دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

پس از تصویب وزیر ارشاد؛

آیین‌نامه جدید برگزاری «جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی» ابلاغ شد

جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی

سینماپرس: آیین‌نامه جدید برگزاری «جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی» که به پیشنهاد پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مطرح شده بود، پس از تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پژوهشگاه ابلاغ شد.

به گزارش سینماپرس، آیین‌نامه جدید برگزاری جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی با تاکید بر تحقیقات حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی ایران و توجه به «پژوهشگران پیشکسوت» و «پژوهشگران برتر استانی» به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

براساس این آیین‌نامه، جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی همه ساله زیر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، حوزه علمیه و سایر مراکز علمی و حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، با پشتیبانی مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پژوهش برگزار می‌شود.

شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه پژوهش فرهنگ در راستای تقویت «فرهنگ پژوهش»، زمینه‌سازی برای انجام پژوهش‌های فرهنگی کاربردی مرتبط با زمینه‌های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیازهای فرهنگی جامعه، شناسایی و تمرکز بر مسائل و آسیب‌های فرهنگی اصلی کشور به‌منظور رسیدن به راهکارهای برون‌رفت از آنها و کمک به تبیین اهمیت، کارکرد و نقش خطیر و مؤثر پژوهش‌های فرهنگی در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های محلی و ملی در زمینه‌های مختلف ازجمله اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی است.

براساس آیین‌نامه جدید، جشنواره پژوهش فرهنگی در سه بخش «اصلی»، «جوان» و «زنان» برگزار می‌شود. بخش جوان جشنواره، پژوهشگران کمتر از ۳۵ سال را شامل می‌شود. انتخاب «پژوهشگر پیشکسوت» و «پژوهشگر برتر استانی» نیز سایر بخش‌های این جشنواره است که متناسب با شرایط، امکان فعال‌سازی آنها و ارائه جوائز به برگزیدگان وجود دارد.

برگزیدگان این جشنواره به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا با بررسی کارنامه پژوهشی ایشان و در صورت واجدالشرایط بودن، ضمن عضویت در بنیاد، از حمایت‌های مادی و معنوی آن بهره‌مند شوند.

پژوهش نظری فرهنگ، سیاست‌گذاری فرهنگی، مدیریت و سازمان‌های فرهنگی، تاریخ فرهنگی، مسائل و آسیب‌های فرهنگی، پژوهش فرهنگی جهان اسلام، قلمروهای فرهنگ (دین، خانواده، هنر، رسانه، ...)، صنایع خلاق و فرهنگی، پژوهش ادبی و زبان فارسی و پژوهش کودکی و نوجوانی عناوین گروه‌های علمی این جشنواره است که متناسب با آثار ارسالی در دبیرخانه فعال خواهند شد.

تاکنون ۱۵ دوره این جشنواره با عنوان پژوهش فرهنگی سال از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده است. دوره شانزدهم با عنوان جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.