دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

با نمایش مستند «سایه آن سرو بلند»؛

یاد «محمدعلی اسلامی ندوشن» در شبکه مستند گرامی داشته می‌شود

محمدعلی اسلامی ندوشن

سینماپرس: «سایه آن سرو بلند» به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی عطیه زارع ارندی پرتره از زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سایه آن سرو بلند تولید شبکه مستند برداشتی آزاد از کتاب «روزها» به قلم اسلامی ندوشن است و به مناسبت درگذشت این پژوهشگر فاضل و ایران دوست در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است.

این مستند در گفت وگو با امیر بانو کریمی دکتری زبان و ادبیات فارسی، منصوره اتحادیه تاریخ نگار و استاد دانشگاه، اسماعیل آذر و دیگر چهره های فرهنگی به بازخوانی فصلهای از زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن پرداخته است.

محمدعلی اسلامی ندوشن سوم شهریور ۱۳۰۴ در ندوشن یزد متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصرخسرو ندوشن و سپس مدرسه خان یزد طی کرد و دبیرستان را تا سوم متوسطه در دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند.

اسلامی ندوشن از نویسندگان چیره دست و معاصر ایران را بسیاری از اندیشمندان، ادیبان، دانشمندان، و فرهنگ دوستان جهان می‌شناسند و با آثار و نوشته هایش آشنایی دارند.

او در آثارش سعی دارد با نثر ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاشش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار امتیاز ویژه ای داده است و از ۵۰ اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است و آثارش در اغلب کتابخانه های کشور موجود است و مقالاتش هم در اغلب مجلات و رسانههای بین المللی به چاپ رسید.

اسلامی ندوشن شاگردان زیادی را تربیت کرد و همچنین در مدت ۵۰ سال بیش از ۵۰ کتاب و صدها مقاله در باب فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورد و تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامه هستی از اقدامات او در زمینه اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.

«سایه آن سرو بلند» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۹ است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.