شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سازمان سینمایی:

ربط دادن تغییر کاربری سینماها به مسائل اقتصادی و... صحیح نیست!

محمدرضا فرجی در چهارمین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری می‌گوید تغییر کاربری فزاینده سینماها صحت ندارد و در سه ماه پایانی سال تنها یک مورد درخواست تغییر کاربری داشتیم. درخواست‌های تغییر کاربری نیز به خاطر قدمت و فرسودگی سینما است نه چیز دیگر.

به گزارش سینماپرس، موضوع تغییر کاربری سینماهای کشور در ماه‌های اخیر مورد پیگیری اصحاب رسانه و علاقه‌مندان سینما قرار گرفته است. محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سینماهای کشور در این باره به تسنیم گفت: موضوع تغییر کاربری در فضای مجازی و رسانه‌ها قدری با بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی دنبال شده است که بخشی از آن به خاطر تغییر کاربری سینمای عصر جدید بود که در فضای رسانه‌ای در دو سال اخیر مرتب تکرار می‌شد.

او گفت: اما واقعیت این است که در همین سه ماه پایانی سال تنها یک مورد تقاضا برای تغییر کاربری سینما داشتیم که آن هم سینما بهمن دزفول بود که در ایام جنگ تحمیلی به شدت آسیب دیده بود و عملاً‌ امکان ارائه خدمات را نداشت و حتی در حال ریزش هم بود. بنابراین با تغییر کاربری این سینما موافقت شد.

این مدیر سینمایی گفت که بیشتر تغییر کاربری سینماها که تعدادشان بسیار انگشت‌شمار است، به خاطر همین قدمت و عدم امکان ارائه سرویس است وگرنه ربط دادن تغییر کاربری سینماها به مسائل اقتصادی و... صحیح نیست.

وی بیان کرد که اتفاقاً ما در سال‌های 96 تا 98 به خاطر رونقی که سینماها تا قبل از کرونا داشتند، درخواست تغییر کاربری تجاری به فرهنگی هم داشتیم. برخی از مالکین تجاری مجتمع‌های تجاری با مشاهده فروش خوب سینماها در آن سال‌ها درخواست تغییر کاربری برای اماکن تجاری خود به سینما داشتند.

فرجی همچنین درباره تعیین تکلیف سینماهای قدیمی که مدت‌ها است تعطیلند یا هیچ گونه فعالیتی ندارند بیان کرد که صاحبان عموم آنها یا فوت شده‌اند و وراث درباره مالکیت این ملک اختلاف نظر دارند و یا اینکه خارج از کشورند و در هر صورت نسبت به تعیین تکلیف آن هیچ اقدامی نکرده‌اند. تغییر کاربری یا انحلال آنها نیز مستلزم تقاضای مالکین آنها است که با این اوصاف هنوز درخواستی از سوی آنان صادر نشده است.

او در پاسخ به اینکه این سینماها صورت خوبی برای شهر درست نکرده‌اند و چگونه دولت می‌تواند این معضل را حل کند گفت که دولت طبق قانون نمی‌تواند در این زمینه ورود کند چون که موضوع کاملاً شخصی است. باید دید انگیزه عدم اقدام و درخواست مالکین این سینماها چیست تا شاید بتوان به آنان مشاوره داد.

او در پایان گفت: مردم هنوز هم به سینما و فیلم دیدن در سالن‌های سینما علاقه دارند و این یکی از تفریحات مهم آنان است. افزایش قیمت بلیت سینما طبیعتاً می‌تواند تاحدی از مخاطبین سینما را کم کند اما باز هم مردم به سینما می‌روند. در حال حاضر نیز سینماها در حال ساخت و سازند اما عموماً در مال‌های تجاری به فکر ساخت سالن سینما هستند البته ما برای صدور مجوز تک سالنه هیچ مانعی نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.