دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

اکبر نبوی:

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند

اکبر نبوی

سینماپرس: اکبر نبوی گفت: بخشی از کاهش مخاطبان سینما در سال‌های گذشته به دلیل فیلم‌های تلخ‌ است، پس تنوع ژانر در سینما را باید جدی گرفت. وقتی ما می‌گوییم تنوع ژانر، منظورمان بازار عرضه و تقاضاست. سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند، حتما آسیب می‌بیند.

به گزارش سینماپرس، پنجمین قسمت از برنامه «نقد سینما» که ویژه‌برنامه‌ چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی‌ فجر است، شب گذشته ۱۶ بهمن ماه میزبان نویسنده و کارگردان «کت‌چرمی» بود. همچنین اکبر نبوی و سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره جشنواره‌ فجر و تاثیر آن بر اقبال تماشاگران گفتگو کردند. میز نقد دو فیلم اکران شده در روز پنجم جشنواره، «کت چرمی» و «بعد از رفتن»، با حضور مینو خانی و فاطمه ترکاشوند و میز رسانه با حضور حسین سلطان محمدی برگزار شد.

ابتدای برنامه، مینو خانی در میز نقد فیلم سینمایی «بعد از رفتن» گفت: هر چه درباره‌ خانواده و نقش و اهمیتش، فیلم ساخته شود، بسیار خوب است و من از این منظر به این فیلم امتیاز می‌دهم، به ویژه اینکه آسیب‌ها را به تصویر نکشیده‌ است. اما یک ایراد بزرگی که این فیلم و بسیاری از آثار دارند، این است که زبان تصویر را فراموش کرده‌اند. سینما زبان تصویر است نه زبان کلام. ما همه‌ اتفاقات و همه‌ آنچه را که بر «آرش»، شخصیت فیلم، گذشته‌ است، در کلام می‌شنویم.

وی همچنین درباره‌ ورود کارگردانان جوان به سینما گفت: من فکر می‌کنم باید به کارگردانان فیلم اولی این فرصت داده شود که اگر جریان جدیدی ایجاد نمی‌کنند، به بدنه‌ سینمای ایران اضافه شوند. این سوال همیشه مطرح است که اگر همیشه سینماگران شاخص آثارشان را ادامه بدهند، آیا انسداد به وجود نمی‌آید؟

خانی در پایان صحبت‌های خود به سینماگران توصیه کرد: باید در ریتم بسیاری از فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فجر دیدیم، بازنگری شود. توصیه می‌کنم بسیاری از دوستان سینماگر بعد از جشنواره، فیلم‌هایشان را سر فرصت ببیند و حشو و زوائد آن را حذف کنند.

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند

امیررضا مافی نیز در این پخش عنوان کرد: در نیمه‌ جشنواره‌ چهل و یکم فجر اگر از من بپرسند، مهم‌ترین مولفه‌ای که در جشنواره دیدم چه بوده است؟ می‌گویم جشنواره فیلم‌های کُند و کِشدار.

در ادامه برنامه، میز رسانه با حضور حسین سلطان‌محمدی فعال رسانه برپا شد. وی درباره سیمرغ آرای مردمی گفت: سیمرغ مردمی، در مقابل نگاه رسمی هیات داوران جشنواره بود. اگر هیات داوران، تخصصی و حرفه‌ای نگاه می‌کردند، سیمرغ مردمی برداشت لحظه‌ای تماشاگر را که شاید نوعی ارزیابی از رفتار تماشاگر در زمان اکران فیلم بود، می‌سنجید. امسال به دلیل اینکه بسیاری از فیلم‌ها در مراحل فنی هستند و نسخه‌ نهایی‌شان تا دو سه روز آخر جشنواره در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد، امکان قضاوت عادلانه نیست.

میز گفتگوی ویژه «نقد سینما» بخش دیگر برنامه بود که با حضور اکبر نبوی و سجاد نوروزی، با موضوع جشنواره فجر و تاثیر بر اقبال به سینما برگزار شد.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره اقبال مردم به فیلم‌های جشنواره اظهار کرد: ما چند سال است که در جشنواره یک گزینش‌گری توسط مخاطب می‌بینیم. در اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه‌ نود مردم برای همه فیلم‌ها صف می‌بستند اما در چند سال گذشته فقط برای چند فیلم شاخص این اتفاق ‌افتاد. در حقیقت مردم فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و بخش زیادی‌ از این انتخاب مدیون شبکه‌های اجتماعی بوده است.

