سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصّه‌گویی» برگزار شد؛

علامتی: هدف جریان قصّه‌گویی در «کانون پرورش فکری» کاشتن «بذر ایمان و فرهنگ» در دل کودکان و نوجوانان است

حامد علامتی در نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

سینماپرس: بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصّه‌گویی»، ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه، در شهر یزد برگزار می‌شود. نشست رسانه‌ای این جشنواره نیز امروز با حضور حامد علامتی (مدیرعامل کانون)، محمود مروج و محمد گودرزی‌دهریزی (رئیس و دبیر جشنواره) برگزار شده و به نکاتی مانند برنامه‌ریزی برای ثبت جهانیِ این هنر، هدف از برگزاری جشنواره و تقویت و کیفیت‌بخشی به آن اشاره شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سه‌شنبه - ۲۰ دی ماه- در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمود مروج معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وچهارمین دوره جشنواره قصه‌گویی حضور داشتند و سیده عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و مدیر اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به شکل مجازی در این نشست شرکت کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ با بیان اینکه نتیجه یکسال تلاش کودکان و نوجوانان در این روزها به بار نشسته‌است، گفت: در ۲۵ دی شاهد اختتامیه این جشنواره خواهید بود. آنچه در حال شکل‌گیری است نتیجه فعالیت همه دلسوزان اهل فرهنگ است که در یزد به ثمر خواهد نشست.

زمانی که قصه‌گویی با میراث فرهنگی آمیخته می‌شود می‌تواند همه ابعاد فرهنگی را در بر بگیرد

حامد علامتی برگزار شدن ۲۴ دوره جشنواره قصه‌گویی را یک سرمایه فرهنگی و ادبی اعلام کرد و گفت: هنر قصه‌گویی یکی از شاخص‌ترین رویدادهای فرهنگیِ ایران در مقایسه با دیگر کشورها است و با مجاهدت فعالان این حوزه به یک شاخص فرهنگی در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

او افزود: اگرچه قصه‌گویی به ثبت ملی رسیده است، اما باید این رویداد به نام ایران در سطح بین‌المللی ثبت شود. باید با همکاری فرابخشی و فرادستگاهی تلاش کنیم از این ارزش در عرصه جهانی بهره‌مند شویم.

هدف قصه‌گویی کاشتن بذر فرهنگ در دل کودکان است

علامتی با اعلام اینکه قصه‌گویی عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه جهانی است که در ایران انجام می‌شود، بیان کرد: زمانی که قصه‌گویی با میراث فرهنگی آمیخته می‌شود، چنان ابعادی پیدا می‌کند که می‌تواند همه ابعاد فرهنگی را در بر بگیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدف قصه‌گویی را کاشتن بذر فرهنگ و ایمان در دل کودکان اعلام کرد و افزود: قطعا هر حرکت فرهنگی در دل خود اهدافی را دنبال می‌کند. همه مربیان و دست‌اندرکاران با این نقشه حرکت می‌کنند. هر حرکتی در هر دوره‌ای تحقق پیدا می‌کند و نیاز به باز بینی دارد، باید بعد از ۲۴ دوره برگزاری این جشنواره بتوانیم برای رشد و بالندگی آن برنامه‌ریزی و برای ارتقای کیفیت آن تلاش کنیم.

او با تاکید بر ضرورت توجه به کیفیت قصه‌گویی، بیان کرد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی نباید ما را از کیفیت‌بخشی به محتوا غافل کند، مراقبت از شاخص‌ها و ارزش‌های قصه‌گویی به این جشنواره هویت می‌بخشد. ترویج ظرفیت هنر قصه‌گویی برای کار بست آن در تعلیم و تربیت است و از این رو هنر ساده و فراگیری است؛ در نتیجه از هر نو ضوابط که مانع گسترش این هنر موثر است جلوگیری می‌شود.

نباید دچار آفت‌های رقابت هیجانی شویم

علامتی با بیان اینکه کاربست حداکثری قصه‌گویی برای تربیت فرزندان نباید دچار خدشه شود، گفت: ایجاد مسابقه و رقابت باید برای تشویق کودکان به قصه‌گویی انجام شود و باید از عوامل انگیزه بخشی برای مشارکت حداکثری مراقبت می‌شود تا دچار آفت‌های رقابت هیجانی نشویم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه‌گویی را یک فرهنگ غنی ایرانی دانست و ادامه داد: توجه به قصه‌گویی به عنوان صادرات اصیل مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد، به دنبال ثبت جهانی این فرهنگ هستیم، این مساله روندی طولانی دارد که بعد از بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی انجام خواهدشد.

او درباره کشورهایی که در این جشنواره شرکت کردند، توضیح داد: در بخش بین‌الملل حدود ۴۳۷ اثر داشتیم که ۵۶ اثر از کشورهای هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه به مرحله پایانی رسید.

