شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما/۸

والی نژاد: برخی در سینمای ایران هالیوودی کار می کنند در صورتی که این مدل سینما با فرهنگ ما جور نیست

حبیب والی نژاد در نشست خبری فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»

سینماپرس: حبیب والی نژاد تهیه کننده سینما گفت: تولید فیلم های مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی می تواند تأثیرات مثبتی بر آحاد افراد جامعه به ویژه نسل جوان که شاید شناخت درستی از تاریخ و قهرمانان کشور خود ندارند داشته باشد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ایستاده در غبار» و «موقعیت مهدی» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه به عقیده شما شعار دادن و عمل نکردن مدیران سینمایی در تمامی ادوار چه علتی دارد اظهار داشت: ما وقتی سینمای ایران ایران را با گذشته مقایسه می کنیم متوجه می شویم که میزان سازمان ها، نهادها، ارگان ها و... به شدت افزایش پیدا کرده، بودجه ها افزایش پیدا کرده، امکانات لجستیکی و فنی بیشتر شده اما فیلم کمتری تولید می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: این بررسی ساده باعث می شود به این نتیجه برسیم که اگر در دهه ۶۰ و سال ها ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی فیلم های خوب و ارزشمندی در خصوص انقلاب و دفاع مقدس تولید می شد به دلیل دغدغه شخصی مدیران سینمایی و هنرمندان بود.

والی نژاد متذکر شد: دغدغه داشتتن اول از همه چیز به خود ما سینماگران و هنرمندان باز می گشت چرا که آن زمان اینقدر جناح بازی نبود. الآن سازمان ها زیاد شدند و خودشان یکدیگر را می زنند و همین باعث می شود کارها درست پیش نرود.

این سینماگر برجسته یادآور شد: آن زمان ما با انرژی و توکل کار می کردیم اما این روزها بیشتر کارهای مان جنبه شعاری به خود گرفته است! شاید به همین علت است که آن زمان کارها بیشتر و با برکت تر و تأثیرگذارتر از امروز بود!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «لباس شخصی» و «آخرین روزهای زمستان» در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما امروز که اغلب مدیران فرهنگی و سینمایی و هنرمندان ادعا دارند که پشتیبان ولایت فقیه هستند و از سینمای ارزشی حمایت می کنند و با اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نکات بسیار قابل تأملی را در رابطه با سینما مطرح فرموده اند علت چیست که گاهی حتی برعکس منویات ایشان شاهد تولید و عرضه فیلم هستیم اظهار داشت: علت این اتفاق نگاه سیستماتیک به هنر است! مقوله هنر سیستماتیک نیست! کار هنر مانند پرورش گل است! صبر و حوصله می خواهد. شما نمی توانید یک بذری را امروز بکارید و فردا انتظار داشته باشید محصولش را بچینید! کار هنر دقت می خواهد اما متأسفانه این نگاه به هنر و سینما در کشور ما نیست و برخی در سینمای ایران هالیوودی کار می کنند در صورتی که این مدل سینما با فرهنگ ما جور نیست!

مدیر تولید موسسه فرهنگی روایت فتح، مدیر گروه حماسه دفاع شبکه یک سیما تصریح کرد: ما باید ببینیم این افراد که نگاه هالیوودی به سینما دارند چه کسانی هستند؟ آیا اصلا تجربه دارند؟ آیا ایده می فهمند؟ آیا درکی از هنر دارند؟ کار هنر یک مسیری است که آدم های خودش را می خواهد و نمی توان با نگاه سیستماتیک به آن جلو رفت.

والی نژاد در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید در شرایط سیاسی و اجتماعی امروز به ویژه طی سال های اخیر که اغتشاشات سازماندهی شده توسط دشمنان در درون کشور زیاد دیده می شود چقدر نیاز است کارهای استراتژیک بر اساس اندیشه های ناب انقلاب اسلامی تولید شود که نسل جوان آگاه شوند خاطرنشان کرد: این کار دل است! خودم در این باره شب و روز ندارم و معتقدم باید کار کرد! ‌ ما نباید حرف بزنیم، باید کار کنیم. ما باید از خودمان بپرسیم برای نسل جدید چه کار کردیم؟ اگر کار کردیم سرسری بوده چون نتیجه نداده و حالا باید به این فکر کنیم که چطور می توانیم برای این نسل آثار درخور تأمل تولید کنیم؟

وی تأکید کرد: شک نکیند اگر کار درست و اصولی تولید شود اثر خوب خود را در جامعه و به خصوص نسل جوان می گذارد منتها من باز هم به این نکته تأکید می کنم که برای این مردم باید با فرهنگ ایرانی-اسلامی فیلم ساخت. ما باید فیلم هایی بسازیم که نسل جوان بفهمد. با حرف های قلنبه سلنبه نمی شود ادعا داشت که برای فرهنگ و سینما کار انجام می دهیم!

والی نژاد در پایان این گفتگو افزود: ما فیلم شعاری نمی خواهیم؛ فیلم ها باید از زبان مردم باشند. به عنوان مثال «موقعیت مهدی» برای مردم باورپذیر بود و از آن استقبال خوبی کردند چرا که راجع به فرهنگ مردم همین جامعه بود. مردمی که با جنگ عجین شده اند و خانواده ای نبود که یک عزیزش به جنگ نرفته باشد. کاراکترها در این فیلم غلوآمیز و عجیب و غریب و غیر قابل هضم نبودند و همین برای مخاطب مهم است.

این تهیه کننده پیشکسوت در پایان این گفتگو افزود: روزی یک نفر از من پرسید شما چرا در فلان فیلمی که تهیه کرده اید اینقدر شهدا را عادی و زمینی جلوه داده اید و بنده به او گفتم ما نباید شهدا را آسمانی نشان دهیم چرا که این ها زمینی بودند، از میان مردم بودند. مردم باید آن ها را از خود بدانند و آن ها را درک کنند. راجع به شخصیت های بزرگ انقلاب هم وضعیت به همین منوال است. من امیدوارم مدیران سینمایی و سیاست گذاران کلان فرهنگی این مسائل مهم را متوجه شوند و تدبیری برای رفع نقایصی که تا امروز در سینما وجود داشته اندیشه کنند تا ان شاالله بتوانیم شاهد تحولات مثبت و اساسی در حوزه سینمای استراتژیک، انقلاب و دفاع مقدس باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.