سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام قرائتی برگزار شد؛

جبلی: از استاد قرائتی تشکر کنم که رسانه ملی را در بیش از چهار دهه به قرآن مزین کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محسن قرائتی

سینماپرس: آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام قرائتی، این چهره ماندگار رسانه که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزارشد، علاوه بر مدیران سازمان صداوسیما، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محسن قرائتی طی بیش از چهاردهه فعالیت رسانه‌ای قرآنی، خدمات ارزنده و بی بدیلی در حوزه تفسیر قرآن و ترویج نماز برای مردم و مخاطبان رسانه ملی ارائه کرده است.

دایره خدمات او به نشر و ترویج قرآن کریم و نهضت تفسیر آیات نورانی آن، منحصر به مرزهای ایران اسلامی نیست. این معلم و مفسر بزرگ قرآن در سفرهای متعدد به کشورهای گوناگون نیز منشأ اثرات بسیار در ترغیب جوامع مختلف مسلمان به تدبر در قرآن کریم بوده است.

محتوای «تفسیر نور» استاد قرائتی نیز بیش از ربع قرن است که دستمایه تولید برنامه وزین رادیویی‌ای با نام «راهی به‌سوی نور» در ۲۹ رادیوی معاونت برون‌مرزی صداوسیما برای مسلمانان و غیرمسلمانان مخاطب این رادیوها شده و به‌صورت هفتگی پخش می‌شود.

جبلی رئیس رسانه ملی گفت:افتخار بزرگی برای ما در رسانه ملی است که استاد قرائتی این افتخار را به ما در این دوره سازمان صدا و سیما دادند تا این مراسم را برگزار کنیم. من مطلع هستم که در دوره‌های قبل رسانه ملی هم این درخواست از حضرت استاد وجود داشته است و هیچ وقت ایشان قبول نمی‌کردند، ما چند ماه پیش به همراه چند تن از معاونین برای عیادت رفتیم و درخواست کردیم که افتخار برگزاری آئین نکوداشت را برگزار کنیم و ایشان با استغاثه قبول کردند که مراسم را داشته باشیم.

وی ادامه داد:۴۴ سال پیش در سال ۵۸ بنده یک دانش آموز ۱۳ ساله در مدرسه بودیم و افتخار حضور در اولین جلسات درس‌های حاج آقا قرائتی را پیدا کردم. دو هدف از برگزاری این جلسه را دنبال می کنیم و اولین هدف وظیفه اخلاقی ما به عنوان نمایندگان چند نسل مردم ایران که در بیش از چهار دهه با محسن قرائتی ارتباط گرفتند و برای یک عمر تلاش و مجاهدت در زیر قرآن این مراسم را برگزار کردیم و بنده به نمایندگی همه مدیران قبل و همکاران رسانه ملی وظیفه خود می دانم از استاد قرائتی تشکر کنم که رسانه ملی را در بیش از چهار دهه به قرآن مزین کردند.

استاد قرائتی درباره دریافتی بابت «درس‌هایی از قرآن» گفت: تا امروز دریافتی از برنامه درس‌هایی از قرآن نداشتم و فقط آن زمانی که حج عمره ۱۰۰ هزار تومان بود، مهمان صدا وسیما شدم و حج رفتم.

وی افزود: قبل از انقلاب برای اجرای برنامه به رادیو و تلویزیون دعوت شده بودم، اما چون نمی‌خواستم بازوی دستگاه طاغوت باشم نپذیرفتم. کم‌کم به شهرهای مختلف سفر کردم و کلاس آموزشی تشکیل دادم تا اینکه در یکی از سمینارهایی که مقام معظم رهبری و شهید بهشتی حضور داشتند برنامه اجرا کردم. آنجا مقام معظم رهبری (دامه برکاته) مرا مورد تفقد قرار دادند و به منزل خودشان دعوت کردند.

قرائتی درخصوص اولین حضورش در تلویزیون گفت: روزی که به سازمان صداوسیما رفتم، با بهانه‌گیری و وسواس بسیار از من تست گرفتند و زمانی که در امتحان قبول شدم، پیشنهاد کردند بدون لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. روی حرفشان هم مصّر بودند و می‌گفتند ما به جز دو روحانی (حضرت امام و آیت‌الله طالقانی) به دیگران اجازه حضور در این سازمان را نمی‌دهیم. من هم قبول نکردم و گفتم نظر آنان را به اطلاع حضرت امام‌ (ره) می‌رسانم. به هر حال پذیرفتند با لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. در واقع این برنامه تلویزیونی که از باقیات الصالحات شهید مطهری است و با حمایت‌های امام (ره) پا گرفت، طبق نظرسنجی های سازمان صداوسیما از برنامه‌های موفق بوده است.

حجت‌الاسلام قرائتی درباره نام این برنامه تلویزیونی «درس‌هایی از قرآن» توضیح داد: پیشنهاد خودم بود که «درس‌هایی از قرآن» عنوان این برنامه تلویزیونی بشود. این نام در یک لحظه به ذهنم رسید. به هر حال قرآن کتاب اصلی مسلمانان است و ریشه مکتب ما هم حرف‌های قرآن است. شیعه و سنی ندارد، سند نمی‌خواهد و مشکوک نیست. همه که نمی‌توانند مفسر قرآن شوند.

وی ادامه داد: من همیشه طرفدار صحبت‌های ساده و رفتارهای ساده و بی‌آلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. من در ابتدا برنامه‌ام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد ۵۰ دقیقه و الان ۲۷ دقیقه؛ مردم حوصله‌شان به طول و تفسیر نمی‌رسد. من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرف‌ها را می‌زنم فهمیدم اشتباه کردام.

در این مراسم، علاوه بر نرم‌افزار چندین‌زبانه «راهی به‌سوی نور» معاونت برون‌مرزی صداوسیما، از صفحه رسمی حجت الاسلام قرائتی در تلوبیون نیز رونمایی شد که کاربران از طریق آن، امکان تماشای ۲۸۵۳ قسمت از برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن از سال ۱۳۵۸ تاکنون و همچنین مستندهای مرتبط با استاد قرائتی را داشته و می‌توانند در پویش تعاملی «معلم دوست‌داشتنی» به‌منظور تجلیل از ایشان شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.