خودشناسی در قصه‌گویی به وجود می‌آید

رئیس بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره چیستی این جشنواره توضیح داد: قصه سرمایه‌ای است که همه کشورها از جمله ایران دارند، ما قصه‌های فراوانی داریم و قصه‌گویی هنر ناب است و همچنین مخاطب خوبی در میان کودکان و نوجوانان و بزرگسالان دارد. سه امر قصه، قصه‌گویی و مخاطب ایجاب می‌کند که همه به آن توجه کنند.

خیلی از قصه‌های ایران مکتوب نشده است و خودشناسی در قصه‌گویی به وجود می‌آید و فرصت تحول اجتماعی از راه این میسر استمحمود مروج با بیان اینکه خیلی از پیام‌های فرهنگی و هنری را می‌توان از راه قصه‌گویی به مخاطب انتقال داد، گفت: قصه‌گویی در افراد مهارت‌های دیداری و شنیداری را به وجود می‌آورد. می‌توانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را به وسیله قصه‌ها به مخاطبان برسانیم؛ به وسیله قصه‌گویی می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته‌باشیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر لزوم حفظ و پاسداشت قصه گفت: خیلی از قصه‌های ایران مکتوب نشده است. خودشناسی در قصه‌گویی به وجود می‌آید. تمرین مواجهه با رویدادها در قصه‌گویی است، فرصت تحول اجتماعی از راه این هنر میسر است، جشنواره قصه‌گویی یکی از اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین رویدادها است.

برگزاری بیست‌وچهار دوره جشنواره قصه‌گویی به این جشنواره رسمیت بخشید

مروج با بیان اینکه بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ابتدای تابستان با جشن‌های قصه‌گویی در سطح کشور شروع شد، افزود: برگزیدگان در مراحل استانی شرکت کردند و هر استان مخاطبانی داشت. در بخش جشنواره منطقه‌ای در ۵ استان شاهد هنرنمایی قصه‌گویان بودیم و الان در آستانه بخش ملی و بین‌المللی هستیم.

به گفته معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری بیست‌وچهار دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون‌ موجب شده که به قصه‌گویی رسمیت بخشیده شود و این جشنواره نسبت به گذشته رونق پیدا کرده است و بخش‌های زیادی در آن فعال هستند.

رئیس بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره شرکت کنندگان در بخش ملی و بین‌المللی این جشنواره اعلام کرد: در بخش ملی ۵۴۱۳ نفر شرکت کننده حضور داشتند، ۲۱۳ نفر به مرحله نیمه نهایی رسیدند و ۴۰ نفر برگزیده بخش نهایی هستند. در بخش بین‌الملل ۵۱ نفر شرکت کننده اولیه حضور داشتند، در بخش پایانی ۲۳ نفر برگزیده خواهیم داشت. در بخش آیین سنتی ۳۳۵ نفر در بخش استانی شرکت کردند و از آن‌ها ۳۱ نفر به مرحله نهایی رسیدند.

او ادامه داد: در بخشِ به زبان اشاره ۸۷ قصه‌گو حضور داشتند و در مرحله نهایی ۶ قصه‌گو انتخاب شدند. در بخش صوتی ۱۴۵۴ در جشنواره شرکت کردند و ۶۴ قصه به مرحله نهایی راه پیدا کرد. در بخش ۹۰ ثانیه بیش از دو هزار شرکت کننده حضور داشتند که ۱۲۲ قصه به مرحله نهایی رسید. در بخش جستارنویسی ۶۹ اثر شرکت کردند که ۱۰ اثر به مرحله نهایی رسید. در بخش مقاله ۳۲ اثر شرکت کردند که ۱۱ اثر به مرحله پایانی رسید. در بخش رساله و پایان‌نامه ۱۲ اثر شرکت کردند که ۸ اثر به مرحله نهایی رسیدند. همچنین ۶ کتاب در این جشنواره شرکت کرد که پنج کتاب به بخش پایانی معرفی شد.

به گفته مروج در مجموع افراد ثبت نام کرده در جشنواره ۱۲۳۷۷ نفر بودند و تعداد قابل توجهی نتوانستند ثبت نام کنند.  

اختتامیه ۲۹ دی در یزد برگزار خواهد شد

سیده عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و مدیر اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به شکل مجازی از یزد در این نشست شرکت کرد و گفت: این جشنواره از یکشنبه ۲۵ دی از ساعت ۹ صبح در سالن جمعیت حلال احمر افتتاح خواهدشد و تا ظهر چهارشنبه ۲۸ دی رقابت در دو سالن ادامه خواهدداشت. مراسم اختتامیه صبح ۲۹ دی در سالن شهید قوامی یزد اجرا خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.