دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

نگاهی به وضعیت رقت بار گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱؛

استمرار اکران فیلم های مسأله دار و سیاه/ عدم تدبیر جدی مدیران برای عبور از بحران!

نگاهی به وضعیت گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱

سینماپرس: وضعیت گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱ رقت بار بود؛ در حالی که مدیران سینمایی با پروپاگاندای رسانه ای سعی داشتند وضعیت گیشه را با استناد به ارقام فروش موجه نشان دهند اما در اصل میزان مخاطبان سینما در سال جاری در مقایسه با دوران پر رونق سینما بسیار کم بود؛ مهمترین اتفاق هم سرشکستگی فیلم های دولتی در گیشه بود به نحوی که با فروش کم خود در قهقرای جدول فروش آثار سال ۱۴۰۱ جای گرفتند؛ وضعیت گیشه سینماها در سال جاری به حدی بحرانی بود که ۴۲ فیلم اکران شده با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری کل کشور حتی نتوانستند یک درصد از مردم را به سالن های سینما بکشانند!

به گزارش سینماپرس علیرغم شعارهای مدیران سینمایی وضعیت گیشه سینماها در سال جاری به هیچ عنوان مطلوب نیست به نحوی که از میان ۴۵ فیلم اکران شده در سینماهای کشور بدون احتساب اکران فیلم های هنر و تجربه و... (تا لحظه تنظیم این گزارش) تنها ۳ فیلم توانستند بیش از یک درصد جمعیت کل کشور را به سالن های سینما بکشانند و مابقی از جذب حتی یک درصد از جمعیت کل کشور نیز عاجز بودند.

مدیران سینمایی که مرتبا به آمار و ارقام فروش بسنده می کنند خودشان آگاهند که افزایش بی رویه قیمت بلیت سینماها باعث شده تا شاهد فروش های میلیاردی در سینما باشیم! ‌ فروش هایی که هیچ دردی از سینمای بخت برگشته و بحران زده ما درمان نمی کنند و فایده ای برای رشد و توسعه سینما ندارند چرا که آنچه برای سینما مهم است تعداد مخاطب است و زمانی سینما می تواند به خود ببالد که مخاطبان بالایی در سراسر کشور داشته باشد اما اکثریت قریب به اتفاق فیلم های اکران شده در سال ۱۴۰۱ حتی نتوانستند یک درصد از جمعیت کل کشور را به سالن های سینما جذب کنند و این اتفاق معنایی جز ریزش شدید مخاطب و ایجاد یک بحران و فاجعه جدی در سینما ندارد.

مدیران سینمایی در سال جاری به هر وسیله ای تلاش کردند میزان مخاطبان را افزایش دهند اما حتی اکران فیلم های مسأله دار و سیاه نما هم نتوانست دردی از بحران کاهش مخاطب درمان کند و مردم همچنان به سینما نرفتند.

برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در این گزاش آمار مخاطبان سینماها تا اواخر بهمن ماه سال جاری گردآوری شده است.

«پسران دریا» به کارگردانی مشترک حسین قاسمی جامی و افشین هاشمی با ۶۲۹ مخاطب، «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی تن با ۱۵۸۳ مخاطب و «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی با تنها ۳۴۲۰ مخاطب جزو آثاری بودند که شکست سنگین را در گیشه سینماها تجربه کردند. نکته قابل تأمل اینکه این آثار باید حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بودند و این اتفاق نشان از آن دارد که سیاست های این نهاد دولتی برای حمایت از فیلمنامه ها نیاز به بازنگری جدی دارد.

«سلفی با دمکراسی» به کارگردانی علی عطشانی حدود ۳۵۰۰ مخاطب داشت و «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد ۳۷۱۶ مخاطب، «نمور» به کارگردانی داود بیدل نیز ۶۳۳۷ نفر تماشاگر داشت. در ادامه «قدغن» به کارگردانی مجید مافی ۶۵۷۱ بلیت فروخت و «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی نیز ۷۰۴۰ مخاطب داشت و «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا نیز توانست حدود ۹۴۸۸ نفر را به سالن های سینما بکشاند تا ۹ فیلم انتهای جدول هیچ یک توان آنکه حتی ۱۰ هزار نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران اسلامی را به سالن های سینما بکشانند نداشته باشند.

