چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

وزیر ارشاد:

عصر تهاجمات فرهنگی مرکّب امروزین مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی است

جشنواره ادبی شعر مباهله

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی جشنواره قدمگاه را مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی دانست که در سایه‌ بهره‌گیری از وسیع‌ترین و پرصداترین امکانات، سعی در القای سیطره نظام تبلیغی خود و سبک زندگی مورد نظر خود است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رویداد هنری مباهله و نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه به میزبانی یزد، پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده‌ است:

«تئاتر، هنری دیرینه‌ و پیوندیافته با هستیِ انسان و زیست فرهنگی اوست؛ که برای پویایی و جریان‌سازی مستمرِ خود، نیازمند بستری برای تامین مؤلفه‌های فکری خویش است، مؤلفه‌هایی پویا و روزآمد؛ محملی برای بازنمایی آنچه شایسته است و آنچه باید باشد و نیست!

به راستی، چه متن و گستره‌ای، آرمانی‌تر و عمیق‌تر و روشن‌تر از سیره و سخن اهل بیت نور و کرامت (علیهم السلام) برای آگاهی‌یابی‌های تاریخی و اندیشه‌ورزی‌های جامعه‌شناسانه.

خاندانی که نام و یاد و حیات طیّبه‌شان، سراسر هدایت و اشارت و بشارت است و کلام و رفتار و نگاه‌شان، اکسیر ِ معنی‌دهنده به انسان و کمالاتی که می‌توان برای او در مسئولیّت خلیفه‌اللهی، متصوّر شد.

با تعمّق در رسالت هنر تئاتر و توجّه به بستر و ظرفیتی که از آن سخن گفتیم؛ بخشی از هنرمندان هنرهای نمایشی ِ کشور اسلامی‌مان، اینک به برگزاری «نخستین جشنواره‌ تئاتر ملّی قدمگاه» پرچم افراشته‌اند تا با نگاهی تبیینی، رخداد بی‌نظیر و تاریخی «مباهله» ی پیامبر اعظم و اهل بیت مطهّرش (علیهم‌السلام) را در طرح و متن و اجرا، مورد تامّل و توجه قرار دهند.

این اهتمام، از دو سو قابل اعتنایی مضاعف است: اولاً که در عصر تهاجمات فرهنگی مرکّب امروزین، حرکت یادشده، خود مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی است که در سایه‌ بهره‌گیری از وسیع‌ترین و پرصداترین امکانات، سعی در القای سیطره نظام تبلیغی خود و سبک زندگی مورد نظر خود است و دیگر، این نکته که رویکرد اجرایی این جشنواره، بر اجراهای نمایشی در فضای باز تمرکز یافته است و این رویکرد، می‌تواند گامی نزدیک‌تر و پیداتر به هنر مردمی و تحقّقِ هرچه بیشتر موضوعیّت «عدالت هنری» ای باشد که این دولت، بدان کمر همت بسته است.

با این امید و نگاه، برگزاری این رویداد هنری در خطّه‌ سربلند و بزرگوار یزد را مغتنم شمرده و توفیق و سربلندی حاضرین در صحنه‌ این رخداد ملّی و معنوی را از درگاه خداوند متعال خواهانم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.