سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

نگاهی به روز ششم برگزاری جشنواره چهل و یکم؛

از کیفیت پایین فیلم ها تا انتقاد اهالی رسانه از تداخل زمانی نمایش آثار خارجی با فیلم های ایرانی

پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: ششمین روز جشنواره چهل و یکم در حالی سپری شد که فیلم های به نمایش درآمده در سینمای رسانه ها نتوانست نظر بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه را جلب کند به علاوه آنکه میزان استقبال از فیلم ها نیز کاهش پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس فقدان برنامه ریزی و اطلاع رسانی اصولی مهمترین چالش چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است؛ آنقدر همه چیز سرسری و دم دستی فرض شده که گاهی این شائبه به وجود می آید که ممکن است برخی به عمد تلاش دارند تا جشنواره کوچک و کمرنگ به نظر برسد.

به عنوان نمونه در حالی که در خبرها عنوان شده بود قرار است چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به صورت بین المللی برگزار شود، رسما بخش بین الملل جشنواره در حاشیه قرار گرفته و کمترین خبر و شور و نشاطی در آن دیده نمی شود! در حالی که ششمین روز جشنواره به پایان رسید حتی هنوز از اعلام اسامی مهمانان خارجی جشنواره هیچ خبری نیست و اهالی رسانه نیز از دسترسی به هر نوع اطلاعاتی در این خصوص عاجز مانده اند!

در حالی که پیش از این عنوان شده بود در صورت تمایل اهالی رسانه برای حضور در برج میلاد و تهیه گزارش دسترسی کارت خبرنگاری برای آن ها باز خواهد شد، پیگیری ها حاکی از آن بود که اهالی رسانه برای تهیه گزارش و حضور در برج میلا نیاز به معرفی نامه از سوی روابط عمومی جشنواره دارند! اتفاقی عجیب که در راستای بی تدبیری های صورت گرفته در جشنواره چهل و یکم جای بهت و تعجب دارد چرا که در تمامی جشنواره های استاندارد دنیا قاعدتا و اصولا همه خبرنگارها در هر زمان از روز که اراده کنند بدون هیچ تشریفات زائد و اضافی می توانند از بازار فیلم بازدید داشته و گزارش تهیه نمایند.

با این حال برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که در بخش بین الملل و بازار فیلم برج میلاد هم هیچ خبری نیست و سینماگران جهانی در بخش بازار رویت نشده اند!؛ علاوه بر این عدم اطلاع رسانی صحیح و مناسب در خصوص زمان نمایش فیلم های بخش بین الملل در سینمای اهالی رسانه موجی از انتقادات را با خود در پی داشته؛ بسیاری از اهالی رسانه نسبت به اینکه چرا زمان نمایش فیلم های خارجی با فیلم های ایرانی تداخل دارد گله مند هستند و همچنین انتقاد جدی نسبت به عدم اطلاع رسانی در بازه زمانی مناسب دارند؛ به عنوان مثال ساعت ۱۴:۰۵ دوشنبه ۱۷ بهمن ماه اسامی و ساعت نمایش فیلم های بخش بین الملل در سینمای اهالی رسانه اطلاع رسانی شد و قطعا اگر کسی تمایل به تماشای این آثار داشت در این زمان ناکافی نمی توانست خود را به پردیس ملت برساند!

علاوه بر این اتفاقات عدم سیاست گذاری واحد و تبیین و ترسیم استراتژی در فجر چهل و یکم منجر به موضع گیری ها و اظهارنظرهای متناقض از سوی برخی مدیران شده است؛ به عنوان نمونه روح الله سهرابی مدیر نظارت سازمان سینمایی روز گذشته با انتشار یک متن واکنش تندی به سینماگرانی که به نوعی جشنواره را تحریم کرده‌اند نشان داد. یک روز بعد از انتشار این متن، مجتبی امینی نامه‌ای احساسی منتشر کرد که می‌توان آن را به نوعی واکنش به اظهارت روح الله سهرابی قلمداد کرد. در بخشی از نامه مجتبی امینی آمده است : «بر خود فرض می‌دانیم که دوستان و همراهان سال‌های قبل را محترم بدانیم و منتظر روزی باشیم که با فرو نشستن غبارها، اعضای خانواده سینما، همچون گذشته، یکدل در این جشن شرکت کنند که بی‌حضور آنان، این ضیافت حلاوت سال‌های گذشته را ندارد. می‌دانیم که در این روزهای سخت، زیر بار فشارهای مختلف و هجمه و دیکتاتوری رسانه‌های غربی، هیچ گوهری به اندازه وحدت، قلب‌های ما را آرام نخواهد کرد و شادی و سعادت را به کشور باز نخواهد گرداند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.