چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

سینماپرس از هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین گزارش می دهد؛

از رویکرد خصمانه و ضدفرهنگی برلیناله نسبت به رسانه ها و سینمای ایران تا انفعال مدیران سینمایی در مواجهه با این پدیده!

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

سینماپرس: هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین که از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۱) برگزار می شود و سال ها است به عنوان یکی از سیاسی ترین جشنواره های سینمایی در سراسر دنیا شناخته شده است امسال در رویکردی خصمانه و ضدفرهنگی اعلام کرد تمامی کمپانی‌های فیلمسازی، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ایرانی اجازه حضور در این رویداد سینمایی را نخواهند داشت! این اقدام خصمانه که پیرو اغتشاشات اخیر ایران و فتنه ۱۴۰۱ شکل گرفت با انفعال غیرقابل توجیه مدیران سینمای ایران همراه شد و متأسفانه آن ها آنطور که باید مقابله جدی با این پدیده شوم نداشتند و حتی در بیانیه ای ساده عملکرد برلیناله را زیر سوأل نبردند!

به گزارش سینماپرس این رویداد سینمایی سال گذشته حضور فیلمسازان و روزنامه‌نگاران روس تبار را منع کرده بود و امسال در اقدامی مداخله جویانه نسبت به مسائل داخلی کشورمان اعلام کرد جشنواره فیلم برلین و بازار فیلم اروپا به هیچ کمپانی یا رسانه‌ای که با دولت روسیه یا ایران ارتباط مستقیم دارند، مجوز حضور نخواهد داد!

اما با این همه فهرست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین در حالی اعلام شد که یک سینماگر ایرانی در بخش مواجهه برای کسب جایزه رقابت می‌کند و در بخش رقابتی اصلی فیلمی از ایران نیست. فیلم «بدترین دشمن من» به کارگردانی مهران تمدن یکی از فیلم‌های بخش مواجهه این رویداد سینمایی است که تاکنون جزییات بیشتری از این فیلم منتشرنشده است و به نظر می رسد زهرا امیر ابراهیمی بازیگر آن است و این فیلم به عنوان محصولی از فرانسه و سوئیس معرفی شده است. حضور این فیلم نشان از آن دارد که جشنواره فیلم برلین رسماً و علناً عناد و کینه توزی خود را با سینماگرانی که داخل خاک جمهوری اسلامی ایران و به صورت قانونی مبادرت به تولید فیلم کرده اند ثابت کرده چرا که از حضور سینماگران ایرانی که جلای وطن کرده و آواره و درمانده این کشور و آن کشور شده اند برای حضور در این رویداد سیاسی حمایت می کند.

فیلم «دشمن» به کارگردانی میلاد عالمی با بازی پیمان معادی به بخش پانورامای هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین راه یافت. داستان این فیلم که محصول کشور سوئد است درباره ایمان، یک ایرانی است که با خانواده‌اش در سوئد در اقامتگاه‌های همواره در حال تغییر پناهندگان زندگی می‌کند و برای افزایش شانس خود برای دریافت مجوز اقامت برای خانواده‌اش، کار خود را به عنوان یک کشتی گیر از سر می گیرد. مارال نصیری، اردلان اسماعیلی و «بیون الگرد» دیگر بازیگران فیلم سینمایی «دشمن» هستند. پیش بینی می شود این فیلم یکی از آثار سیاه نما علیه کشورمان باشد.

بخش پانورامای جشنواره برلین امسال با نمایش انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی افتتاح خواهد شد. داستان این انیمیشن درباره روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ است و وقایعش در آبادان می‌گذرد. فیلم درباره نوجوانی به نام امید است که پس از بمباران پالایشگاه‌ آبادان به‌دنبال برادر گمشده‌اش و راهی برای خروج از شهر محاصره‌شده آبادان است. انیمیشن «آژیر» محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک است. فیلم «و به سوی کوچه‌های شاد» ساخته «سریمویی سینگ» محصول سینمای هند که درباره سینما و ادبیات ایران ساخته شده نیز در بخش پانوراما رونمایی خواهد شد.

