یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

نشست مشترک هیات مدیره خانه تئاتر با معاون هنری وزارت ارشاد برگزار شد؛

سالاری: حمایت از «خانه تئاتر» را برای خود فریضه می‌دانیم!

محمود سالاری

سینماپرس: نشست مشترک هیات مدیره خانه تئاتر با محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ظهر شنبه ۱۳ اسفند ماه در سالن کنفرانس خانه تئاتر و با طرح موضوعاتی درباره کمبود بودجه هنرهای نمایشی برگزار شد و معاون هنری هم عنوان کرد که تمام تلاشش را برای ارتقای بودجه به کار گرفته اما صدایش در هیاهوها گم می‌شود. او همچنین ابراز تاسف کرد که به دلیل همین مساله نمی‌توانند طبق دلخواه‌شان کار کنند.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست ایرج راد رییس هیات مدیره گله‌هایی درباره کمبود بودجه این تشکل صنفی مطرح و از عدم تخصیص بودجه و بسته‌های حمایتی از سوی شهرداری و شورای شهر تهران انتقاد کرد و گفت: «طلب‌های ما هر سال پرداخت می‌شد و کمک‌هایی از شهرداری تهران دریافت می‌کردیم. شورای شهر تهران هم برای پرداخت بودجه به خانه تئاتر مصوباتی داشت و مبالغی به خانه تئاتر کمک می‌کرد اما امسال تمامی اینها حذف و ریالی پرداخت نشده است. این درحالی است که ما در حال حاضر بدهکار کارکنان خانه تئاتر هستیم و تلاش می‌کنیم تا به شکلی این بدهی را تامین کنیم که شرمنده کارکنان خود نباشیم.»

محمود سالاری در پاسخ به این گله با بیان اینکه حمایت از خانه تئاتر را برای خود فریضه می‌دانیم، ‌ تاکید کرد: «در حال حاضر در پرداخت بدهی‌ها هیچ مانعی نداریم جز نداشتن منابع مالی. در این راستا جلساتی با سازمان برنامه بودجه داشتیم و برای تخصیص منابع، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم. جشنواره تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی به صورت گسترده برگزار شد و تا همین امروز هم درگیر تخصیص بودجه‌های این جشنواره‌ها هستیم. به محض اینکه بودجه لازم تخصیص پیدا کند، انجام وظیفه خواهیم کرد، کمااینکه در بحث بیمه تکمیلی اعضای خانه تئاتر پول لازم را به صندوق اعتباری هنر واریز کردیم. الان هم اگر پول باشد، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم و منتظریم تا سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را تخصیص دهد.»

معاون هنری با اشاره به پیشنهاداتی که درباره تصویب لایحه‌هایی برای تامین درآمد ثابت برای تئاتر ارائه داده، ‌گفت: «ما پیشنهاد دادیم که مثلا نیم درصد از درآمد مخابرات به این حوزه اختصاص پیدا کند تا تبدیل به منبع درآمد ثابتی برای این هنر شود، اما متاسفانه بلافاصله دربرابر این پیشنهاد موضع گیری می‌شود. هرجا نیاز به توجیه بود، تلاش کردم، به مجلس رفتم تا درصدی از بودجه عمومی را به خرید آثار هنری و تامین بودجه اختصاص دهند، اما متاسفانه صدایمان در هیاهوی بودجه گم می‌شود. ما آنطور که دل‌مان می‌خواهد نمی‌توانیم، کار کنیم، اما امیدوارم سال‌آینده بودجه‌ای را که پیشنهاد داده‌ایم، مصوب و احیا کنیم.»

معاون هنری از رایزنی با معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد تا به اندازه‌ای که مقدور است، بودجه‌ای به خانه تئاتر اختصاص داده شود.

دست‌خط رویا تیموریان برای حمایت از سفیر مهربانی

در ادامه جلسه، رویا تیموریان عضو هیات مدیره با اشاره به فعالیت‌هایی که در قالب سفیر مهربانی در دیدار با اعضای پیشکسوت خانه تئاتر صورت می‌گیرد، گفت: «فعالیت‌های مربوط به سفیر، آنقدر خوب نتیجه داده است که قرار است در خانه سینما هم چنین فعالیتی راه‌اندازی شود. بودجه سفیر مهربانی، بسیار ناچیز است و بیشتر جنبه همدلی دارد. آقای اسلامی (معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفتند با دست‌خط خودت تقاضایی را برای دریافت حمایت دراین‌باره بنویس که من هم نوشتم و منتظریم تا ایشان، حمایت کنند. در شرایط اقتصادی بدی هستیم و این روزها، گاهی، خیرین، کمک می‌کنند که کفایت نمی‌کند.»

