دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

محفل شعر فاطمی برگزار شد؛

انسانی: جان شما و جان «ادبیات آیینی»!

علی انسانی

سینماپرس: در آستانه سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه سلام الله علیها و ایام فاطمیه، شاعران مطرح آئینی کشور با حضور در محفل شعر فاطمی «آستان مهر» به شعرخوانی در وصف حضرت فاطمه (س) پرداختند.

به گزارش سینماپرس، در محفل شعر فاطمی که یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، علاوه بر شاعران مطرح و نام آشنای کشور، دو ستایشگر پاکستانی “احمد حسینی شهریار” و “ابوذر جعفری”حضور داشتند که اجرایشان مورد پسند حاضران قرار گرفت.

در این محفل شعر در کنار شعرخوانی اساتید بزرگی چون علی انسانی، احمدبابایی، قاسم صرافان و هادی جان فدا، شاعران جوان، احمد دعلوی، الهام صفاجو، نفیسه سادات موسوی، سیدمهدی طباطبایی، محمدحسین ملکیان، فاطمه بایرامی، علیرضا نورعلیپور و مجید تال، سروده‌های خود را در وصف حضرت فاطمه الزهرا(س) قرائت کردند.

آغازگر مراسم، شعرخوانی هادی جان‌فدا، شاعر اهل بیت بود و سپس محمدمهدی سیار دو قصیده در وصف صبوری حضرت صدیقه کبری (س) قرائت کرد.

قاسم صرافان شاعر آئینی، ابیاتی از زبان حال حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در مدح‌ حضرت زهرا (سلام الله علیها) خواند و الهام صفالو، شاعر جوانی بود که با قرائت شاعرانه‌هایش در وصف مقام زن و مادر، به محفل شعر فاطمی صفای روضه را داد.

مراسم با شعر خوانی شاعر مطرح، احمد بابایی ادامه پیدا کرد. این شاعر اهل بیت با بوسیدن دست استاد علی انسانی، ادای احترام به پیشکسوتان واساتید را به نمایش گذاشت و در ادامه احمد حسینی شهریار، شاعر پاکستانی اهل‌بیت(ع) با لهجه پاکستانی دو قصیده به زبان فارسی در رثای حضرت فاطمه (س) قرائت کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

حضور استاد علی انسانی گرمی خاصی به محفل بخشیده بود و حضار بی‌صبرانه منتظر شنیدن سروده های این شاعر و مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) بودند.

ابیات این محافل باید منتشر شوند

استاد انسانی در حالی که شعف خود از شنیدن اشعار شاعران جوان را پنهان نمی‌کرد با بیان اینکه چنین اشعاری که شاعران جوان ما می‌خوانند، حیف است که صرفا در این مجلس ذکر شود، توصیه کرد: حاصل این مجالس باید جمع‌آوری و منتشر شود و ابیات این محافل، خوانده شود.

استاد علی انسانی، صحبت‌هایش را با بیان ایثار و فداکاری شهدای مدافع امنیت کشورمان ادامه داد و گفت: در این چند ماه اخیر همگی درگیر اتفاقاتی هستیم، اما باید بدانیم که فرزندان ما فریب بیگانگان را خوردند و در هیجان بودند؛ البته همین هیجاناتشان هم باعث شکست معاندان کشور شد، همچنین نباید چشم از تلاش و کوشش مسئولان پوشید.

وی در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: اهل هنر این را بدانید که این‌ها همه نشانه رسیدن به سحر است، مطمئن باشید که در سال‌های آتی، سحر انقلاب ما پدید می‌آید.

جان شما و جان ادبیات آئینی

این مداح پیشکسوت با اشاره به ابیات خوانده شده توسط شاعران جوان اهل‌بیت (ع) گفت: امروز رگه‌هایی در شعرها دیده می‌شود که هنردوستان را سر ذوق می‌آورد. امیدوارم روز به روز شاهد هنرنمایی‌های بیشتر شعرای آیینی باشیم.

این شاعر پیشکسوت توصیه پدرانه‌ای به تمامی حضار و شاعران کرد و گفت: من می‌روم، اما جان شما و جان ادبیات آیینی و سپس به قرائت سروده‌اش در رثای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پرداخت:

زمستانی سیاه است و سفیدی سر زد از موها

زبامم برف پیری را نمی‌روبند پاروها

به جز عفوش چه میزانی پی سنجیدن جرمم

که ترسم بشکند پرهای شاهین ترازوها

کند خامه به گوش چامه نجوا نام زهرا را

مگر دستم بگیرد لطف آن بانوی بانوها

گناهانم فراوان و اگر بانوی محشر اوست

در آن غوغا چه دارم کم، نیارم خم به ابروها

اگر آلوده‌ام یا طاهر و یا طاهره گویم

در این تسبیح هم سنگند یا زهرا و یا هوها

نه هرکس فخر دارد گردروب خانه‌ات گردد

مگر از زلف حورالعین کند آماده جاروها

اگر یک فضل از فضه کسی گوید

به شوق آن کنند از لانه هجرت چون پرستوها ارسطوها

نخی از معجرت حبل المتین بهر امامان هم

به دستت شربتی داری شفای جان داروها

به طوفان‌ها مگر موجی خبر از پهلویت دادست

که می‌میرند و کشتی‌ها نمی‌گیرند پهلوها

بنای کوچ تو از کوچه شد آغاز و کوچیدی

از آن روز است، می‌کوچند از لانه پرستوها

علی انسانی پس از خواندن این ابیات، با چند خطی روضه، حاضران را مهمان سفره کریم اهل‌بیت (ع) کرد. اما حسن ختام محفل شعر فاطمی نوحه خوانی مدیحه‌سرای پاکستانی، ابوذر جعفری بود که ذکر توسلی به زبان‌های فارسی و اردو به حضرت صدیقه طاهره (س) داشت و با استقبال حضار روبرو شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.