سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده:

«فیلیمو» به‌واسطه بودن زیر چتر حمایتی یک‌نهاد بالادستی تخلف می‌کند و به تخلف خود هم ادامه می‌دهد/سریال‌ها و فیلم‌های ضد ایرانی زیادی در «فیلیمو» وجود دارد!

فیلیمو

سینماپرس: علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده گفت: اگر با تخلفات فیلیمو و دیگر پلتفرم‌ها برخورد نشود دچار ولنگاری فرهنگی می‌شویم.

به گزارش سینماپرس، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم در گفت‌وگو با فارس در رابطه با تنظیم‌گری و نیاز فضای وی او دی‌ها به قانون گفت: متأسفانه برای ما جا انداخته‌اند که هنر قانون پذیر نیست، این‌یک دروغ بزرگ است چراکه در تمامی کشورها که صاحب رسانه و شاخص فرهنگ و هنر، این حوزه بر اساس ریز قوانین مدیریت می‌شود و بخش خصوصی در مورد تخلفات خود از این قوانین باید پاسخ گوی مراجع قانونی باشند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته و با ترک فعل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی او دی‌ها به‌صورت شگفت‌انگیزی ایجاد شدند و بعدازآن در یک ولنگاری هر آنچه را که برایشان منافع مالی و هدف‌گذاری فرهنگی داشت را عرضه کردند.

عبدالعلی‌زاده در ادامه تصریح کرد: این پلتفرم‌ها درزمانی که بعد از ۳ سال ساترا به یک هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست‌یافت و به سامان رسید و وظایف ارشاد و ساترا در این حوزه مشخص شد بازهم در برابر این نهاد تنظیم‌گر مقاومت کردند و با جوسازی رسانه‌ای مانع اعمال فضای امن فرهنگی شدند در ابتدا این فضا مدیریت شد اما در وضعیت اجتماعی اتفاقاتی افتاد که سرعت اجرایی ساترا را کند کرد.

وی افزود: در این میان پلتفرمی که قلدری می‌کند و به‌واسطه بودن زیر چتر حمایتی یک‌نهاد بالادستی تخلف می‌کند و به تخلف خود هم ادامه می‌دهد فیلیمو است.

این کارشناس حوزه هنر و رسانه در ادامه توضیح داد: بی‌قانونی فیلیمو باعث می‌شود برخی پلتفرم‌های دیگر هم شیطنتی‌هایی بکنند اما باقی سکوهای انتشار مجازی در قبال تذکرات از قانون تبعیت می‌کنند؛ اما فیلیمو نه‌تنها قانون را نمی‌پذیرد بلکه عملکرد خلاف قانون خود را نیز تکرار می‌کند.

وی افزود: سریالی مثل سقوط بدون مجوز ساخته‌شده و بدون نظارت هم پخش شد و این نهاد بالادستی تبدیل به اسباب سوءاستفاده و تخلف شده و جایگاه تنظیم‌گری ساترا را متزلزل می‌کند و باقی هم در این فضا اقدام غیرقانونی می‌کنند.

عبدالعلی‌زاده در رابطه با لزوم نظارت بر وی او دی‌ها گفت: در ساختار فرهنگی کشور می‌خواهیم در فضای امن فرهنگی کودکانمان را رها کنیم تا در این امنیت فرهنگی از خوراک هنری استفاده کند و وقتی نهاد نظارتی‌ای به فعالیت این پلتفرم‌ها مجوز می‌دهد یعنی مکلف است تا این امنیت فرهنگی را تأمین کند.

وی در رابطه با مباحث مطرح‌شده پیرامون فیلترینگ فیلیمو اظهار کرد: این راه‌حل برای شرایط نامطلوب است و قطعاً خود ساترا هم راضی به این شکل برخورد نیست اما وقتی قوه قضائیه که طبق قانون قراراست بازوی اجرایی ساترا برای نظارت باشد به هر دلیلی امکان اعمال‌نظر را از این نهاد گرفته و اجرای قانونی تصمیمات تخصصی ساترا مورد تأخیر قرار می‌گیرد راهی جز فیلترینگ باقی نمی‌ماند، چراکه با توجه با آسیب‌های پایدار در حوزه فرهنگ و هنر غالباً واکش سریع و سرعت عمل قانونی بسیار مهم است.

عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم عنوان کرد: ما با یک قلدری ضد فرهنگی برای تخریب فضای امن فرهنگی مواجه هستیم و فیلیمو نشان داده با هیچ روند قانونی‌ای همراه نمی‌شود و باید با آن برخورد قاطع کرد. اگر مراجع قانونی تعلل کنند حتی همان نهاد بالادستی که با نگاه فرهنگی وارد میدان شده ولی متأسفانه امروز به ابزار سوءاستفاده و قلدری فیلیمو تبدیل‌شده هم آسیب می‌بیند. ببینید درروند سریال سقوط ضعف‌های شدید این سریال در ساخت و بیان مباحث و حتی عدم کپی‌برداری درروند نظارت ساترا می‌توانست رفع شود.

وی تأکید کرد: آفت‌های فیلیمو آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان از آن گذشت و نهاد نظارتی هم وقتی از تخلف آگاه می‌شود نمی‌تواند از این موارد بگذرد، ‌ مواردی مانند سانسور ضعیف آثار خارجی که به‌ تعمداً در فیلیمو مانند دهه هفتاد و به شکل آزاردهنده‌ای ممیزی شده و مخاطب را تشویق می‌کند که نسخه اصلی را ببیند و مخاطب را تحت تأثیر انبوه آثار مخرب نظام سلطه قرار می‌دهد.

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: سریال‌ها و فیلم‌های ضد ایرانی زیادی در فیلیمو وجود دارد، دشمن هزینه می‌کند و علیه ما فیلم می‌سازد؛ آیا ما باید با هزینه خودمان آن را دوبله و تبلیغ و پخش‌کنیم؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: وی او دی‌ها در صورت فعالیت مطابق با قانون می‌توانند کمک شایانی به فرهنگ و اقتصاد کشور داشته باشند اما وقتی این فضا با قانون‌گریزی همراه است باید با آن مقابله کرد وگرنه دچار ولنگاری فرهنگی می‌شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.