جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس؛

«هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» رسما آغاز به کار کرد

«هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت»

سینماپرس: هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما فعالیت‌های خود را آغاز نمود.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز جمعه با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سید محمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و چندی از اهالی فرهنگ و هنر در محل پتروشیمی مبین در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس آغاز به کار کرد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه جلال غفاری دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت بر روی صحنه آمد و به توضیح در مورد کم و کیف  این جشنواره پرداخت. وی گفت: این جشنواره با یک طراحی نو و رویکردی جدید نسبت به گذشته با شعار مقاومت، نهضت جهانی مستصعفان و آزادی قدس شریف با آرمان تظلم خواهی از مردم فلسطین شروع به کار کرد.

غفاری افزود: جشنواره مقاومت این را برای خود یک رسالت می بیند که از محتوا و رویکرد و عالم مستضعفان و فلسطین صحبت کند. وی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند رویکرد مقاومت به مثابه یک اتفاق تاریخی و رویکردی است که انقلاب اسلامی ایران مطرح می کند و اتفاق جذابی است که باید در سینما دنبال شود.

غفاری گفت: این که بگوییم سینما سیاسی نیست دروغی بیش نیست که توسط استکبار برای رسیدن به اهدافشان مطرح می شود و چه چیزی بهتر از مقاومت و آرمان فلسطین و یمن و تمتم آزادی خواهان جهان که توسط سینماگران دنبال شود و کسانی در این جشنواره حضور دارند که به این آرمان اعتقاد دارند.

وی افزود: جشنواره هفدهم شروع یک اتفاق نو در سینمای مقاومت خواهد بود و این جهش و شروع در سال های بعد با سالانه شدن جشنواره و تشکیل دبیرخانه دایمی آن به کار خود ادامه می دهد و افق ۵ تا ۱۰ ساله را برای خود تعریف کرده و استقبالی که از فراخوان تا دریافت و داوری و انتخاب افتاد اتفاقی ویژه بود. غفاری اظهار داشت: بیش از ۲۵۰۰ اثر در بخش های مختلف به جشنواره ارسال شد و به ثبت رسید و در هیات های انتخاب بررسی شد و محل مداقه داوران قرار گرفت.
وی افزود: اتفاقی که در این بازه افتاد شبه معجزه بود و این را نشان داد که مقاومت یک ایده جذاب برای سینماست و این تلقی سلبی از مقاومت نیست بلکه گفتمانی ایجابی به پهنای تاریخ است.

پس از اتمام سخنان دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت، از حجت نظری مدیرعامل شرکت عملیات صنعتی پازارگاد دعوت شد تا سخنرانی نماید. وی گفت: از روز اولی که صنعت نفت در کشور ریشه گرفته کاری که این صنعت در کنار مسوولیت خود دنبال می کند و مسوولیت‌های اجتماعی بعد از انقلاب پر رنگ شده است.

وی افزود: در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس در وسعت ۴۶ هزار هکتاری شامل پارس، عسلویه، کنگان و منطقه دشتی و پارس شمالی کاری که انجام می شود این است که از سکوهای دریایی گاز را استخراج شده و و گاز را به ساحل برسانند و این گاز گوگرد زدایی و شیرین سازی و در خط لوله سراسری تزریق شود و یا خوراک پتروشیمی ها شود.

نظری ادامه داد: حداکثر گازی که تولید شده روزانه ۷۰۵ مییون متر مکعب بوده که با توجه به مصرف و صادرات کشور که سالانه در پیک مصرف یک میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب بوده ۷۰ درصد گاز کشور در عسلویه تولید می شود و این اهمیت عسلویه است. وی افزود: در کنار این، روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب خوراک پتروشیمی ها در فازهای یک و دو و تبدیل به ۴۰ میلیون تن محصول با ظرفیت اسمی پتروشیمی ها در منطقه می شود. نظری اظهار داشت: هنوز نتوانستیم صنعت نفت بویژه پتروشیمی را به مردم معرفی کنیم و در تلاشیم از نگاه فیلمسازان و ظرفیت رسانه استفاده کنیم و این صنعت را به مردم معرفی بهتری داشته باشیم.

عبدالعلی علی‌عسگری ریاست پیشین سازمان صدا و سیما و مدیرعامل کنونی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سخنران بعدی مراسم افتتاحیه «هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» بود. وی با در سخنانی خود بیان نمودند: در رقابت های تمدنی گفته می شود که آینده منطقه و جهان به گونه ای است که قدرت مسلمانان رو به افزایش است و ظهور انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره) و سلف صالح او مقام عظمای ولایت، این قدرت در حال شکل گیری است و این اقدام تمدنی و بلند مدت است.

وی افزود: به همین دلیل صاحبان قدرت های جهانی و قدرتمداران و در راس آنها آمریکا و صهیونیزم دستپاچه شده و فشارهایی به ایران و محور مقاومت می آروند تا آن اتفاق عظیم در منطقه نیافتد و قدرت مسلمانان تحکیم نشود و رشد نکند و این دیدگاه مقاومت است که در حال شکل گیری و جان گرفتن و رشد کردن است.

عسگری گفت: کانون این جبهه، امروز، ایران اسلامی است و از روزهای اول پیروزی انقلاب دشمنان ما تلاش کردند که این انقلاب نوپا را شکست دهند و وعده های مرتب و مکرری می دادند که چند ماه دیگر تمام و ساقط می شود که خداوند تدبیر کرد و جمهوری اسلامی هر روز در حال رشد است و با وجود نقصان ها و کاستی ها و کمبود مدیریت و برخی مشکلات موجود که این طبیعت همه حکومت ها و پدیده های جهانی است در خلال این سختی ها اسلام و انقلاب اسلامی در حال قدرت گرفتن و بزرگ تر شدن و قوی تر شدن و تحکیم و گسترش جایگاه خود است و دشمنان آرزویی هایی شوم برای جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی دارند.

