دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

نشست خبری «پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» برگزار شد؛

سهرابی: جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندانی است که در آن می‌توانند هنر خود را در عالی‌ترین سطح ارایه کنند

عبدالرضا سهرابی در نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: در نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر بودجه اختصاص یافته به این جشنواره اعلام و رقم تخمینی حدود ۱۱ میلیارد تومان عنوان شد. همچنین تاکید شد که به دلیل بازسازی موزه هنرهای معاصر، نمایشگاه «آینه در آینه» با تاخیر برگزار می‌شود و احتمالا به جشنواره امسال نخواهد رسید. نکته دیگر در این نشست، مبحث همکاری با ۳۲ استان‌ کشور بود که قرار است پذیرای جشنواره تجسمی فجر باشند و بر این اساس، «نگارخانه به پهنای کشور» شکل می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوشنبه ۳ بهمن‌ماه با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) و محمد خاجی مدیر روابط عمومی جشنواره پانزدهم تجسمی فجر برگزار شد.

بنابر اعلام مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۷ بهمن ماه در مجموعه صبا فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

در ابتدای نشست، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با یادی از زنده‌یادان حبیب‌الله صادقی هنرمند لحظه‌های دفاع مقدس و عبدالرحیم سیاهکارزاده، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به زعم همگان انقلابی با تمام وجود بود، چراکه برخی انقلاب‌ها دچار نقصان‌هایی می‌شوند اما انقلاب اسلامی بعد از ۴ دهه فعالیت همچنان استوار و محکم در حال حرکت است. این انقلاب که به فرموده امام خمینی (ره) فرهنگی بود، باعث شد یکسری مفاهیم و سلوک وارد عرصه اجتماعی هنر کند. این اتفاق و تلفیق صورت گرفته، بر هنر تأثیر مستقیم داشت و بالعکس این هنر بود که توانست به عنوان رساترین زبان، تأثیرگذار باشد و بتواند اهداف انقلاب را پیش ببرد.

وی تصریح کرد: جشنواره فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است، لذا توانسته در این فضا، جایگاهی را به عنوان آوردگاه هنرمندانی ایجاد کند که می‌توانند خودشان را به منصه ظهور بگذارند.

محدودیتی در برگزاری جشنواره نداشتیم

سهرابی در ادامه توضیح داد: محدودیتی در برگزاری جشنواره نداشتیم تا هنر متعهدانه را ساری و جاری کنیم. جشنواره فجر پانزدهم در آستانه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و روح بیانیه گام دوم روح امید و خوش‌بینانه نگاه کردن به آینده است که این مهم هم در جهاد تبیین مؤثر است تا یک موضع و موقعیتی را نمایان کند که بسیار کمک‌رسان است. از همه دعوت می‌کنم به افتتاحیه بیایند و از آثار دیدن کنند که دوستان چه فخری را آفریدند و این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با توجه به شرایط موجود توانستند ذره‌ای از افتخار را ورق زنند.

وی با تشکر از همراهی رسانه‌ها، درخواست کرد این همراهی برای آن چیزی که درخور جشنواره است، ادامه پیدا کند.

در ادامه، میرهاشمی دبیرکل جشنواره بیان کرد: جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام خودش را برمی‌دارد و طبیعتاً با بازخوردهایی طرف بوده که سعی کرده با استفاده از همین بازخوردها، کارش را جلو ببرد. در این جشنواره، با رویکرد هنر متعالی سعی کردیم همه سطوح را مدنظر داشته باشیم تا به موضوعات مختلف پرداخته شود و به همین دلیل رویکرد هنر متعالی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۵ روز فرصت ارسال اثر داشتیم که بعد از این مرحله، انتخاب و داوری در دو مرحله برگزار شد، گفت: بخش طوبای زرین در هشت رشته و بخش ویژه قله‌ها از بخش‌های جشنواره پانزدهم است. در کنار اینها، دو بخش جنبی کاریکاتور بین‌الملل و پوستر داریم که بحث استاد شاگردی مطرح است. یکی از بخش‌های ویژه ما که قابل توجه است، تجسم هنر است که یکی از گام‌های مؤثر جشنواره تجسمی فجر در راستای تمرکززدایی خواهد بود، چراکه ما باید استعدادهای جوان را در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.