سالاری پس از درخواست تیموریان، رقمی را برای حمایت از فعالیت‌های مربوط به سفیر مهربانی تعیین کرد و گفت که در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

در ادامه ایرج راد از کاظم نظری درباره علت تشکیل کانون‌های موازی با انجمن‌های خانه تئاتر در انجمن هنرهای نمایشی پرسید که نظری در این باره توضیح داد: «این کانون‌ها در گذشته هم بودند و به عنوان بازوهای اجرایی انجمن هنرهای نمایش فعالیت می‌کردند که البته مدتی فعال نبودند. این کانون‌ها به دنبال کسب درآمد هستند تا با همکاری با شرکت‌ها در کل کشور فعالیت کرده و هنرمندان را دعوت به همکاری کرده تا برای اجرا برنامه‌ریزی کنند و با همکاری با نهادها و دستگاه‌ها، اقتصاد فرهنگ را کارسازی کنند. این کانون‌ها به هیچ وجه موازی‌کاری با انجمن‌های خانه تئاتر ندارند و با این هدف تشکیل نشده‌اند.»

مسئولان گوشه‌ای از مشکلات را حل کنند نه اینکه بر مشکلات بیفزایند

در ادامه جلسه، مقصود نعیمی‌ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر با تاکید بر اینکه خانه تئاتر ظرفیت‌های پنهانی دارد که کمتر از آن استفاده شده، گفت: «خانه تئاتر یک موسسه فرهنگی هنری چند منظوره است و می‌تواند فعالیت‌های زیادی داشته باشد. ما با حمایت های شهرداری می توانیم از ظرفیت‌های فرهنگسراها به تحقق اهداف فرهنگی کشور، کمک کنیم. بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها سالن‌های خوبی دارند که بلااستفاده باقی مانده است و خانه تئاتر، سرمایه ی نیروی انسانی بسیار خوبی برای بهره برداری از امکانات سخت افزاری مربوط به هنر را دارد.»

مدیرعامل خانه تئاتر، در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایرج راد گفت : «چرا خانه تئاتر نباید ۱۰ تا ۱۵ نمایش در سال اجرا کند؟ ما می‌توانیم تله تئاتر تولید کنیم و در قالب‌های گوناگون برای رسانه ملی برنامه‌سازی کنیم و قادریم پنج تا ۱۰ هزار دقیقه تولید برنامه داشته باشیم و روی پلتفرم‌های فضای مجازی تولید مستمر داشته باشیم و مشکل اشتغال هنرمندان تئاتر را حل کنیم. تولید در فضای مجازی و بر بستر vod ها منجر به در آمدزایی هم خواهد شد.»

نعیمی‌ذاکر با انتقاد از مالیاتی که از خانه تئاتر گرفته می‌شود، گفت: «خانه تئاتر در حال حاضر فاقد منابع مالی است و درآمدزا نیست، اما از بودجه‌ای که وزارت ارشاد به عنوان کمک در سال‌های گذشته به آن اختصاص داده شده، باید مالیات هم بدهد. خانه تئاتر از مسوولین و مدیران اداره مالیات تقاضا دارد که خانه تئاتر را در شرایط سخت اقتصادی کمک کنند نه اینکه مشکلی بر مشکلات آن، بیافزایند.»

مجاز به کار صنفی نیستیم

اسرافیل فرج‌اللهی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی هم با اشاره به شکل‌گیری کانون‌های مختلف در زیرمجموعه‌اش توضیح داد: «این کانون‌ها در راستای چارت سازمانی انجمن هنرهای نمایش راه‌اندازی شده‌اند که باید هماهنگی‌های لازم را با هنرمندان هر کانون انجام دهند. ما نگاه صنفی به این کانون‌ها نداریم و اصلا مجاز به کار صنفی نیستیم. در اساسنامه انجمن هم چنین فعالیتی نداریم. اما باید به اقتصاد هنر توجه و درآمدزایی داشته باشیم. چرا هنرمندی که ۴۰ سال کار کرده نمی‌تواند پول بیمارستان‌اش را بدهد، در حالیکه اگر هر شغل دیگری داشت، حداقل می‌توانست از پس هزینه‌های ساده زندگی خود برآید. اقتصاد هنر در تمام دنیا مبحث شناخته‌شده‌ای است و ما هم باید به آن اهمیت بدهیم.»

