دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

کارگردان سریال مطرح کرد؛

ارزیابی ادوار مختلف صنعت خودروسازی به روایت «چهار چرخ»

سریال چهارچرخ

سینماپرس: کارگردان مجموعه سریالی «چهار چرخ» گفت: خودرو در کشورمان صرفاً یک کالا محسوب نمی‌شود و ابعاد صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دارد و با زندگی مردم گره خورده است. ما تلاش کردیم در این مجموعه به طور همزمان با مردم و مسئولان ارتباط برقرار کنیم و جنبه‌های نامشخص صنعت خودرو را روشن کنیم.

به گزارش سینماپرس، مجموعه سریالی «چهار چرخ» تولید جدید موسسه اندیشه شهید آوینی که با همکاری شبکه مستند شکل گرفت و از همین شبکه در حال پخش است، با نگاهی متفاوت نسبت به صنعت خودروسازی به دنبال یافتن معایب چرخ‌های این صنعت بوده و از طریق گفت‌وگو با کارشناسان در پی ارائه راهکارهایی جهت برون‌رفت از نابسامانی‌ها است. این اثر به کارگردانی مشترک محسن اسلام‌زاده و محمود عزیزی ساخته شده و هر شب ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

«محمود عزیزی» به عنوان یکی از کارگردان‌های مجموعه ۶ قسمتی «چهارچرخ» در خصوص روند تولید این مجموعه گفت: تیم تولید در طی مراحل کار به این نتیجه رسید که این صنعت پیچیدگی های بسیاری دارد و بعد از مدتی که آقای اسلام‌زاده چند مصاحبه برای کار انجام داده بود و بخشی از کار انجام شد، من به این مجموعه اضافه شدم و ضمن نوشتن متن فیلمنامه به کارگردانی هم پرداختم. در این مرحله سعی کردیم به دنبال تکمیل پروژه از طریق انجام چند مصاحبه دیگر برویم. پژوهش‌های زیادی انجام شد و سعی کردیم به بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی ورود پیدا کنیم و به همین دلیل این مستند تبدیل به سریال چند قسمتی شد.

کارگردان مجموعه مستند «چهارچرخ» در خصوص تجربه کارگردانی مشترک در روند تولید، گفت: آقای اسلام‌زاده سال‌ها در این زمینه سابقه داشت و من قبل از این با اودر زمینه نوشتن متن فیلمنامه همکاری داشتم اما در این کار با توجه به حجم بالایی که وجود داشت، در زمینه کارگردانی نیز ورود پیدا کردم و همکاری و هماهنگی خوبی در کار داشتیم. پیش از این چندان علاقه‌ای به کار کردن در این حوزه نداشتم اما وقتی وارد کار شدم، به گستردگی کار پی بردم.

«عزیزی» به عنوان نویسنده و کارگردان این مجموعه عنوان کرد: ما برای این که بتوانیم ارزیابی دقیقی از صنعت خودروسازی داشته باشیم، حتی به ابتدای فعالیت این صنعت در قبل از انقلاب پرداختیم و با بررسی دهه‌های مختلف سعی کردیم به دنبال بررسی سیاست‌های اعمال شده در این صنعت برویم و با کارشناسان و برخی از مدیران صحبت کردیم. تصمیمات صنعت خودرو به شکل زنجیره‌وار به هم متصل است و نیاز بود که ما به دنبال بررسی دوره‌های مختلف مدیریتی برویم. مثلاً در دهه ۶۰ ما با کسری خودرو در کشور مواجه بودیم اما برخی از تصمیماتی که گرفته شد، در دوره‌های مختلف تکرار شده است. مثل قرعه‌کشی خودرو که در دهه‌های ۶۰ و ۹۰ و اخیراً تکرار شده بدون این که به نتایج تجربیات گذشته و مشکلاتی که وجود داشت، توجه شود.

محمود عزیزی در پاسخ به این که مجموعه «چهارچرخ» چه پیشنهادات جدیدی برای مخاطبان پیگیر آثار مستند دارد، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در این مستند به دنبالش بودیم، این بود که مخاطب و مسئولان بدانند که سیاست‌گذاری در یک دوره چگونه در دوره‌های دیگر تاثیر خواهد گذاشت. به این معنا که در کشور هزاران مدیر می‌آیند و می‌روند و وقتی به کارنامه آن‌ها نگاه می‌کنیم، تاثیر تصمیمات آن‌ها در طی سال‌های بعدی قابل ردیابی است. در حالی که این مدیران حاضر نیستند درباره گذشته خود به راحتی حرف بزنند. ما در این مجموعه سعی کردیم، با سختی دنبال این مدیران و تصمیم‌گیری‌های انجام شده آن‌ها برویم و آینه‌ای مقابل مدیران و سیاستمداران صنعت خودرو بگذاریم تا به تبعات تصمیمات دوره مدیریتی خود پی ببرند.

این کارگردان با اشاره به لزوم تولید مستندهایی در جهت آسیب‌شناسی معضلات، گفت: تولید این مجموعه‌ها به خصوص در رابطه با صنعت خودرو بسبار با اهمیت است. چون خودرو در کشورمان صرفاً یک کالا محسوب نمی‌شود و ابعاد صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دارد و با زندگی مردم گره خورده است. برای نمونه می‌توان به تعداد زیاد متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو اشاره کرد. ما تلاش کردیم در این مجموعه به طور همزمان با مردم و مسئولان ارتباط برقرار کنیم و جنبه‌های نامشخص صنعت خودرو را روشن کنیم. ما در متن و چینش مصاحبه‌ها به شکلی عمل کردیم که اگر مدیری فرصت ارزیابی ادوار مختلف این صنعت را نداشته باشد، با تماشای ۶ قسمت از این مجموعه بتواند به ارزیابی خوبی در این زمینه دست پیدا کند.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه نقاط ضعف و قوت را در کنار همدیگر دیدیم و تلاش ما این بود که به جنبه‌های مختلف صنعت خودرو بپردازیم تا هم برای مردم مفید باشد و هم مدیران بدانند که سیاست‌هایی که در یک دوره اتخاذ می‌کنند، در دوره‌های دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل باید از اشکالات گذشته درس بگیریم و سراغ تجربیات نامناسب نرویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.