وی ادامه داد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، اینها آرزوهایی داشتند و گفتند ما توانایی جشن گرفتن ۲۲ بهمن را نخواهیم داشت و کار این انقلاب تمام است و شما دیدید که در سال ۹۷ پر حجم ترین و پرشورترین ۲۲ بهمن را ایران جشن گرفت و به دنبال آن مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را برای چله دوم انقلاب مطرح کردند و این بیانیه ای برای چله دوم انقلاب و محور مقاومت بود که به این بیانیه بسیار تعیین کننده باید توجه کرده و باید از این منشور استفاده کنیم.

عسگری خطاب به فیلمسازان مقاومت اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به خواسته مقام عظمای ولایت است یعنی شما هستید که برای شکستن محاصره تبلیغاتی گام برمی دارید. وی گفت: امروز با پول ها و حمایت های کلان، دشمنان رسانه های کثیف منحطی را سامان دادند تا برنامه های منحط خود را بر کشور بریزند و متاسفانه با این ها برخورد نشده که باید برخورد شود. این ها پول های کلانی از سلطه طلبان گرفته و علیه مردم ایران تحمیل و برای تخریب آینده و ایجاد سیاهنمایی تلاش می کنند.

وی افزود: وظیفه شما به عنوان فیلمسازان جبهه مقاومت برداشتن گامی برای شکستن این محاصره است که کارر بزرگی است و جزو سیاست های راهبردی جهاد تبیین به حساب می اید که مقام معظم رهبری آن را بیان کردند.

عسگری گفت: بیان پیشرفت های نظام اسلامی به این جهاد تبیین کمک می کند تا بتوانیم علیرغم دروغ پردازی ها و فریبکاری ها و اغواگری های این رسانه ها که بمانند سلاحی عمل می کنند به ماموریت تاریخی خود عمل کنیم. ماموریت های بزرگ تاریخ سازی که می توانید اجرا کنید. یعنی تبین این موضوع توسط سینمای مقاومت یک ماموریت بزرگ است.

وی اظهار داشت: سینمای جبهه مقاومت یعنی افشاگری تحریم های غیر انسانی ناجوانمردانه و ظلم ها و جنایت هایی که صهیونیزم و استکبار علیه ملت های مظلوم بیان می کند. این افشاگری کار سینمای مقاومت و شماست. عسگری ادامه داد: سینمای جبهه مقاومت از سوی دیگر روایت گری مجاهدت ها برای استقلال طلبی، پیشرفت ملت ایران و شاسیتگی های جبهه مقاومت در برابر نظام سلطه است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سینمای مقاومت یعنی ترسیم هنرمندان آینده ای روشن، امیدآفرین و پررونق و با اقتدار برای پیشرفته سازی و پیشرفت هر چه بیشتر نظام اسلامی و تمامی کسانی که در این راه حرکت می کنند اما اگر بخواهیم برای آینده و مقابله با سیاهنمایی ها طراحی روشن کار کنیم باید روی کلید واژه پیشرفت تاکید کنیم.

عسگری همچنین گفت: امروز در صنعت پتروشیمی ۷۵ درصد تجهیزات و فناوری ها و دستگاه ها ایرانی و ساخت داخل است و این افتخارآمیز است و حدود ۹۰ درصد کاتالیست ها به عنوان فرآیندی مهم در صنعت پتروشیمی تولید داخل است که هم اینک ایران صادرات هم در این بخش دارد و سینماگران باید روایتگر پیشرفت ملت ایران باشند.

در ادامه این مراسم از خانواده شهید دشتی از شهدای منطقه تجلیل به عمل آمد.

در پایان نیز بهترین های جشنواره فیلم مقاومت در بخش های «بهترین فیلمنامه کوتاه»، «بهترین فیلمنامه اقتباسی» و «فیلمنامه بلند» اهدا شد که در این میان جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه به زهرا یزدان پناه رسید. همچنین از سوی هیات داوران جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به نوشا عبداله زاده با فیلم سووشون اهدا شد و در بخش فیلمنامه بلند هم، جایزه هیات داوران به عبدالرحمن شلیلیان برای دریادار بایندر رسید.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ آغاز به کار کرده و امسال هفدهمین دوره آن برگزار می‌شود. این جشنواره تا ۱۱ دوره با نام دفاع مقدس نامگذاری شده بود و از سال ۸۹ نام آن به جشنواره مقاومت تغییر کرد.

فیلم‌های این دوره از جشنواره در ۳۱ استان و در ۳۵۴ نقطه از کشور اکران و در نهایت آثار برگزیده معرفی می‌شوند. در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد، ۶۷۴ اثر داخلی و در بخش «نسل روایت» که مربوط به آثار کوتاه است، ۲۹۱ اثر دریافت شد.

در بخش جایزه دفاع مقدس نیز ۳۵۲ اثر، در بخش فلسطین با حضور سینماگران داخلی ۱۴۹ اثر به دبیرخانه رسید. حدود ۴۰۰ فیلمنامه و افزون بر ۲۰۰ اثر پژوهشی نیز به جشنواره امسال رسید.

از بیش از ۵۰ کشور دنیا نیز آثاری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیر ایرانی در این دوره آثاری دارند و در مجموع ۵۰۰ اثر به نمایش درمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.