سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

داود فتحعلی بیگی:

برای نمایش ایرانی حتما باید سیاستگذاری و ریل گذاری شود/برای «تئاتر فجر» هیچ وقت سیاستگذاری ویژه‌ای نشده است!

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر گفت: توصیه من به جوانان تئاتری این است که اول بروند یک شغل دیگر انتخاب کنند و تئاتر شغل دوم‌شان باشد. چون از طریق تئاتر نمی شود امرار معاش کرد و زندگی را گرداند.

به گزارش سینماپرس، داود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است و به دلیل فعالیت هایی که در عرصه نمایش های سنتی و آیینی بالاخص تعزیه داشته به آقای نمایش های ایرانی لقب گرفته است.

وی امسال به عنوان نویسنده با «مامور خیابان ۹۲» به کارگردانی میثم زندی در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت.

وقتی چیزی می‌نویسم وجوه اخلاقی و انسانی را در نظر می گیرم. چون تبلیغ انسانیت خاص یک قشر معینی نیست

فتحعلی بیگی با بیان این که نمایشنامه‌اش را برای همه اقشار نوشته، گفت: وقتی چیزی می‌نویسم وجوه اخلاقی و انسانی را در نظر می گیرم. چون تبلیغ انسانیت خاص یک قشر معینی نیست.

وی با اشاره به فشار کاری هنرمندان در ایام جشنواره اظهار داشت: در جشنواره تئاتر فجر مجبوری با عجله کار کنی. زمان صبح، یک بازبینی برای اجراها می گذارند و بچه های گروه برای اجرای دوم انرژی هایشان می‌افتد. بندگان خدایی که کارشان قرار است داوری بشود، اجرای سومی هم باید داشته باشند.

این پیشکسوت عرصه تئاتر در پاسخ به این سوال که چه نصیحتی برای جوانان تئاتری دارید، اظهار داشت: نصیحت من این است که اول بروند یک شغل دیگر انتخاب کنند و تئاتر شغل دوم‌شان باشد. چون از طریق تئاتر نمی شود امرار معاش کرد و زندگی را گرداند. نه تنها از طریق تئاتر از طریق بازیگری هم نمی شود زندگی را اداره کرد.

وی برای برگزارکنندگان جشنواره آرزوی موفقیت کرد و افزود: برای این جشنواره هیچ وقت سیاستگذاری ویژه‌ای نشده است. هر سال به تناسب این که چه کسی دبیرش باشد، برنامه ریزی می‌کنند. چنین اتفاق فرهنگی مهمی باید سیاستگذاری اساسی و کلانی داشته باشد تا خروجی هایش در راستای تعالی تئاتر کشور موثر واقع شود. همچنین برای نمایش ایرانی حتما باید سیاستگذاری و ریل گذاری شود.

شما در تئاتر احساس زندگی می کنید. این پدیده تئاتر را جدا و منفک می کند. به همین خاطر باید رویش سرمایه گذاری صورت گیرد و از آن حمایت شود

ارتباط نفس به نفس خیلی مهم است

فتحعلی بیگی در پاسخ به این سوال که تئاتر چگونه می‌تواند در عصر حاضر جایگاهش را حفظ کند گفت: نمایش های ایرانی برآمده از نمایش های سنتی هستند. تلویزیون و سینما نمی‌توانند این نوع نمایش را خوب نشان بدهد. ارتباط باید به صورت زنده برقرار شود. شما در تئاتر به یک مکان واحد، هویت مجازی می دهید. یک سکو، یک جا به کوچه و یک جا به بازار و دربار تبدیل می‌شود. در سینما باید لوکیشین داشته باشید و بروید دربار و بازار را نشان دهید. در تئاتر قرارداد شکل می گیرد. این ارتباط نفس به نفس خیلی مهم است.

فتحعلی بیگی با تاکید بر این که حضور در میان جمعیت تماشاگران تاثیر عاطفی و روانی زیادی دارد، توضیح داد: شما در میان جمعیت تماشاگران شفا پیدا می‌کنید. این بخش از ماجرای تئاتر خیلی مهم است. شما در تئاتر احساس زندگی می کنید. این پدیده تئاتر را جدا و منفک می کند. به همین خاطر باید رویش سرمایه گذاری صورت گیرد و از آن حمایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.