بیش از ۸ هزار اثر به تجسمی فجر ارسال شد

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر در ادامه گزارشی آماری از شرکت‌کنندگان ارائه کرد و گفت: به این دوره جشنواره تجسمی فجر، ۸ هزار و ۶۲۷ اثر از ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند ارسال شد که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخش‌های مختلف طوبای زرین و بخش ویژه قله‌ها راه یافتند. همچنین، هزار و ۴۳۰ اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و ۷۲ اثر در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر حضور خواهند داشت.

سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر جشنواره نیز در ادامه گفت: یکی از اهداف تجسم هنر به این برمی‌گردد که همه‌جا تهران و پایتخت نیست و برای اینکه این هنرمندان بستری داشته باشند، بخش تجسم هنر شکل گرفت. به این منظور، در استان‌ها نگارخانه‌هایی شکل می‌گیرد که بتوانند همزمان با آغاز جشنواره و طوبای زرین در پایتخت، تجسم هنر آغاز به کار کنند تا نگارخانه‌ای به وسعت کشور داشته باشیم که قطعاً سبب جریان‌سازی برای هنرهای تجسمی خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: بخش تجسم هنر اوایل خیلی پراکنده بود و استان‌ها خیلی غیرمنسجم کار می‌کردند. در دوره دهم، فضایی در اختیار قرار گرفت که برخی نگارخانه‌ها آثار هنرمندان برجسته خود را به نمایش بگذارند اما از دوره چهاردهم تاکنون ۳۲ استان حضور دارند. در آذرماه امسال با تمامی ادارات کل ارشاد استان‌ها مکاتباتی انجام دادیم و درخواست کردیم به ترتیب اولویت سه نفر هنرمندشان را به ما معرفی کنند و همه استان‌ها دعوت را اجابت کردند و کیوریتورهای ما با هنرمندان استانی ارتباط گرفتند.

زراوندیان اضافه کرد: هر استان حداقل ۱۲ هنرمند را برای نگارخانه‌های استانی باید تعریف می‌کرد و خوشحالیم که در حال حاضر بیش از این میزان شده است و هم اکنون بالغ بر ۵۵۰ هنرمند استانی در بخش تجسم هنر شرکت کرده‌اند که بالغ بر ۱۱ استان همزمان با تهران جشنواره را آغاز می‌کنند و بقیه در تاریخ‌های دیگر در بهمن ماه برگزار خواهند کرد.

میرهاشمی همچنین در این مورد اضافه کرد: بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، ۱۲ هنرمند را برای حضور اعلام کردیم اما دوستان خودشان همت کردند و تعداد هنرمندان بالا رفت.

چرا اعضای هیأت داوران ناشناخته بودند؟

دبیرکل پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ناشناخته بودن اعضای هیأت داوری تاکید کرد: قالب اعضای هیأت داوری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم که باید بگویم در دوره‌های قبل و این دوره جشنواره از جوانانی که جز بهترین‌ها هستند بهره گرفتیم.

وی بیان کرد: اعضای هیأت داوران جشنواره هر کدام‌شان کتابی جامع هستند که هیچگاه باز نشده‌اند و به دلیل نشناختن آن‌ها، این تعبیر پدید آمده که نباید جایگاهی در این جشنواره داشته باشند و همین‌جا از آنهایی که غفلت شده، به سهم خودم عذرخواهی می‌کنم.

سهرابی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره پانزدهم گفت: مبلغ بودجه ابتدا به ساکن، رقمی بیش از ۸ میلیارد در نظر گرفته شد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات شورای سیاستگذاری مطرح شد، این مبلغ به میزان ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

میرهاشمی در ادامه نشست در پاسخ به برگزاری نمایشگاه آینه در آینه بیان کرد: نمایشگاه آینه در آینه را در چهار فصل تعریف کردیم که برگزاری ادامه آن میسر نشد اما تلاش می‌کنیم آینه در آینه ۲ را بهره‌برداری کنیم، هرچند به اعتقاد من با توجه به زمانی که داریم بهتر است برگزار نکنیم.

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر در پایان از عبدالرضا سهرابی و محمود سالاری و دبیرخانه جشنواره که امسال انصافاً پای کار آمدند، تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.