بر اساس فیلم‌های جشنواره برلین ۲۰۲۳ که تا به امروز اعلام شده، «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی در بخش نسل؛ «هفت زمستان در تهران» ساخته استفی نیئدرزول در بخش چشم‌انداز سینمای آلمان و فیلم «کیسه برنج» ساخته محمدعلی طالبی در بخش مرور جشنواره برلین به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین فیلم «همه چیز رو به راه است» ساخته سهراب شهید ثالث، سینماگر تاثیرگذار ایرانی در بخش ویژه فروم جشنواره برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

فهرست فیلم‌های هفتاد و سومین جشنواره برلین از این قرار است:

بخش مسابقه اصلی (نامزدهای خرس طلای بهترین فیلم)

«۲۰۰۰ گونه زنبور» به کارگردانی «استیبالیز اورسولا سولاگوره»

«برج بی سایه» به کارگردانی «ژانگ لو»

«تا آخر شب» به کارگردانی «کریستوف هوشهاوسلر»

«بلک بری» به کارگردانی «مت جانسون»

«گاوآهن» به کارگردانی «فیلیپ گارل»

«اینگبورگ باخمن – سفر به صحرا» به کارگردانی «مارگارت فون تروتا»

«برزخ» به کارگردانی «ایوان سن»

«زندگی بد» به کارگردانی «ژائو کانیجو»

«مانودروم» به کارگردانی «جان ترونگو»

«موسیقی» به کارگردانی «آنجلا شانلک»

«زندگی‌های گذشته» به کارگردانی «سلین سانگ»

«در آتش» به کارگردانی «کریستین پتزولد»

«سر سخت» به کارگردانی «نیکلاس فیلیبر»

«بقای کودکی» به کارگردانی «دولف دهیر»

«سوزومه» به کارگردانی «ماکاتو شینکای»

«توتم» به کارگردانی «لیلا آیلز»

«یک روز همه چیز را بهم خواهیم گفت» امیلی عاطف (سینماگر ایرانی تبار)

نمایش ویژه: مستند «ابر قدرت» به کارگردانی «شان پن» و «آرون کافمن»

بخش مواجهه (Encounters)

«بزرگسالان» به کارگردانی «داستین گای دفا»

«پروژه کلزمر» به کارگردانی «لئاندرو کخ»، «پالوما شاخمن»

«اکو» به کارگردانی «تاتیانو هوئزو»

«اینجا» به کارگردانی «باس دووس»

«بدترین دشمن من» به کارگردانی مهران تمدن (ایرانی مقیم فرانسه)

«قفس به دنبال یک پرنده است» به کارگردانی «مالینکا موستایوا»

«در نقطه کور» به کارگردانی «آیسه پولات»

«زمان خانواده» به کارگردانی «تیا کووو»

«در آب» به کارگردانی «هونگ سانگسو»

«آسمان سفید پلاستیکی» به کارگردانی «تیبور بانوچکی» و «سارولتا سابو»

«دیوارهای برگامو» به کارگردانی «استفانو ساوونا»

«اورلاندو، بیوگرافی سیاسی من» به کارگردانی «پل بی. پرسیادو»

«سامسارا» نبه کارگرانی «لوئیس پاتینو»

«جبهه شرقی» به کارگردانی «ویتالی مانسکی» و «یوهن تیتارنکو»

«زندگی بد» به کارکگردانی «ژائو کانیجو»

«غیبت» به کارگردانی «وو لانگ»

لازم به ذکر است امسال کریستین استوارت ریاست هیات داوران بخش اصلی را بر عهده دارد؛ گلشیفته فراهانی، والسکا گریسباخ کارگردان و نویسنده (آلمان)، رادو جود کارگردان و فیلمنامه نویس (رومانی)، فرانسین مایسلر کارگردان و تهیه کننده (آمریکا)، کارلا سیمون کارگردان و فیلمنامه نویس (اسپانیا) و جانی تو کارگردان و تهیه کننده (هنگ کنگ، چین) دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند و استیون اسپیلبرگ هم خرس طلایی افتخاری جشنواره دریافت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.