دیگر اعضای هیات مدیره خانه تئاتر در ادامه این جلسه، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

مجید قناد از کاظم نظری بابت توجه و همراهی با گروه‌های شهرستانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تشکر کرد و از او خواست به تجهیزات سالن‌های اجرا در همدان رسیدگی شود تا تلاش هنرمندانی که در این سالن‌ها اجرا می‌کنند به هدر نرود.

مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر با اشاره به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص بسته‌های حمایتی به هنرمندان درخواست کرد که این وعده به زودی تا پایان سال عملی شود.

ما را به مسیر غلط سوق ندهید!

مریم کاظمی دیگر عضو هیات مدیره خانه تئاتر با پرسش از کاظم نظری درباره اینکه برچه اساسی در اداره تئاتر، تصمیم گرفته و با چه افرادی مشاوره می‌شود، گفت: «شما مرد اول تئاتر هستید و چشم همه به شما است. چون امکانات دارید، ‌ تعیین‌کننده هستید. ما باید از شما سوال کنیم که بودجه تولید تئاتر در دوره کرونا چه شد؟ و چرا وقتی بودجه کافی ندارید، جشنواره‌های تازه برگزار می‌کنید؟ وقتی نظارت وجود دارد، ‌ باید حمایت مالی از گروه‌ها هم وجود داشته باشد. آیا شما آمدید که فقط از بعضی گروه‌ها حمایت کنید یا همه گروه‌ها شامل حمایت می‌شوند؟ در سال‌های گذشته، با تغییر هر مدیر، حمایت‌ها سیر نزولی پیدا کرده است و آرام آرام، انتظارات‌مان نیز از آنها کمتر شد! در حال حاضر حمایت‌ اداره کل هنرهای نمایشی از گروه‌ها، به حداقل خود رسیده است و حتی این اواخر، در تئاتر شهر، به گروه‌ها گفته‌اند که باید مواد گریم را هم خودتان تامین کنید. ما از شما می‌خواهیم که ما را به مسیر غلط سوق ندهید. چرا که در این شرایط، همه گروه‌ها به دنبال این می‌روند که چطور پول دربیاورند و خودکفا باشند. در حالیکه نباید تصمیم‌گیری شما بر این اساس باشد که در آمد دو میلیاردی فلان تئاتر، سبب شود که بقیه هم باید همینطور درآمدزایی داشته باشند!»

من هم دلم برای شما مدیران می‌سوزد

کاظم هژیرآزاد هم به عنوان یکی دیگر از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر با ابراز خشنودی از برگزاری این نشست گفت: «ما حاضر به همکاری با متولیان امور هستیم اما با حفظ شان اهالی تئاتر. ما را باید با تمام تفاوت‌های‌مان بپذیرید. در یک خانواده حتی برادر و خواهر هم با هم تفاوت دارند و مدیران باید با تساهل و تسامح به اهالی هنر نگاه کنند. نباید به تئاتر اینطور نگاه شود که چقدر درآمد دارد. من هم دلم برای شما مدیران می‌سوزد که با این بودجه نحیف چطور می‌توانید این تئاتر را در کل کشور اداره کنید، اما باید تلاش کنیم که با لایحه‌ای که به مجلس ارسال می‌شود، بتوانیم بودجه تئاتر را تغییر بدهیم.»

در پایان این جلسه، ایرج راد با اشاره به تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته تئاتر در هر سال، خواستار تفکیک تئاتر حرفه‌ای از تئاتر آماتور و دانشجویی شد و گفت: «باید امکانات و سالن‌هایی در اختیار تئاتر حرفه‌ای و آماتور قرار بگیرد و از یکدیگر تفکیک شوند. هریک از این تئاترها باید تعریف مشخص داشته باشد و امکانات و بودجه، براساس نیازهای آنها به این گروه‌ها تخصیص داده شود. آرزوی ما این است که هنرمندان تئاتر در جایگاه خود قرار گیرند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.