یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

آئین معرفی تازه‌ترین محصول «مرکز موسیقی حوزه هنری» با موضوع «شهید سلیمانی» برگزار شد؛

عرفانپور: ترجیح دادیم تمامی سلیقه ها در این آلبوم حاکم باشد/در برخی قطعات آثاری را بشنوید که نامی از «حاج قاسم» در آن نباشد!

مرکز موسیقی حوزه هنری

سینماپرس: آئین معرفی آلبوم «قاسم هنوز زنده است» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی روز یکشنبه یازدهم دی ماه در محل استودیوی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین معرفی آلبوم «قاسم هنوز زنده است» از تازه ترین محصولات مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی روز یکشنبه یازدهم دی ماه در محل استودیوی حوزه هنری برگزار شد.

میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این برنامه که یکشنبه یازدهم دی ماه در محل استودیوی مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار شد ضمن ارائه توضیحاتی درباره آلبوم قاسم زنده است که با حضور جمعی از هنرمندان شناخته شده موسیقی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، گفت: آلبومی که امروز درباره آن صحبت می کنم تقریباً تمامی قطعات آن در استودیو پژواک مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده که امروزه یکی از بهترین ظرفیت های موسیقایی برای ضبط معرفی شده است.

وی افزود: در باب شخصیت های بزرگ همیشه آثار مختلفی در حوزه های مختلف هنر خلق شده است. به عنوان مثال در حوزه نقاشی حوزه «پرتره» یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. اصولا توجه به قهرمان گرایی و ترسیم چهره قهرمان در هنر همواره بحث جدی بوده و هست. برای ما هم شهید قاسم سلیمانی بدون اغراق نه برای مردم ایران بلکه برای همه مردم جهان قهرمانی است که به زعم من مشابه ندارد. البته در طول تاریخ هم اگر می خواستیم قهرمان های خود را بشماریم قهرمان هایی بودند که به صورت شفاهی به ما رسیده اند و براساس هنر داستان نویسان ما بوده است که شاید ریشه های واقعی داشته باشند، اما همه آنها برآمده از داستان ها و تخیلات بزرگان ادبیات ما به مخاطب ارائه شده اند که بسیار ارزشمند هستند.

«هژمونی رسانه ای» حاج قاسم را برجسته نکرد …!

عرفانپور با معرفی حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت ملی - میهنی ارزنده ادامه داد: درباره حاج قاسم باید گفت آن چیزی که او را برجسته کرد هژمونی رسانه ای نبود. پس آن چیزی که قاسم سلیمانی را شهره جهان کرد مساله ای بود که ریشه در دهقان زاده کرمانی داشت که در زندگی شصت و چند سالگی اش وقتی شهید می شود همه جهان واقعه عظیمی را درک می کنند که قهرمانی را از دست دادند. قهرمانی که فقط فاتح میدان نبرد نیست بلکه قهرمانی است که دشمن در اوج کوچکی این قهرمان را شهید می کنند. او یک قهرمان نظامی نیست او قهرمان زندگی و مهربانی است و همین ویژگی هاست که می توانیم او را قهرمان مدارا با مردم می دانیم او قهرمان درک معنای زندگی است. او کوشید برای مردم و خدا زندگی کند و برای خدا جانش را تقدیم کند و ما می بینیم که چه قبل از شهادت و چه بعد از شهادت به معرفی ابعاد زندگی او پرداخته می شود.

وی با ارائه خاطره‌ای از خلق شعری که قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی در تجلیل از این شهید بزرگوار تولید کرد، گفت: این افتخار بزرگی بود که هنرمندان در دوران حیات این شهید بزرگوار بدون اینکه جشنواره و پاسداشتی وجود داشته باشد درباره او اثری را پیش روی مخاطبان قرار دهند. حتی در این زمینه هم گلایه هایی داشت که چرا در زمان حیاتش مراسم یا برنامه بزرگداشتی برایش برگزار می شد. بعد از شهادت حاج قاسم نیز ما دیدیم که آثار مختلفی در حوزه های شعر و سینما و تئاتر و موسیقی تولید شد که انصافا آثار قابل توجهی بود.

