سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

وزیر ارشاد:

مسکن تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیشکسوت تامین می‌شود/موضوع امنیت شغلی خبرنگاران را کاملا مرتفع می‌کنیم

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در سال گذشته برای معیشت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر گفت: به صندوق هنر گفته ام همه خبرنگاران باید بیمه شوند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در برنامه نوروزی شبکه خبر با نام «هلال بهار» که شامگاه سه‌شنبه از این شبکه پخش شد، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با همکاری دولت و مجلس، گام فوق العاده رو به جلو برداشتیم که بحث معیشت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از جمله این موضوعات است و به صندوق هنر گفته ام هر خبرنگاری که بیمه نیست و کارش خبرنگاری است، موظفند او را بیمه کنند.

وی افزود: در لایحه جامع روزنامه نگاری که دو بار به صحن دولت آمده است، نگرانی هایی در دولت مطرح شد که مجددا این نگرانی ها در کمیسیون در حال برطرف شدن است. اگر این لایحه در دولت تصویب نهایی شود و به مجلس شورای اسلامی برود، برای اولین بار موضوع امنیت شغلی خبرنگاران را کاملا مرتفع می کنیم.

توجه به هنرمندان پیشکسوت

اسماعیلی افزود: مسکن تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیشکسوت تامین می شود و همین نگاه را در بخش هنرمندان پیشکسوت داریم. برای مسکن این‌ هنرمندان دست به کار شدیم که قراردادها منعقد شده و امیدوارم بتوانیم امسال تعداد قابل توجهی از آن ها صاحب خانه شوند.

۲۰۰ طرح در سال جدید به بهره برداری می رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره عدالت فرهنگی گفت: در این حوزه، نگاهمان این است که بتوانیم تمامی زیرساخت‌هایی که از دوره های قبل به یادگار مانده‌اند که یادگاران خیلی خوبی هم نیستند را اصلاح کنیم. این ها سالیان سال است طرحی (پروژه) ۱۷ – ۲۰ ساله شروع شده و به نوعی روی اعصاب مردم است.

اسماعیلی گفت: از ۳۰۰ طرح مهم که روی دست ما مانده بود امروز نزدیک به ۱۰۰ طرح را به بهره برداری رساندیم. ۲۰۰ طرح را هم امسال به پایان می‌رسانیم. از جمله این طرح ها طرحی در ارومیه است که می توان آن را کلان پروژه نامید. برای این طرح از قبل دوره ما در ۱۶، ۱۷ سال ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده بود که در ۶ ماه بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه و آن را افتتاح کردیم که در اختیار مردم است.

اسماعیلی همچنین گفت: در بحث مجوزهای کسب و کار به عنوان یک فرآیندی در حوزه معاونت سیاسی شاید بیش از حساسیت خود متولیان کار، آن را پیگیری کردیم. امروز تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار جزو طرح ها و پرونده‌های ویژه است که بیش از متولیان به دنبال آن بودیم.

امسال تمامی اسناد بالادستی را به اتمام می رسانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اسناد تئاتر، موسیقی و سینما که هنوز تصویب نهایی نشده اند، گفت: بخش کارشناسی و کار وزارتخانه‌ای هر سه سند تمام شده است. شورای هنری به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با مسئولیت وزیر فرهنگ است که سالیان سال تعطیل بود و اکنون هر دو هفته یک بار با تقویم و زمان بندی روشن جلسات آن برگزار می شود. اسناد بالادستی هم در دستور کار ما قرار دارد که در پایان سال ۱۴۰۲ تمامی این اسناد را به اتمام می رسانیم.

۶۰ درصد کتاب‌های چاپ شده عناوین جدید بود

اسماعیلی درباره بخش کتاب گفت: نزدیک به ۱۱۰ هزار عنوان چاپ داشتیم که حدود ۶۰ درصد اینها جدید است. نمایشگاه های بزرگی برای این کار ترتیب دادیم و حمایت های ویژه ای انجام می دهیم.

موضوع کاغذ در دستور کار قرار دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین دغدغه اصحاب نشر، موضوع کاغذ است که در دستور کار قرار دارد. سال گذشته دولت کار فوق العاده ای را انجام داد و نیازهای حداقل یک سال و نیم حوزه کاغذ را با ارز ترجیحی سابق خریداری کرد.

چند کارخانه بسیار ممتاز کاغذ در آستانه راه اندازی است

وی افزود: در حوزه کار کتاب های درسی، اکنون قرارداد نزدیک به ۷۵ درصد این کتاب ها را با کاغذ کارخانه‌های داخلی بسته شده است و چند کارخانه بسیار ممتاز کاغذ در آستانه راه اندازی است.

مشکلات ناشران و نویسندگان را به صورت جدی دنبال می کنیم

اسماعیلی در باره عملکردش وزارتخانه اش در حوزه نشر گفت: ناشران و نویسندگان همکاران ما هستند و تلاش ما این است که مشکلات آن ها را به صورت جدی حل کنیم. به همین دلیل، از محل تبصره ۱۸، تسهیلات خوبی در اختیار آن ها گذاشته شد.