«بی صدا، حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده نیز تنها ۲۱ هزار و ۱۷ مخاطب داشت و «روز ششم» به کارگردانی حت قاسم زاده اصل نیز ۲۳۸۹۸ بلیت فروخت. «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی ۲۶۵۱۴ نفر را به سالن های سینما جذب کرد و «شین» به کارگردانی میثم کزازی نیست نتوانست حتی ۳۰ هزار نفر مخاطب داشته باشد و به فروش ۲۶۷۱۳ قطعه بلیت کفایت کرد.

در ادامه بحران شدید در گیشه سینماهای کشور فیلم های پر ادعا نیز نتوانستند حتی ۱۰۰ هزار نفر مخاطب از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کل کشور را به سالن های سینما بکشانند؛ «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت ۳۳۲۶۶ بلیت فروخت و «نقره داغ» به کارگردانی محسن آقاخان ۳۳۲۸۱ مخاطب را به سینماها کشاند. «گل به خودی» ساخته احمد تجری ۳۶۵۲۹ قطعه بلیت فروخت و «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا تنها ۳۷۳۷۸ مخاطب داشت. «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی ۳۳۲۰۶ بلیت فروخت و «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی ۳۶۶۹۷ مخاطب داشت.

آثار پر ادعای دیگری نظیر «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان نیز برای گیشه جز فاجعه چیزی در پی نداشتند و هیچ یک حتی نتوانستند ۵۰ هزار مخاطب را به سالن های سینما جذب کنند.

«بانک زده ها» به کارگردانی جواد اردکانی حدود ۷۴۵۵۰ مخاطب داشت و «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری نیز تنها ۶۰۲۵۵ نفر را به سالن های سینما کشاند. «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی ۶۱۶۹۳، «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی ۹۱۷۴۷ نفر مخاطب داشتند.

به این ترتیب ۲۵ فیلم اکران شده در سینماهای کشور حتی نتوانستند به رقم ناچیز و اندک ۱۰۰ هزار نفر مخاطب برسند!

«جزیره فضایی» به کارگردانی سیدجواد هاشمی با ۱۲۱۴۵۹ مخاطب اولین فیلمی است که توانست رکورد ۱۰۰ هزار مخاطب را بشکند. پس از آن فیلم های دیگر با استقبال بیشتری مواجه شدند که از جمله آن ها می توان به «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی با ۱۳۳۸۳۰ مخاطب، «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی با ۱۷۳۱۹۲ نفر بیننده، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با ۱۷۴۰۹۷ تماشاگر اشاره کرد.

«هناس» به کارگردانی حسین دارابی ۲۲۵۵۹۳ مخاطب در سراسر کشور داشت و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان نیز توانست ۲۷۸۱۸۵ بلیت به فروش برساند. «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی نیز ۲۵۵۳۸۳ بلیت فروخت و «شادروان» حسین نمازی نیز نتوانست بیش از ۲۸۶۵۴۶ نفر را به سینماها بکشاند.

«چند می گیری گریه کنی ۲» به کارگردانی علی توکل نیا ۳۱۳۷۵۸ مخاطب داشت؛ «ملاقات خصوصی» با ۳۶۹۰۲۶ مخاطب در رده بعدی ایستاد و «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر با ۴۱۴۲۲۷ بیننده دیگر فیلمی بود که حتی نتواسنت ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشته باشد!

«دو زیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد نیز ۶۱۸۸۱۳ مخاطب داشت و «ابلق» نرگس آبیار نیز تنها ۶۵۲۳۲۷ نفر از مردم را به سالن های سینما کشاند. «تی تی» آیدا پناهنده نیز تنها حدود ۶۵۶۵۰۰ مخاطب داشت و «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی نیز ۶۴۷۰۰۴ بیننده داشت.

اما انیمیشن های «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش کمی وضعیت شان بهتر بود به نحوی که اولی حدود ۷۱۵ هزار نفر مخاطب و بعدی حدود ۸۷۲ هزار نفر از مردم را به سالن های سینما کشاندند.

به این ترتیب با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری کل کشور ۴۲ فیلم اکران شده در سال ۱۴۰۱ حتی نتوانستند به اندازه یک درصد از جمعیت کل کشور مخاطب داشته باشند.

تنها ۳ فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و «انفرادی» به کارگردانی «سیدمسعود اطیابی» بودند که کمی برای گیشه سینماها مثمرثمر بوده و هر کدام توانستند بیش از یک میلیون نفر از مردم کشور را به سینماها بکشانند.

«بخارست» حدود یک میلیون و ۱۱۲ هزار مخاطب، «سگ بند» یک میلیون و ۳۱۶ هزار نفر مخاطب و «انفرادی» دو میلیون و ۴۳۴ هزار نفر مخاطب داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.