پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

نگاهی به روز اول برگزاری جشنواره چهل و یکم؛

حسرتی که بر دل ماند/ تهیه کننده ای که میلی به ساخت فیلمش نداشت!

اولین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: پس از سال ها از گذشت جداسازی غیرکارشناسی بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر، قرار بود امسال در چهل و یکمین دوره این رویداد شاهد برگزاری بین المللی و باشکوه جشنواره فجر انقلاب باشیم؛ اما دست اندرکاران جشنواره نه تنها مطابق سال های گذشته مراسم افتتاحیه برای این رویداد برگزار نکردند بلکه در اولین روز برگزاری حتی برنامه نمایش فیلم های خارجی اعلام نشد و تنها اسامی فیلم های یک بخش از آن با تأخیر فراوان اطلاع رسانی شد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی و یکی از با اهمیت ترین جشنواره های فرهنگی-هنری کشور است که همه ساله در ایام الله دهه فجر و همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

انتظار می رفت دوره چهل و یکم این جشنواره با تدابیر گسترده و ویژه مدیران سینمایی، سیاست گذاران و دست اندرکاران این رویداد باشکوه تر از همیشه برگزار شود؛ چرا که پس از سال ها قرار بود این جشنواره همزمان به صورت بین المللی برگزار شود.

اما متأسفانه حتی حسرت یک افتتاحیه ساده برای جشنواره فجر انقلاب بر دل دغدغه مندان عرصه هنرهفتم باقی ماند؛ دست اندرکاران جشنواره در اقدامی عجیب و بدون اطلاع رسانی قبلی به جای مراسم افتتاحیه همزمان با اکران اولین فیلم سینمایی این رویداد همه منتقدان و اهالی رسانه را به سمت سالن شماره ۹ پردیس سینمایی ملت هدایت کردند تا مجتبی امینی در مقام دبیر جشنواره میکروفون در دست روی صحنه برود و با آن ها سخن بگوید! اقدامی نسنجیده که جز اتلاف وقت و تأخیر در آغاز اکران فیلم اول و متعاقب آن تأخیر در برگزاری نشست خبری فیلم و پیچیده شدن کار اهالی رسانه دستاورد دیگری نداشت!

عدم اطلاع رسانی مسئولان جشنواره از نحوه برگزاری بخش بین الملل، عدم اطلاع رسانی در خصوص اسامی مهمانان خارجی، شرکت های حاضر در بازار فیلم و مهمتر از همه عدم اکران آثار خارجی در پردیس سینمایی ملت به عنوان محل اصلی استقرار اهالی رسانه یکی از موضوعاتی بود که با انتقاد منتقدان و اهالی رسانه روبرو شده و آن ها مرتبا در مورد این اتفاق با یکدیگر صحبت می کردند!

اما نشست خبری فیلم ها که همیشه جزو جنجالی ترین اتفاقات جشنواره بود نیز برگزار شد؛ بهروز افخمی تهیه کننده فیلم سینمایی «استاد» با اشاره به اینکه قصد داشته این فیلم را با موضوع جنبش «می‌تو» به شکل کمدی بسازد، گفت که استخاره‌های خیلی خوبش از قرآن، او را به ساخت و همکاری در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده ترغیب کرده است! او اشاره کرد که قلبا تمایلی به تولید این فیلم‌ نداشته است!

دست اندرکاران سینما در هر دو نشست خبری جشنواره از هم میهنان زلزله زده «خوی» یادکردند و حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم «شماره ده» درخواست کرد که در همین ایام از طریق سفر هنرمندان یا راه‌های دیگر به آنها کمک شود.

از سوی دیگر مراسم فتوکال جشنواره که هر سال در فضای عمومی برگزار می شد امسال در سالنی کوچک و در بسته و به دور از چشم و دسترسی خبرنگاران انجام می شود!

یکی دیگر از نکات قابل تأمل همچنان ضعف آنتن دهی اینترنت در پردیس سینمایی ملت است که اهالی رسانه سال ها است نسبت به این اتفاقات گلایه جدی دارند اما گویا مسئولان دغدغه ای برای رفع این مشکل ندارند! همچنین یکی از برنامه های زنده تلویزیونی نیز به دلیل مشکل شدید در سیستم برق شب گذشته با تأخیر فراوان‌ توانست روی آنتن برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.