یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

بازنشر گفتگوهای زنده یاد خسرو امیرصادقی با سینماپرس؛

از دغدغه برای وضعیت بد معیشتی سینماگران تا انتقاد به فروکاست جایگاه فارابی

خسرو امیرصادقی

سینماپرس: همزمان با درگذشت زنده یاد خسرو امیرصادقی برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس یادش را گرامی داریم.

همزمان با درگذشت زنده یاد خسرو امیرصادقی تهیه کننده و بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، گذران روزها و آینده سینمای کشور مجدد از نظر بگذرانیم.

خسرو امیرصادقی تهیه کننده و بازیگر سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۳۷ در شهرستان قائم شهر استان مازندران بود؛ او فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم «سرنوشت سازان» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد و پس از آن در فیلم های زیادی به عنوان بازیگر، تهیه کننده، مدیر تولید، سرمایه گذار و مدیر تدارکات، ایفای نقش نمود.

فرزندان او نیز به راه پدر رفته اند و محمدرضا امیرصادقی، دومین پسر او نیز از دوران طفولیت در فیلم «مسافران مهتاب» در نقش «مش حسین آقا» بازی می کرد و اکنون نیز به حرفه بازیگری و کارگردانی سینما مشغول است.

امیرصادقی تهیه کنندگی فیلم های سینمایی نظیر «پسر تهرونی»، «بله برون» و «کلید ازدواج» را برعهده داشته است. این هنرمند پیشکسوت همچنین در فیلم های سینمایی نظیر «مسافران مهتاب»، «میرزا کوچک خان»، «سردار جنگل»، «بازجویی یک جنایت»، «تفنگ شکسته» و... نیز به ایفای نقش پرداخت و «سال های مشروطه» و «پایتخت» نیز از جمله سریال هایی هستند که این هنرمند فقید در آن ها نقش آفرینی داشته است.

در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد خسرو امیرصادقی انجام داده اند، بازنشر شده است.

*********************************

خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی امروزه بدل به نهادی تشریفاتی و بودجه برباده شده و بود و نبودش هیچ فرقی برای سینما و سینماگران ندارد؛ البته برخی چهره های خودی و نزدیک به مدیران سینمایی همواره از برخی امکانات و وام ها و بودجه ها و مواهبی که مسئولان این بنیاد در اختیارشان قرار می دهند استفاده می کنند اما عموم سینماگران نه تاکنون نفعی از فارابی برده اند و نه کاری با این نهاد دارند. یک بار بیایید و صادقانه به اهالی سینما پاسخ بدهید که چرا بنیاد سینمایی فارابی را سرپا نگه داشته اید؟ در فارابی چه کاری انجام می دهید؟ چرا اینقدر نهادهای زیر و درشت در زیرمجموعه سازمان سینمایی باید وجود داشته باشد؟ آیا همه کارهایی که در این نهادها انجام می شود و هریک از آن ها بودجه های هنگفتی از بیت المال را می بلعند نمی تواند در خود سازمان سینمایی صورت گیرد؟ سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰

خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه کننده سینما در خصوص ویژگی مدیران تابعه سازمان سینمایی که قرار است به زودی منصوب شوند اظهار داشت: آنچه طی سال های اخیر به شدت ما را دچار آسیب کرده حضور مدیرانی بوده که تمامی مواهب سینما را در اختیار دوستان و خانواده های شان قرار می دادند از این رو سینما نیاز به مدیرانی دارد که رانت ویژه در اختیار دوستان، آشنایان و اقوام شان قرار ندهند و تنها به فکر برون رفت سینما از بحران ها و معضلات شدیدی باشند که در آن غوطه ور شده است. سینما کاملاً ورشکسته است و یک همت خاصی طلب می کند تا بتوان دوباره سینمای کشور را احیاء کرد. بخش خصوصی به واسطه سیاست گذاری های غلط مدیران پیشین کاملاً منفعل شده و آنقدر سرمایه های سرگردان دولتی و رانت آقازاده ها و دوستان و اقوام وارد سینما شده که این هنر-صنعت را دچار سرگردانی و تشتت کرده است. نگاهی گذرا به آنچه بر سر سینما و فرهنگ و هنر کشور طی سال های اخیر آمده نشان می دهد دلیل اصلی مشکلات عدیده در سینمای کشور مدیرانی بوده اند که از اصول و ذات سینما کمترین آگاهی نداشته اند و به این علت سینما این چنین دچار معضلات متعدد و پیچیده شده است. چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰

خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه کننده سینما در خصوص نقش مغفول مانده سازمان سینمایی در رونق کسب و کار سینماگران گفت: منتظر معجزه اید؟؛ الآن باید با حمایت مادی از سینماگران توان مدیریتی خود را ثابت کنید؛ شما باید از آقای اسماعیلی بخواهید که اوضاع نابسامان سینما را در هیأت دولت گزارش دهند و از آن ها مبالغی را دریافت کرده و در بین اهالی سینما توزیع کنند. متأسفانه وضعیت سینما بد نیست؛ خراب است! این روزها با این شدت از رکود مخاطب و رکود شدید تولید در سینما اهالی سینما چطور شکم زن و بچه خود را سیر کنند؟ چه تدبیری برای وضعیت وخیم معیشتی سینماگران شده است؟ آقایان در سازمان سینمایی نشسته اند و فقط پروانه ساخت می دهند که نهادهای خودشان بودجه بگذارند و فیلم های نفروش تولید کنند؟ این چه نفعی برای سینمای کشور در پی دارد؟ امروزه کشتی همه به گل نشسته و فقط مسئولان فرهنگی باید آن را از گل در بیاورند. ما از آن ها انتظار شاهکار نداریم بلکه توقع مان این است که کمی دم دستی و ابتدایی ترین کارها را انجام دهند و خود را به ندیدن و نشنیدن مشکلات سینماگران نزنند. سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱

روحش شاد و یادش گرامی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.