اکبر نبوی پژوهشگر سینما در ادامه این مبحث توضیح داد: طی چند سال گذشته شاید ما آن تاثیر گذشته را نمی‌بینیم. میزان دسترسی به حجم بالایی از آثار تصویری، امکان دانلود، تغییرات نسلی و ذائقه‌ها و اینکه مخاطبان جدی و حرفه‌ای سینما از جای دیگر تغذیه می‌کنند، باعث شده است که سخت‌گیری‌ها افزایش پیدا کند. همچنین تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست.

وی یادآور شد: بخشی از کاهش مخاطبان سینما در سال‌های گذشته به دلیل فیلم‌های تلخ‌ است، پس تنوع ژانر در سینما را باید جدی گرفت. وقتی ما می‌گوییم تنوع ژانر، منظورمان بازار عرضه و تقاضاست. سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند، حتما آسیب می‌بیند.

سجاد نوروزی نیز درباره این مطلب ادامه داد: به نظر من کشور در حوزه‌ سینما احتیاج به یک سیاست‌گذاری کلان داد و باید مخاطب را به رسمیت شناخت.

تنوع موضوعی در سینمای ایران کافی نیست/سینما اگر قواعد بازار عرضه و تقاضا را رعایت نکند حتما آسیب می‌بیند

امیررضا مافی در پایان گفتگوی ویژه با جمع‌بندی مباحث مطرح شده، بیان کرد: من تصورم این است که جشنواره‌ فیلم فجر در ادوار گذشته می‌توانست مخاطب را در سینمای ایران راهبری کند و مخاطب پیگیر آن بود. واژه‌ سیمرغ در ادبیات عمومی مردم ما وارد شده بود. اما امروز به نظر می‌رسد به دلایلی که اینجا بحث شد از تبلیغات تا کیفیت فیلم‌ها، رژیم مصرف و در دسترس بودن آثار مختلف در جهان باعث شده است که از این مرجعیت کاسته شود و بر اقبال مردم تاثیرگذار باشد.

بخش پایانی برنامه به گفتگو با حسین میرزامحمدی و مسعود هاشمی‌نژاد کارگردان و نویسنده «کت ‌چرمی» اختصاص داشت. مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده‌ فیلم بیان کرد: ما ۲۶ نسخه از «کت‌ چرمی» داریم که در این تعداد نسخه‌ بازنویسی شده، دست کم ۱۰ پایان‌بندی متفاوت داریم.

حسین میرزامحمدی کارگردان «کت‌چرمی» نیز در پاسخ به این سوال که آیا جواد عزتی خود را تکرار کرده است یا نه؟ بیان کرد: من به عنوان سازنده‌ فیلم این را نمی‌گویم. سخت است اما سعی می‌کنم نگاهم را کمی عقب‌تر بیاورم. به نظرم جواد عزتی، یک بازی متفاوتی را نسبت به کارهای قبلی‌اش یعنی «مرد بازنده»، «شنای پروانه» و... ارایه می‌کند. او در این فیلم بسیار سعی کرده است به درونیات کاراکتر نزدیک شود.

مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده‌ «کت‌ چرمی» نیز درباره این موضوع تصریح کرد: صرفا به دلیل اینکه یک بازیگر سه نقش را بازی می‌کند، دلیل بر این نیست که شباهت وجود دارد. انگیزه‌ها در «زخم‌کاری» قدرت طلبی مالک است، در «مرد بازنده» با یک درام سیاسی مواجه‌ایم اما جواد عزتی در «کت چرمی» کاملا یک شخصیت درونی را بازی می‌کند.

در بخش پایانی برنامه فاطمه ترکاشوند فعال رسانه نیز درباره «کت‌چرمی» خاطرنشان کرد: این اثر جزو فیلم‌هایی بود که برای تماشای آن در سالن سینما نیازی نبود به ساعت نگاه کنیم و دنبال بهانه باشیم. فیلم تلاش نمی‌کند تصویر ما را از نیروهایی که فکر می‌کنیم قرار است پشتیبان شخصیت‌های آسیب‌دیده‌ داستان باشند، خراب کند.

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری تا ۲۲ بهمن هرشب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.