یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی:

امیدواریم مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سبب خیر شود!

سعید مقیسه

سینماپرس: رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در گفتگوی ویژه خبری گفت: تاکنون ۱۰۵ گواهی تطبیق صادر شده و این یعنی برنامه‌ها مطابق نظر ساترا بوده است.

به گزارش سینماپرس، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به تعداد مجوزهای صادر شده تاکنون گفت: تا کنون ۳۸۸ سکو مجوز فعالیت گرفته‌اند. ۱۸ عنوان شامل ۴۲۳ قسمت محتوا در این مدت اخیر منتشر شده. ۷ عنوان شامل ۱۲۳ قسمت به زودی در هفته‌های آتی منتشر خواهد شد و ۲۶ عنوان به این ترتیب موافقت کلی گرفته‌اند.

مقیسه در ادامه افزود: این آمار در مورد سریال‌های تولید داخل بود و تاکنون ۹۲۸۵۰ دقیقه فیلم یا برنامه‌های خارجی نظارت شده است و ۱۰۵ قسمت گواهی تطبیق صادر شده و این یعنی برنامه‌های مورد نظر مطابق نظر ساترا بوده است.

وی در ادامه گفت: مجموعاً طبق تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اخیر تصویر شد، رسانه‌های کاربر محور، ناشر محور، شبکه‌های خانگی، تبلیغات، آگهی و سایر برنامه‌ها نیازمند مجوز برنامه‌های ساترا هستند که این نهاد به نمایندگی از صدا و سیما بر آنها نظارت می‌کند.

مقیسه در پاسخ به این سوال که آیا در وظایف ساترا تغییری ایجاد شده است گفت: خیر. سال‌ها این وظیفه استمرار داشته است. از ابتدا صدا و سیما مأموریت نظارت بر صوت و تصویر فراگیر داشته و در فضای مجازی هم تعمیم پیدا کرده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه یک اتحاد بین نهادهای مرتبط در خصوص ایجاد فضای مجازی و سالم ایجاد شده گفت: امیدواریم مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سبب خیر شود.

مقیسه با برشماری محتواهایی که مورد ممنوعیت نشر بوده افزود: تضعیف جایگاه دین، ترویج استفاده از مشروبات الکی، ترویج استعمال دخانیات، برهنگی و بی حجابی، موسیقی مبتذل و رقص، خشونت بیش از حد، سبک زندگی غیراسلامی، ترویج خرافه پرستی و سیاه نمایی افراطی و یاس پراکنی از جمله مواردی هستند که در محتوای شبکه نمایش خانگی و کل رسانه‌های کشور نباید باشد. اما این به این معنا نیست که هیچکدام از این موارد منتشر نشده باشد بلکه برخی جاها تخلف هم صورت گرفته است.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک نوعی نگاه یک جانبه و متفاوت از این مصوبه وجود داشت. اما در این مصوبه به صراحت اعلام شده است آنچه که در حیطه فعالیت‌های وزارت ارشاد قرار دارد بعد صوت و تصویر فراگیر را هم همچنان شامل می‌شود. مثل رسانه‌های خبری، مدل موسیقی، مثل سینما، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب و تبلیغات و… که دایره بسیار وسیعی را شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تعریف صوت و تصویر فراگیر در قانون موجود افزود: اگر صوت و تصویر فراگیر در قانون موجود تعریف شود بسیاری از مسائل حل می‌شود. اما تعریف مورد توافق از این موضوع دایره بسیار وسیعی را شامل می‌شود.

وی در ادامه و در رابطه با تفکیک وظیفه بین وزارت ارشاد و صدا و سیما صورت گرفته است تاکید کرد: سال‌هاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث صوت و تصویر فراگیر ورود نداشته است اما در برنامه جدید تدابیر خوبی در این مصوبه دیده شده است.

هاشمی در ادامه افزود: در دولت سیزدهم، بازتعریف نقشی درخواست شد که مشخص شود در این حوزه چه وظایفی برعهده داریم و باید در کجا کمک حال باشیم.

در ادامه این گفتگو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در مدت سه سال در قانون بودجه سنواتی درباره صوت و تصویر فراگیر و اینکه صدور مجوز در اختیار صدا و سیما باشد حکمی را در بودجه‌های سنواتی داشتیم تا اینکه در بودجه امسال قرار شد تقسیم کاری بین صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد.

این نماینده مجلس گفت: در لایحه‌ای که دولت ارائه کرده است در غالب برنامه هفتم توسعه، در موارد ۷۶ و ۷۷ درباره بحث صوت و تصویر فراگیر، صدور مجوز و نظارت بر آن تقسیم‌بندی‌هایی در حوزه وظایف صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: خللی در این چند سال داشتیم درباره نحوه رسیدگی به تخلفات و تعیین میزان جرایم. تعارض منافع بین ذی‌نفعان و دستگاه‌های تنظیم‌گر وجود دارد و هرگاه اختلاف نظری به محاکم قضائی کشیده می‌شود و غالباً به دلیل نبودن قانون مصرح، غالباً منجر به نتیجه در حوزه تنظیم‌گری نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.