودک باشد.

این کارگردان سینما سپس در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا در شرایطی که سینمای کودک و نوجوان اوضاع نابسامان و بحرانی دارد مدیران سینمایی اصرار به برگزاری جشنواره فیلم کودک دارند متذکر شد: به نظر بنده برگزاری جشنواره خوب است. البته ما باید چرخه سینما را کامل کنیم. اینکه فقط بخواهیم به جشنواره فکر کنیم دردی از ما درمان نمی شود و ما نیازمند تولید درست و حمایت درست از فیلم های کودک در زمان اکران هستیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: نجات دادن سینمای کودک و نوجوان کار دشواری نیست! مدیران دولتی می توانند فیلم های کودک را به صورت رایگان برای کودکان و خانواده های شان اکران کنند و در واقع یک سوبسید صد در صدی به این سینما بدهند. این اتفاق باعث می شود تا توجه به سینمای کودک جدی شود و تهیه کنندگان علاقمند به تولید اثر در این حوزه شوند. از سوی دیگر بودجه مناسب باید به فیلم های کودک داده شود؛ متأسفانه امروز وضعیت به گونه ای شده که تا اسم فیلم کودک می آید می گویند چون فیلم کودک است بودجه کم می خواهد و همین اختصاص بودجه های اندک برای تولید فیلم های کودک باعث افت کیفی آن ها شده است و آن وقت کارگردان توسط برخی افراد قضاوت می شود که تله فیلم ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.