چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش دوم

خانه هنرمندان ایران به مرور آثار مریل استریپ روی آورد!/ از خبر ساخت فیلمی در رابطه با وقایع یمن توسط جکی جان تا اعتراض مسلمانان جهان برای اکران یک فیلم موهن

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش دوم

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد.

در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را طی ۴ بخش مرور کنیم. اینک بخش دوم این گزاش پیش روی شماست.

کریستن بل بازیگر اصلی انیمیشن‌های «یخ‌ده» از ساخته شدن قسمت سوم خبر داد. این بازیگر که صداپیشگی پرنسس آنا از این مجموعه موفق انیمیشن‌های دیزنی را برعهده داشته با حضور در برنامه زنده شوی شبانه جیمی فالون یک خبر بزرگ را برای دوستداران انیمیشن اعلام کرد.

همچنین دوره جدید سینماتک خانه هنرمندان ایران در تابستان ۱۴۰۱ به مرور فیلم‌های مریل استریپ بازیگر آمریکایی از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۱۷ اختصاص یافت.

یکی دیگر از اتفاقات سینمای جهان در تابستان ۱۴۰۱ این بود که در مصاحبه لایو اینستاگرامی که آلک بالدوین با وودی آلن انجام داد، کارگردان سالخورده سینما اعلام کرد دیگر اشتیاق چندانی به ساخت فیلم ندارد. بالدوین کتاب جدید وودی آلن را چند بار در طی مصاحبه نشان داد. کتاب خاطرات او با عنوان «مقبول هیچ» و کتاب جدیدش که مجموعه مقالاتی با عنوان «جاذبه صفر» است، در این برنامه معرفی شدند.

«ابرقهرمانان» ساخته پائولو ژنووز به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی کارلووی واری ۲۰۲۲ انتخاب شده تا در یکم جولای آغازگر این رویداد باشد و در همین حال فیلم «۳‌ هزار سال حسرت» جورج میلر این جشنواره را در ۹ جولای به پایان می‌رساند.

به مناسبت سی‌امین سال ساخته شدن انیمیشن «دیو و دلبر» دیزنی و ای‌بی‌سی برنامه خاصی تدارک دیده‌اند. این برنامه ۲ ساعته شامل یک اجرای موزیکال تاکنون اجرا نشده با استفاده از صحنه‌ها و لباس‌های جدید الهام گرفته شده از این داستان کلاسیک است. ترانه‌های این برنامه موزیکال البته از انیمیشن وام گرفته می‌شوند تا در برابر تماشاگران زنده در استودیو دیزنی اجرا ‌شوند.

نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۲ معرفی شدند تا بهترین برنامه‌های تلویزیونی آمریکا در سال گذشته را معرفی کنند و در این میان سریال «جانشینی» یا «وراثت» با کسب نامزدی در ۲۵ رشته رکوردشکن شد.

در حالی که سینمای ایران برای تولید آثار استراتژیک دچار غفلت شده جکی چان ساخت یک فیلم با الهام از وقایع مربوط به تخلیله نیروهای دریایی چین و دیگر شهروندان خارجی از یمن در سال ۲۰۱۵ را در سوریه می‌سازد.

در پی اعتراض مسلمانان جهان در راستای اکران یک فیلم موهن مسئولان سالن های «سینه‌ورلد» دومین سینمای زنجیره ای بزرگ جهان اعلام کردند تمام برنامه های نمایش‌ فیلم «بانوی بهشت» را به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو کرده اند. سخنگوی «سینه‌ورلد» در این باره گفت: با توجه به اتفاقات اخیر مربوط به اکران فیلم «بانوی بهشت»، تصمیم گرفتیم اکران های آینده این فیلم را در سراسر کشور لغو کنیم تا از امنیت کارکنان و تماشاگران خود اطمینان حاصل کنیم. ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که مدیر سینه‌ورلد شفیلد در شمال انگلستان به گروهی از معترضان فیلم در روز یکشنبه ۴ ژوئن گفته است که نمایش فیلم لغو شده است.

همچنین در تابستان سال ۱۴۰۱ جانت یانگ تهیه کننده هالیوودی از سوی شورای رئیسه آکادمی اسکار به عنوان رئیس جدید آکادمی انتخاب شد.

شرکت «برادران وانر» اعلام کرد دنباله فیلم سینمایی «جوکر» از چهارم اکتبر سال ۲۰۲۴ در سینماها اکران خواهد شد و از سوی دیگر مت دیلون جایزه یک عمر دستاورد هنری را از جشنواره لوکارنو ۲۰۲۲ دریافت کرد.

در ادامه اتفاقات مهم سینمای جهان در تابستان سال ۱۴۰۱، فیلم بن‌ کینگزلی در نقش سالوادور دالی برای اختتامیه جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۲ انتخاب شد.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز نیز در تابستان سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد؛ یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پرشمار سینماگران ایرانی است و از سوی دیگر مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند مهمانان دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند.

باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا برای روایت‌گری در یک سریال مستند، برنده جایزه‌ امی شد. این نخستین جایزه‌ امی اوباما است.

پس از دو سال لغو پیاپی کارگردان برنده اسکار به عنوان رییس هیات داوران جشنواره فیلم مراکش ۲۰۲۲ انتخاب شد. پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی برنده اسکار، ریاست داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش را برعهده گرفت.

ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» در واکنش به مرگ ملکه انگلیس تأکید کرد که با تماشای فیلم‌هایی همچون «شجاع‌دل» می‌توان در جریان جنایت‌های این خاندان قرار گرفت.

همچنین ساخت فصل ششم و پایانی سریال «تاج» پس از مرگ ملکه الیزابت که یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال بود، متوقف شد.

«فابلمن‌ها» فیلم زندگینامه‌ای استیون اسپیلبرگ برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با تشویق طولانی مدت حضار و تاکید کارگردان بر این که قصد بازنشستگی ندارد روبه رو شد.

اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی به عنوان رئیس هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم «زوریخ» در کشور سوئیس انتخاب شد.

اما در پی اتفاقات مهم سینمای جهان در تابستان ۱۴۰ وودی آلن بازنشستگی خود را از فیلمسازی اعلام کرد.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.