 «قاسم هنوز زنده است» در حوزه هنری معرفی شد/رونمایی در دیار کریمان

روایت رفیق صمیمی حاج قاسم در یک آلبوم موسیقی

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بیان کرد: ما در مرکز موسیقی حوزه هنری هم تلاش کردیم آثاری را تولید کنیم که در این زمینه حدود ۱۰ قطعه آماده شد و در قالب آلبوم «قاسم هنوز زنده است» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. البته شاید با این نام به یاد اثر ماندگار غلامرضا صنعتگر عزیز بیفتید که انصافا هم اثر قابل توجهی بود. در این زمینه خوانندگان دیگری هم آثار خوبی را منتشر کردند که در این زمینه می توانیم به اثر استاد علیرضا افتخاری با آثار «مرد میدان» با شعر حضرت مولانا با همکاری مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما و اثر» رقص جولان» با شعر محمد مهدی سیار و آهنگسازی عماد توحیدی اشاره کنیم. البته حاج صادق آهنگران مرد ارزشمند موسیقی انقلاب اسلامی و رفیق صمیمی حاج قاسم سلیمانی هم در این آلبوم اثری به نام «حاج قاسم سلام» دارند که طوری از حاج قاسم خوانده که واقعا شنیدنی است.

عرفانپور با معرفی دیگر جزئیات آلبوم «قاسم هنوز زنده است» ادامه داد: محمد حشمتی، امیرحسین سمیعی، سید محسن حسینی، امیر حقیقت از جمله هنرمندانی هستند که در آلبوم «قاسم هنوز زنده» است به عنوان خواننده حضور دارند. در این زمینه هنرمندان متعددی در حوزه تنظیم، آهنگسازی، شعر و نوازندگی همراهی بسیار خوبی با ما داشتند که امیدوارم مقبول حضرت حق و مردم باشد و حاج قاسم عزیز نیز این اثر را از ما قبول کند.

این شاعر و ترانه سرا با اشاره به دلایل تولید این آلبوم در مرکز موسیقی حوزه هنری بیان کرد: ما اعتقاد داریم که هنر باید هنر زیستن و هنر زندگی باشد از این جهت پرداخت به موسیقی را فقط در یک حوزه نمی بینیم. ما هنر را هنر زندگی می دانیم که زندگی انسان را باید در ساحت های مختلف پوشش دهد. همان طور که حاج قاسم ما در میدان نبرد مرد زیرک و باهوشی بود در میدان زندگی هم با خانواده یک همسر مهربان و پدر خوب بود. او در حوزه اجتماعی هم یک مصلح اجتماعی بود که به اعتقاد من ویژگی های یک انسان کامل را داشت و اگر کسی در زمانه ما بخواهد چهره ای همانند سیمای اهل بیت پیدا کند نزدیک ترین چهره حاج قاسم عزیز ما بود.

رونمایی رسمی از آلبوم «قاسم هنوز زنده است» در دیار کریمان

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست گفت: مراسم اصلی رونمایی این آلبوم روز دوشنبه دوازدهم دی ماه در قالب کاروان «روایت حبیب» در شهر کرمان با برگزاری یک مراسم ویژه پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. البته که ما تلاش کردیم که به لحاظ محتوایی نگاه متنوعی داشته باشیم و شاید شما در برخی قطعات آثاری را بشنوید که نامی از حاج قاسم در آن نباشد اما جملگی آثاری هستند که در قالب رنگ بندی های متفاوت در برگیرنده نکات مشترک زندگی ارزمند شهید سلیمانی باشد. البته شاید برخی خرده بگیرند که چرا تنوع موسیقایی این آلبوم گوناگون است اما ما ترجیح دادیم تمامی سلیقه ها در این آلبوم حاکم باشد.

عرفانپور در پایان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای اجرای زنده این آثار دارند، توضیح داد: عمده این قطعات در کاروان «روایت حبیب» اجرای زنده شده اند. سال گذشته هم به همت وزارت ارشاد و صدا و سیما قطعاتی از این آلبوم که در حوزه هنری تولید شد در تالار وحدت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.