یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۶

آقامحمدیان: اگر به تعریف عنوان «فجر انقلاب» بازگردیم و برای برگزاری این رویداد استراتژی داشته باشیم قطعاً از انجام کارهای مقلدانه حذر خواهیم کرد

سخنرانی شفیع آقامحمدیان در مراسم اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: تمامی جشنواره های سینمایی در دنیا بر اساس سیاست ها و اهداف حکومت های خود برگزار می شوند و از این رو نیاز است که ما نیز در جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست، اهداف و آرمان های نظام مقدس مان مبادرت به برگزاری جشنواره کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید اگر به تعریف عنوان «فجر انقلاب» بازگردیم و برای برگزاری این رویداد استراتژی داشته باشیم قطعاً از انجام کارهای مقلدانه حذر خواهیم کرد و من امیدوارم دست اندرکاران این دوره جشنواره فجر دست به انجام چنین کارهایی نزنند. ما باید از هرگونه کار مقلدانه بری باشیم؛ جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید باعث گسترش تمدن اسلامی و رونق ارتباطات اسلامی در دنیا شود و اگر غیر از این باشد همان بهتر که جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم و از واژه هایی نظیر بین المللی دست بکشیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه هر جشنواره بین المللی طبیعتاً بر اساس محصولاتش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت اظهار داشت: محصولات حاضر در جشنواره هستند که نشان می دهند این جشنواره بین المللی است یا نه؛ اگر جشنواره از محصولات با کیفیت تهی باشد هرگز نمی توان عنوان بین المللی را به آن اطلاق کرد. دست اندرکاران جشنواره و سایر مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند با انجام کارهای شوآف گونه و مقلدانه جشنواره بین المللی نمی شود و باید فیلم های مهم و ارزشمند در آن حضور داشته باشند.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیاز است مسئولان به یک تعریف جدی و واحد در خصوص جشنواره فجر انقلاب اسلامی برسند؛ ما اگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می خواهیم جشنواره ای سینمایی آن هم در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار کنیم باید جشنواره مان سرشار از فیلم هایی با مفاهیم هم تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: متأسفانه سال های متمادی بخش بین الملل جشنواره ما تنها در حد یک شوآف برگزار شد و هیچ دستاوردی برای نظام نداشت. مسئولان جشنواره هرگز سعی نکردند که جریان گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی را راه اندازی کنند و بیشتر تلاش شان این بود که با ظاهرسازی و تشریفات زائد و بیهوده جشنواره را نزد مهمانان خارجی مهم جلوه دهند.

این تهیه کننده متذکر شد: مسئولان سینمایی نباید فریب ظاهرگرایی و تشریفات جشنواره های غربی را بخورند؛ فرهنگ آن ها هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما ندارد. اگر آن ها مراسم هایی مانند فرش قرمز و فتوکال و... دارند به دلیل فرهنگ خودشان است و ما نباید در جمهوری اسلامی ایران فرهنگ منحط غربی را با این رفتارها بسط و گسترش داده و آن را ترویج کنیم.

وی تصریح کرد: جشنواره هایی مانند کن، برلین، ونیز و... همه جشنواره های سیاسی هستند که نگاه به شدت سیاست زده ای دارند و سیاست های فرهنگی غرب را دنبال می کنند و ما نیز بر همین اساس باید با نگاه سیاست فرهنگی خودمان جشنواره های مان را برگزار کنیم و هرگز در دام این اتفاق شوم نیفتیم که حتی در کوچکترین کارها تقلیدی از جشنواره های غربی داشته باشیم.

آقامحمدیان در پایان این گفتگو افزود: آنچه می تواند جشنواره فجر انقلاب اسلامی را مهم کند تشریفات زائد و پر هزینه نیست؛ جشنواره ما نباید نمایش دهنده فیلم های سیاه نما، سخیف، حنثی، پوچ و بی ارزش باشد. جشنواره ما نباید فیلم های جشنواره پسند و روشنفکرمآبانه را نمایش دهد؛ جشنواره ما نباید به نفع سیاست های غربی کار کند؛ ما باید در پی آن باشیم که با جشنواره فجر انقلاب اسلامی گفتگو میان تمدن های اسلامی را آغاز کنیم و با غربی ها به مقابله برخیزیم و اگر چنین شود آن وقت می توانیم ادعای برگزاری یک جشنواره در تراز انقلاب اسلامی را داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.