دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

از همکاری با کشورهایی که مفاخر مشترک دارند برای معرفی مفاخر در برنامه‌های مشترک استقبال می‌کنیم

محمود شالویی

سینماپرس: رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی درباره اقداماتی که در این دوره انجام خواهدشد، گفت: در همکاری با شورای شهر و شورای فرهنگ عمومی، یکی از میادین و یکی از خیابان‌های هر شهر با نام حکیم نظامی، نامگذاری خواهدشد.

به گزارش سینماپرس، دومین نشست خبری هفته گرامی‌داشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم، یکشنبه هفتم اسفندماه در سالن اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

در این نشست محمود شالویی رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، کاوه خورابه دبیر پژوهشی و علمی هفته گرامی‌داشت حکیم نظامی و علیرضا حبیبی دبیر اجرایی این هفته حضور داشتند.

محمود شالویی با اشاره به نزدیک بودن به یکصدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر، گفت: نشست امروز مربوط به بزرگداشت و گرامی‌داشت حکیم نظامی شاعر در قرن ششم است. این دومین سالی است که گرامی‌داشت حکیم نظامی برگزار می‌شود. در برنامه‌هایی که امسال در نظر گرفته شده علاوه بر ۲۱ اسفند که به عنوان روز حکیم نظامی است، هفته حکیم نظامی از ۱۴ اسفند شروع و در این هفته برنامه‌های متعدد برگزار می‌شود. در این هفته از یکی از نسخه‌های پنج گنج که به همت انجمن مفاخر تولید شده، رونمایی خواهدشد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ادامه داد: به دلیل کثرت برنامه‌ها و اینکه برگزاری همه برنامه‌ها در یک هفته ممکن نبود، از ابتدای اسفند این اقدامات را آغاز کردیم. نخستین برنامه‌ در دانشگاه الزهرا، بعد با همکاری استاندار خوزستان، برنامه‌ای در اهواز و بعد از آن در دانشگاه تربیت مدرس برنامه‌ای برگزار شد. همچنین مراسمی در استان مازندران برگزار شد، در تبریز ارومیه، سبزوار، یزد، بیرجند، بجنورد و برخی مراکز دیگر رویدادهایی برگزار می‌شود. در این دوره همکاری دانشگاه‌ها در برگزاری برنامه‌ها چشمگیر بود.

استقبال از همکاری با کشورهایی که مفاخر مشترک دارند

شالویی با بیان اینکه علاوه بر مراکز فرهنگی ایران، سایر نهادها در خارج از کشور همکاری صمیمانه‌ای دارند، ادامه داد: در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان نمایشی درباره حکیم نظامی به اجرا رفت و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. از همکاری با کشورهایی که مفاخر مشترک دارند برای معرفی مفاخر در برنامه‌های مشترک استقبال می‌کنیم. سازمان‌های یونسکو و اکو در همکاری‌های لازم را خواهند داشت.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اقداماتی که برای معرفی مفاخر انجام شده است، افزود: در سطح تمام کتابخانه‌های عمومی کشور مسابقاتی برای اعضا در نظر گرفته شد. یکی از امتیازهای برگزاری بزرگداشت این دوره حکیم نظامی همکاری وزارت آموزش و پرورش است که ۱۴۰ هزار دانش‌آموز را در بر گرفته است و برنامه‌هایی در ارتباط با حکیم نظامی برگزار می‌کند. وزارت علوم هم همکاری لازم را دارد تا از اساتیدی که در این حوزه هستند تقدیر کند و با دانشجویانی که در این حوزه فعال هستند، همراهی شود.

او درباره اقدامات مرتبط با حکیم نظامی در سطح شهر، بیان کرد: در همکاری با شورای شهر و شورای فرهنگ عمومی، یکی از میادین و یکی از خیابان‌های هر شهر با نام حکیم نظامی، نامگذاری خواهدشد. برای مثال یکی از خیابان‌های قدیمی اصفهان به نام حکیم نظامی است. در این روزها مجسمه حکیم نظامی که در میدان ونک نصب خواهدشد.

اجرای سروده‌های حکیم نظامی توسط دانش‌آموزان در میدان آزادی

شالویی با اشاره به دوره پیشین بزرگداشت حکیم نظامی توضیح داد: در دوره قبل بزرگداشت حکیم نظامی با پیام رئیس‌جمهور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود. امسال آیین اختتامیه در تالار وحدت با پیام رئیس‌جمهور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهدشد. همچنین ارکستر ملی جمهوری اسلامی قطعاتی را خواهد نواخت.

شالویی با بیان اینکه دبیرخانه حکیم نظامی در دوره پیشین بیش از ۱۰۰ مقاله دریافت کرده‌است، ادامه داد: کتاب مجموعه مقالات سال گذشته آماده شده و در اختتامیه از آن رونمایی خواهیم کرد و در اختتامیه سال آینده مقالات این دوره کتاب رونمایی خواهد شد. با توجه به تعداد سخنرانی، در این دوره ۴۰۰ مقاله داشته باشیم.

او افزود: از سال آینده ساخت موسیقی، فیلم و سریال را نه فقط برای حکیم نظامی بلکه برای آشنایی با مفاخر در دستور کار قرار می‌دهیم. همچنین سروده‌های حکیم نظامی توسط دانش‌آموزان در روز ۲۱ اسفند در میدان آزادی اجرا خواهدشد، نورپردازی بر این میدان با اشعار حکیم نظامی خواهیم داشت.

بزرگداشت حکیم نظامی فاصله بین پژوهش و ارائه را از بین برد

خورابه با اشاره به بستر و زمینه‌ای که ایجاد شده تا مجموعه تحقیقات، امکانات و استعدادها به نمایش گذاشته شود، گفت: موقعیتی است که در آن امکان انتقال خلوت پژوهش‌ها به جمع فراهم شد. آیین بزرگداشت حکیم نظامی فاصله بین پژوهش و ارائه را از بین برد.

دبیر پژوهشی و علمی بزرگداشت نظامی با بیان اینکه شعر حکیم نظامی دارای داستان‌پردازی است ادامه داد: مجموعه‌ای را فراهم کرده که امکان نوعی از هنر را ممکن سازد. شاید دغدغه بسیاری از دوستان وزارت آموزش و پرورش این باشد که امکان گفت‌وگو را فراهم کنیم، باید این سوال را داشت که این همکاری چه نتیجه‌ای دارد؟

او درباره ارتباط نظامی و موسیقی توضیح داد: شعر نظامی آغازگر یک ژانر در ادبیات می‌شود که به آن نظامی خوانی می‌گویند و مهم‌ترین منبعی است که ما را به موسیقی وصل می‌کند. به او فقیه موسیقی می‌گویند، به نظر می‌رسد خود او دارای شخصتی موسیقایی است.

در پایان علیرضا حبیبی دبیر اجرایی بزرگداشت حکیم نظامی با تاکید بر نقش خبرنگاران در ترویج فرهنگ پیشنهاد داد: اگر گزارش‌های رسانه‌ها همراه با شعر نظامی باشد می‌تواند تاثیر خوبی بر مخاطب داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.