دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی:

امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است/معروف های بسیاری در جامعه داریم و باید این معروف ها را ترویج کرد

عبدالحسین خسروپناه

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرین امر به معروفش می‌گوید و معتقد است امر به معروف بر نهی از منکر تقدم دارد و بدترین نوع منکر عبارت است از ترک فعل مسئولان.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به این سوال ایرنا «آخرین باری که امر به معروف کردید، درباره چه موضوعی بوده»، گفت: یکشنبه درباره مسئولی نهی از منکر کردم که به نظر من ترک فعل کرده بود؛ البته وی دفاعیاتی داشت. به آن شخص مسئول گفتم که تو این مسئولیت را داشتی و موظف بودی آن را انجام دهی ولی ترک فعل کردی. این مسئول توجیهاتی داشت مثل این که بودجه نداشتیم، ولی من قبول نکردم. یعنی برای من توجیه پذیر نبود که کسی به خاطر نبود بودجه ترک فعل کند.

وی افزود: من معتقدم بدترین نوع منکر، ترک فعل مسئولان است؛ نمی خواهم بگویم اقسام دیگر منکر، منکر نیستند یا نباید در برابر منکرات دیگر نهی از منکر نکنیم. منکری که مسئولان انجام می دهند، همان ترک فعل هاست. مثلا کسانی که در حوزه مسکن، دارو یا سایر حوزه ها ورود می کنند و به همه مردم آسیب می زنند باید از سوی نهادهایی مثل سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات یا وزیران رسیدگی شوند. بنابراین بدترین نوع منکر ترک فعلی است که مسئولان دارند و وظایف خود را انجام نمی دهند.

این استاد حوزه ادامه داد: از طرف دیگر امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است. معروف های بسیاری در جامعه داریم و باید این معروف ها را ترویج کرد ولی در این زمینه ها کمتر تبیین و ترویج صورت می گیرد. یک بار در ایرنا در یک سخنرانی گفتم چرا همه روزنامه ها و خبرگزاری ها صفحه حوادث دارند ولی صفحه معروف ها ندارند. مثلا وقتی کسی مرتکب قتلی می شود یا سرقتی کرده یا مرتکب اختلاسی شده همه رسانه ها این خبر را منتشر می کنند و مردم هم فکر می کنند هزاران قتل و سرقت رخ داده است.

وی اضافه کرد: نیکوکاران بسیاری در کشور هستند که به دنبال کارهای خیر هستند. مثلا در دزفول چهار بیمارستان با کمک های مردمی و افراد خیر ساخته شده است که یک بیمارستان مجهز برای بیماران سرطانی است و حتی اسکان و امکانات همراهان بیماران را تامین می کنند ولی کسی از این کارهای خوب صحبتی نمی کند یا در ایام محرم، هیات های فراوانی برای برگزاری مراسم عزاداری خدمات بسیاری دارند ولی کسی از این ها نمی گوید.

خسروپناه افزود: یک مداح در نقد وضع اقتصادی با یک برداشت سیاسی، شعری را خواند و بعد هم عذرخواهی کرد و گفت که غرض سیاسی نداشته و فقط از وضعیت موجود انتقاد داشته ولی این شعر همه جا پخش شد و بازتاب فراوانی داشت درحالی که چند شب قبل از این، شخصی دیگر در هیات خود مدحی از رضا شاه کرد و همین مداح خطبه ای در جنایات رضا شاه خواند ولی این خطبه جایی پخش نمی شود.

وی اضافه کرد: شب های عزاداری دهه اول محرم در مسجد دانشگاه شریف جمعیت فراوانی از دانشجویان حضور پیدا کردند. ظهرها در مسجد این دانشگاه به دلیل جمعیت زیاد دانشجویان، دو نوبت نماز جماعت برگزار می شود و کسی این مطالب را نشر نمی دهد ولی وقتی ۳۰۰ دختر و پسر در آن اغتشاشات حرف های زشتی زدند، همه گفتند دانشگاه شریف اینگونه است درحالی که بسیاری از پیشرفت های علمی از ابتدای انقلاب تا کنون مرهون این دانشگاه است و یکی از فعالترین کانون های قرآنی دانشگاه های کشور در این دانشگاه فعالیت می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امر به معروف فقط دستور نیست، بلکه تشویق هم هست و باید دیگران را به معروف تشویق کنیم تا دیگران هم در آن مشارکت کنند ولی تا یک منکری می بینیم آن را بزرگ می کنیم. بنابر این امر به معروف را باید بر نهی ازمنکر مقدم بداریم و نباید به منکرات خاص متمرکز شویم.

وی اضافه کرد: حجاب، سنگر مهم انقلاب است ولی گروه هایی که زمینه بی حجابی را فراهم می کنند، بدتر از آن خانم هایی هستند که کشف حجاب می کنند و ما علت ها را رها کرده ایم و به معلول ها پرداخته ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.