سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش چهارم

از اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ تا برگزاری مراسم ها و جشنواره های مختلف سینمایی در سراسر جهان

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش چهارم

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد.

در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را طی ۴ بخش مرور کنیم. اینک بخش دوم این گزاش پیش روی شماست.

اواسط دی ماه ۱۴۰۱ انجمن مطبوعات خارجی هالیوود مجریان هشتادمین گلدن گلوب را معرفی کرد. بر این اساس، آنا دی آرماس، جیمی لی کورتیس و نیسی نش-بتس و همچنین آنا گاستیر، بیلی پورتر، کولمن دومینگو، ناتاشا لیون، میکالا جائه رودریگز، نیکول بایر، کوئنتین تارانتینو و تریسی مورگان دهم ژانویه اجرا و اهدای جوایز برندگان هشتادمین رویداد سینمایی گلدن گلوب را برعهده خواهند داشت.

فهرست اولیه نامزدهای جوایز بفتا ۲۰۲۳ در ۲۴ بخش اعلام شد. در این میان بیشترین نامزدی نصیب فیلم‌ «در جبهه غرب خبری نیست» شد که در ۱۵ بخش نامزد کسب جایزه شد و پس از آن «اشباح اینیشرین» با نامزدی در ۱۴ بخش درخشید. در مراحل بعدی «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» و «الویس» هر یک با نامزدی در ۱۲ بخش، «افترسان»، «تاپ گان: ماوریک»، «بابل» و «تار» هر یک با ۸ نامزدی دیگر فیلم‌هایی بودند که بیشترین توجه را به خود جلب کردند. در این میان جای نگرفتن نام جیمز کامرون برای ساخت «آواتار: راه آب» و دمین شازل برای «بابل» در بخش بهترین کارگردانی از نکات جالب توجه این فهرست بود.

سه شنبه ۲۰ دی ماه نیز اعلام شد در اسکار ۲۰۲۳ شمار فیلم‌هایی که با هم رقابت می‌کنند ۳۰۱ فیلم است. این تعداد فیلم به نسبت ۲۷۶ فیلمی که سال پیش با هم رقابت کردند خیلی بیشتر شده ولی از ۳۶۶ فیلمی که سال ۲۰۲۰ و در آغاز پاندمی با هم رقابت کرده بودند، کمتر است. این فیلم‌ها در همه بخش‌ها می‌توانند نامزد شوند. در این فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال از جمله «آواتار: راه آب»، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» و «تاپ گان: ماوریک» نیز جای دارند و از سوی دیگر فیلم‌های تحسین‌شده منتقدان مانند «اشباحی اینیشرین»، «همه چیز همه جا به یکباره» و «تار» نیز در آن جای دارند. از سوی دیگر فیلم‌های خارجی که پخش‌کننده داخلی دارند چون «در جبهه غرب خبری نیست»، «پیاز شیشه‌ای» نتفلیکس، «آرژانتین، ۱۹۸۵» و «سیزده زندگی» از آمازون و «چا چا صاف حسابی» و «رهایی» هر ۲ اپل و «خرس نیست» جعفر پناهی هم جای خود را یافته‌اند.

در ادامه اتفاقات مهم سینمای جهان جایزه بهترین فیلم گلدن کلوب ۲۰۳۳ به اسپیلبرگ رسید؛ از سوی دیگر اجرای مراسم جوایز بفتای ۲۰۲۳ به ریچارد ای. گرانت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون بریتانیا سپرده شد. در کنار وی چند مجری دیگر نیز اخبار جانبی هفتادو ششمین دوره مراسم بفتا را پوشش می‌دهند که شامل آلیسون هاموند، ویک هوپ و منتقد سینمایی الی پلامپ خواهند بود که در طول این رویداد با مصاحبه‌ها و اظهارنظرها به تماشاگران اطلاعات بیشتری ارایه می‌کنند. در حالی که هاموند از یک استودیوی جدید با مخاطبان همراه می‌شود، ۲ مجری دیگر در فرش قرمز حضور خواهد داشت.

با معرفی نامزدهای جوایز آنی ۲۰۲۳، نتفلیکس با کسب ۵۰ نامزدی با فیلم‌های مختلفش و از جمله «پینوکیوی گی‌یرمو دل تورور» پیشتاز شد. «پینوکیوی گی‌یرمو دل‌تورو» در ۹ بخش از جوایز آنی نامزد شد. این فیلم تاکنون ۳۸ جایزه در این فصل از جوایز کسب کرده که جایزه گلدن گلوب برای انیمیشن بلند از جمله آنهاست. این انیمیشن یکی از ۳ پروژه نتفلیکس است که در بخش بهترین انیمیشن بلند جوایز آنی جای گرفته است. دیگر فیلم‌های نتفلیکس در همین بخش شامل «هیولای دریایی» و «وندل وحشی» هستند. «قرمز شدن» پیسکار-دیزنی و «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو» از دریم‌ورکز دیگر فیلم‌های مدعی کسب جایزه بهترین انیمیشن بلند هستند.

سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱ آکادمی علوم و هنرهای سینما فهرست نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۲۳ را اعلام کرد؛ در این میان فیلم «همه چیز همه جا یکباره» با کسب نامزدی در ۱۱ رشته پیشتاز کسب جوایز اسکار شد. نامزدی در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل مرد و زن، از بخش‌هایی است که این فیلم در آن نامزد شده است. «اشباح اینیشرین» و «در جبهه غرب خبری نیست» نیز هر یک با ۹ نامزدی در رتبه بعدی قرار گرفتند. اسکار ۲۰۲۳ به میزبانی جیمی کیمل برگزار می‌شود. کیمل پیش از این میزبانی اسکار هشتادو نهم و نود را نیز برعهده داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.