دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

امید نیاز:

آنچه امروز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان وجود دارد تنها شبیه به یک ویترین در یک مغازه کوچک با عمق ۳۰ سانتیمتر است!

چهارمین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: امید نیاز کارگردان و فعال حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اهداف گمشده جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان در این سال‌ها، از میلیاردها تومان خرج کرد بدون دستآورد در این جشنواره گفت.

به گزارش سینماپرس، امید نیاز کارگردان فیلم کودک در گفت‌وگو با میزان در مورد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: هر ساله در همین زمان نظرسنجی‌هایی در مورد برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، اما هیچ یک از این درد و دل‌ها به دستاوردی ختم نمی‌شود و خروجی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فقیرتر نسبت به سال‌های قبل است. سوال اصلی این است که چرا در گروه‌های اکران سینماها، اکران فیلم کودک و نوجوان در نظر گرفته نشده و حتی درمواردی سینما دار حاضر به اکران نمی‌شود؟

وی به چالش‌های پیش روی فیلمسازان و کارگردانان فیلم کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: فیلم‌های عرصه کودک و نوجوان بود که سینمای ایران را به دنیا معرفی کرد.

فیلم‌هایی همانند مشق شب، بچه‌های آسمان، خانه دوست کجاست؟ و… پایه‌گذاران فیلم‌سازی موفق در کشور بودند، اما اکنون شاهد این واقیعت تلخ هستیم که محتوای بسیار سطحی در جشنواره رواج یافته است، چون چند روز به برگزاری جشنواره از برخی افراد خواسته می‌شود در این جشنواره شرکت کنند که فیلم آنان ارزش و جایگاه حضور در این جشنواره را ندارد. از سوی دیگر اکرانی برای این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده است. این امر زمینه رابرای دور شدن فیلمسازان موفق از جشنواره کودک و نوجوان در بر داشته است.

نیاز به بودجه‌هایی که به منظور برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده می‌شود، اشاره و تاکید کرد: بودجه‌های میلیاردی برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نظر گرفته می‌شود، اما در این میان هیچ کمکی دست سازنده را نمی‌گیرد و در ادامه خبری از اکران فیلم‌های کودک نیست و خروجی نیز برای این جشنواره به چشم نمی‌خورد و این سوال ایجاد می‌شود که طی چند سال گذشته چه دستاوردها و خروجی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دست آمده است؟

وی به برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان پرداخت و تصریح کرد: استان اصفهان بر عکس آنچه گفته می‌شود یک استان محروم است. هرساله ۱۲ میلیارد تومان پول از شهرداری و بخش‌های مختلف برای برگزاری جشنواره فیلم کودک گرفته می‌شود، اما بدون هیچ گونه دستاوردی خاتمه پیدا می‌کند.

این کارگردان فیلم کودک اظهار کرد: فیلم‌سازی خوب انگیزه می‌خواهد؛ وقتی نه اکرانی وجود دارد و نه حمایت و هدایتی حتی فروش در گیشه نیز برای جشنواره کودک در نظر گرفته نمی‌شود، بنابراین تهیه‌کننده هم حاضر به سرمایه‌گذاری برای آنچه بازگشت سرمایه برایش ندارد، نخواهد شد، او ترجیح می‌دهد تا سرمایه خود را برای فیلم‌های مانند فسیل در نظر بگیرد.

وی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به یک ویترین تشبیه کرد و افزود: آنچه امروز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان وجود دارد، تنها شبیه به یک ویترین در یک مغازه کوچک با عمق ۳۰ سانتیمتر است که خریدار نمی‌تواند از آن کالایی را خریداری کند. من معتقدم جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اهداف خود را فراموش کرده است. جشنواره‌ای که قصد داشت تفکر افراد را درباره کودکان و نوجوانان به تصویر بکشد امروز دچار نقصان است. اگر امروز دیده می‌شود که فیلمی ساخته و در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شرکت می‌کند، تماما با هزینه‌های شخصی انجام می‌شود و خبری از حمایت نیست. تنها کسانی که از برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بهره‌ای عایدشان می‌شود، دکه‌های سیگارفروشی است، زیرا تولیدکننده و حاضران بعد از هر فیلم می‌آیند، گفت‌وگویی می‌کنند و سیگاری می‌کشند و می‌روند و در این میان میلیاردها تومان پول جابه‌جا می‌شود و نتیجه‌ای نیز گرفته نمی‌شود.

نیاز تاکید کرد: سازمان سینمایی و یا بنیاد سینمایی فارابی قبل از برگزاری جشنواره باید طی تمهیداتی اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان را در برخی از سینماها در نظر گرفته و به اجرا در آورند، سپس برای برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی کنند. اکنون از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان چیزی باقی نمانده است و آن را تکه تکه کرده‌اند. این امر به مدد عدم مدیریت مناسب، نبود ثبات مدیریتی و ایدئولوژیک برخورد کردن افرادی است که سمتشان مدیریت بود، اما با بی‌اطلاعی از الفبای این حوزه سال‌ها زمینه را برای نابودی فیلم کودک رقم زدند و اکنون با یک جشنواره بدون قیم روبه‌رو هستیم.

وی به عنوان یک کارگردان بیان کرد: متاسفانه حتی فیلم‌هایی که امتیاز لازم برای پخش در تلویزیون را ندارند نیز در این جشنواره با برنده ویژه شرکت داده می‌شوند و زیر پای آنان فرش قرمز انداخته می‌شود. این فیلم‌ها جنبه رقابتی در جشنواره را زیر سوال می‌برند، همین روند سبب شده تا روز به روز و سال به سال شاهد ضعیف شدن جشنواره باشیم. باید در نظر داشته باشیم که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، یک کودک سرراهی نیست و اگر رویکردی درست برای آن در نظر گرفته شده بود، این جشنواره الان به یک مرد تنومند تبدیل می‌شد.

وی که یکی از کارگردان‌های شرکت کننده در جشنواره‌های بین‌المللی است در مورد علل عدم ساخت فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: اگر امروز به ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان نمی‌پردازم به دلیل نبود شرایط مناسب است. از یک سو تهیه‌کننده حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود، از سوی دیگر اکرانی برای فیلم‌ها در سینماها در نظر گرفته نشده و وعده‌ها تنها در حد حرف باقی مانده است.

نیاز در مورد مدیرعامل جدید بنیاد فارابی گفت: من نمی‌توانم در مورد کسی که به تازگی روی صندلی مدیریت نشسته اظهار نظر کنم، زیرا عملکرد او را ندیده‌ام و نمی‌دانم. تنها امیدوارم که یک هارمونی از حضور او و همراهی‌اش با جشنواره فراهم شود که زمینه‌ساز رشد برای جشنواره باشد. در مورد فراخوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز، چون محتوای فراخوان را مورد مطالعه قرار نداده‌ام، نمی‌توانم نظر دهم، زیرا ممکن است مانند سال‌های گذشته هر نوع فیلم سطحی را دعوت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.