سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

آیین اختتامیه پنجمین دوره اهدای «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» برگزار شد؛

آشنا: این جایزه می‌خواهد دانشجویان را به امر سینما تشویق کند/استفاده از خرد جمعی در «سازمان سینمایی» یک اولویت جدی است!

قادر آشنا در اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران

سینماپرس: آیین اختتامیه پنجمین دوره اهدای جایزه پژوهش سال سینمای ایران، با معرفی برگزیدگان این دوره در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در سالن سینما توگراف موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیررضا مافی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران سینمای بالنده و با هویتی است، آن چیزی که به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز و روزگار امروز ما باقی می‌ماند دیگر بناها و معماری‌های ما نیست بلکه سینماست و یک میراث فرهنگی نیازمند پشتوانه‌ای است که به آن تکیه شود اگر سینما دچار فقدان نظریه‌پردازی باشد در آینده با سینمای مخدوش مواجه خواهیم شد. در سال‌های گذشته پیوند سینما و پژوهش کم شده بود و این جایزه برای همین بنا شد. سینمایی که پشتوانه پژوهشی نداشته باشد سینمایی خواهد بود که در آن اغتشاش جریان خواهد داشت اگر دچار اغتشاش فرهنگی شویم آن میراث میرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سویه پژوهش در این سال‌ها فرمی شده و امروز دانشگاه‌ها به جای تاکید بر محتوا به فرم اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: ما دچار فقدان ادبیات بومی سینما هم هستیم و این نیازمند همت همه پژوهشگران است دریچه علوم انسانی به سینما امروز یکی از مهمترین نیازهای ماست. ما امروز در وضعیت خاص اجتماعی هستیم اتفاقاً یکی از چیزهایی که باید به کمک ما می‌آمد سینما بود اگر سینما چارچوب و مبانی نظری مستحکمی می‌داشت حتماً واکنش آن با آن چیزی که امروز در جریان است متفاوت می‌شد، ما می‌خواهیم دست‌اندرکاران سینما عاری از هیجان با پدیده‌های اجتماعی مواجه شوند البته شاید وظیفه آنهاست که موضع‌گیری کنند و سیاسی باشند اما نباید سیاست‌زده باشند؛ این شاید به دلیل نبود همان پژوهش است. فراموش نکنیم که همه ما فرزندان یک سرزمین هستیم آن چیزی که از امروز ما در تاریخ باقی خواهد ماند و یکی از معیارهایی قضاوت ما خواهد بود سینماست، پس همه باید دست به دست دهیم تا سینمایی با پشتوانه غنی اندیشه داشته باشیم.

در ادامه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی بعد از توفیقات فراوانی که در عرصه علمی به دست آورد به این جمع‌بندی رسید که در کنار رشد علمی در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی را به سمتی ببرد که فعالیت‌های آن مبنای علمی و پژوهشی داشته باشد بنابراین قانونی وضع شد که درصدی از بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص پیدا کند چون اگر هر فعالیتی مبنای پژوهشی داشته باشد درصد خطای آن کمتر و توفیق آن بیشتر است. وزارت ارشاد در عرصه‌های مختلف به این حوزه توجه دارد و پژوهش بخش لاینفک فعالیت‌های آن است.

وی افزود: سازمان سینمایی به دلیل تاثیر زیاد، گستره فعالیت و مخاطب و… حوزه پژوهش و استفاده از خرد جمعی در آن یک اولویت جدی است و قرار شد به حوزه علم و عمل توجه کنیم. این جایزه می‌خواهد از خالقان آثار پژوهشی تجلیل و دانشجویان را به امر سینما تشویق کند. ضمن اینکه امسال در سازمان سینمایی برای روشن شدن اولویت‌ها با دانشگاه‌های مرتبط با سینما مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم بگویند اولویت سینمایی چیست، تلاش ما بر این است که به حوزه پژوهش‌های کاربردی توجه کنیم.

در ادامه مینو خانی از اعضای هیات علمی و داوری این رویداد متن بیانیه این هیات را خواند.

در بخش دیگر از این مراسم جوایز اهدا شد.

جایزه پژوهش بصری به مستند «روزنه آبی» ساخته فرزاد فره‌وهشی اهدا شد.

در بخش جستار علمی هیات داوران هیچ اثری را برگزیده ندانستند.

در بخش پایانه‌نامه کارشناسی ارشد لوح تقدیر به «بومی‌سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت‌های جغرافیایی و فرهنگی خوزستان» اثر سعید سراج‌الدین میرقائد اهدا شد.

دیگر جایزه این بخش به «گفتمان، هویت، روحانیت…» اثر حجت‌الله نظری رسید.

جایزه طرح‌نامه پژوهشی به «اطلس جامع هنر سینمایی با رویکرد تدوین سند الگوی راهبردی توسعه هنر سینما در ایران اسلامی» اثر هادی مومنی تعلق گرفت.

در ادامه یاد امیرحسن ندایی از پژوهشگران برجسته سینمای ایران گرامی داشته شد.

در این بخش محمدعلی صفورا از دوستان امیرحسن ندایی روی صحنه آمد و گفت: برای من تلخ است که از امیرحسن صحبت کنم. من و امیر یک دوستی سی ساله، یک همکاری ۱۵ ساله و یک همسایگی ۱۰ ساله داشتیم. امیر به خاطر جامع‌الاطراف بودن فردی خاص در حوزه آموزش سینما بود و به ما کمک می‌کرد وارد بحث‌های بینارشته‌ای شویم. در پایان‌نامه‌ها که بحث می‌کردیم به زیبایی‌ها می‌رسیدم. ما هم درس می‌دادیم و هم عاشق سینما بودیم و این مسایل حوزه‌ای را که کار می‌کردیم پربار می‌کرد. از دل همه بحث‌ها دائم موضوعات تازه بیرون می‌آمد و این فراموش نشدنی است. ما باید دانش را به سمت سینمای ایران گسیل کنیم تا شاید از این مسیر پر تکرار به سینمای تازه برسیم.

سپس جایزه ویژه دبیر به یادبود دکتر امیرحسن ندایی به «بررسی تطبیقی ویژگی‌های تداخل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی رسید.

در بخش مقاله علمی جایزه به «ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر» اثر احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگری‌کیا و معصومه سروندی تعلق گرفت.

در بخش رساله دکتری اثری برگزیده نشد اما لوح تقدیر به «مطالعه تطبیقی مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر الگوی روایت (مطالعه‌ای بر سه فیلم‌ساز ایرانی و مصری) اثر محمد خیر دریب اهدا شد.

در بخش طرح پژوهشی لوح تقدیر به «مطالعه تجربه مخاطب در مواجهه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره در چهلمین جشنواره فجر: فیلم‌های سینمایی هناس، شادروان، ضد و دسته دختران» اثر سیاوش صلواتیان تعلق گرفت.

اثر برگزیده در این بخش «بهره‌گیری از ظرفیت‌های هاپتیکی هنر ایرانی اسلامی در سینمای ایران» اثر علیرضا صیاد بود.

در پایان با پخش کلیپی یاد و خاطره شهدای حرم شاهچراغ گرامی داشته شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.