اعتقاد ۸۰ درصدی به موضوع الزام رعایت حجاب در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث حجاب و عفاف و برنامه های وزارت فرهنگ در خصوص برگزاری و برنامه ریزی برای برنامه هایی همچون مد و لباس گفت: جامعه ایرانی جامعه ای عفیف است و حتی در اتفاقاتی که رخ داده و شاید سوء تفاهم هایی هم پیش آمده بود، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات که پژوهشگاه محوری در بحث های رصد و پیمایش های ملی است و مرکز رصد ملی در این پژوهشگاه قرار دارد، یک پیمایش بزرگ در سطح تهران، شهرهای بزرگ و روستاها انجام داد که بر اساس نتایج آن، نزدیک به ۸۰ درصد سوال شوندگان نسبت به موضوع الزام به رعایت حجاب اعتقاد داشتند.

تنوع پوشش و نگاه ها و سلیقه ها را به رسمیت می شناسیم

اسماعیلی گفت: جامعه ایرانی، جامعه عفیفی است. ریشه های تاریخی و فرهنگی ما گواه بر این موضوع است که حتی مربوط به دوره بعد از اسلام هم نیست اما اصل پوشیدگی و عفیف بودن از میراث چندین هزار ساله این سرزمین است.
وی افزود: ما تنوع پوششی و تفاوت نگاه ها و سلیقه ها را به رسمیت می شناسیم و قانون را رعایت می کنیم که برای ما حد و مرز این کار را تعیین کرده است و ما در دولت و وزارت فرهنگ متولی این کار هستیم و آن را جلو می بریم و آیین نامه های روشن و دقیقی در بحث ساماندهی عرضه پوشاک داشتیم.

وزیر فرهنگ به برگزاری نمایشگاه شهر خانواده خوب به مدت دو ماه در مصلی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه برگزار شد تا خانواده ها بتوانند بر اساس گرایش و سلیقه های خود پوشاک مناسبی را تهیه کنند.

جایزه گوهرشاد وزیر به بانوان هنرمند

اسماعیلی همچنین به اضافه شدن جایزه گوهرشاد برای تمام رویدادهای هنری بانوانی که حضور قابل توجهی داشتند، اشاره کرد و گفت: این جایزه ها در حوزه فیلم و موسیقی است و برنامه های مختلفی داریم.

پاسخی به آنهایی که از سردی جشنوراه های فجر سخن می گفتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور ۱۱ فیلم فارابی به جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی دو ماه قبل از جشنواره می گفتند ۱۱ فیلم به جشنواره می رسد، برخی از نزدیکان و دوستان ما می گفتند این گونه با اطمینان صحبت نکن. در جامعه سینما خیلی خبر نیست و بعید است این تعداد برسد.

وی افزود: پارسال ۷۴ فیلم ثبت نام کرده بودند. این دوره به ۷۵ رسید.

تئاتر، شاخ تحریم ادعایی را شکست

اسماعیلی درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: از اهالی تئاتر به طور ویژه تشکر می کنم. شاخ تحریم ادعایی را تئاتر شکست. تئاترهای تهران آن قدر شلوغ بود که برخی از مخاطبان به دلیل محدودیت جا، روی زمین می نشستند.

۱۸۰ اجرای موسیقی

وی درباره حوزه موسیقی اظهار داشت: در این حوزه، همه کسانی که روی آنها فشار بود، چهره های هنری سرشناس موسیقی اجرا داشتند. تا روزهای آخر اسفند سال گذشته بیش از ۱۸۰ اجرا در کشور داشتیم.

در باب پاسخگویی به خبرنگاران

وزیر فرهنگ در عین حال در باب پاسخگویی به خبرنگاران گفت: شاید از حیث حضور در جمع خبرنگاران در همه جلسات روز چهارشنبه به جز یکی دو مورد که نبودم و برنامه ای بود، حضور داشتم.

وی درباره حاشیه های احتمالی گفت و گوها هم اظهار داشت: یکی دو مرتبه حس کردم ممکن است مطلب را درست منتقل نکرده باشم که به مسئول روابط عمومی وزارتخانه گفتم با مسوول فلان خبرگزاری تماس بگیرید، شاید جملاتم را کامل نگفته باشم.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره سال ۱۴۰۱

اسماعیلی درباره تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خود از روزهای سال ۱۴۰۱ گفت: روز تلخ به این معنا، روزهایی که این بحران را به وجود آورده بودند و بعضا جوان‌هایی که دچار برخی سوء تفاهم‌ها شده بودند، شهادت شهید آرمان علی وردی برای من خیلی تلخ بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری باشکوه جشنواره‌های فجر را مهمترین تحول مثبت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: شیرین‌ترین روز، روز ۲۲ بهمن بود؛ هم یک اجتماع میلیونی در تمام کشور اتفاق افتاد و همه ما از این میزان حضور تعجب کردیم و همان روز هم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برای ما بود.

اسماعیلی با بیان این که سال ۱۴۰۱، زیباترین مجموعه فرهنگی – هنری کل کشور را در کرمان افتتاح کردیم، افزود: این قول را می‌دهم که سال ۱۴۰۲ روزهای بسیار بهتری را در این حوزه تجربه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در سال ۱۴۰۱ بابت همه زحماتی که متحمل شدند خسته باشید عرض می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.