سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

رییس شورای اطلاع رسانی دولت:

اگر یک روز دولت را از فرایند تبادل اطلاعات حذف کنیم تقریبا چیزی از گردش اطلاعات باقی نمی‌ماند!

سپهر خلجی

سینماپرس: رییس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان این که در ۸۰ روز گذشته یک جنگ جهانی رسانه ای را شاهد بودیم، گفت: در مقابل این جریان رسانه‌ای و فشار حداکثری دشمن ما هم اقدام متقابل داریم. باید طراحی عملیات داشته باشیم و نقاط امید را برجسته کنیم.

به گزارش سینماپرس، سپهر خلجی صبح امروز - سه شنبه ۲۹ آذرماه - در نشست تخصصی مدیران روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مجموعه باغ زیبای تهران برگزار شد، ضمن اشاره به این نکته بیان داشت: در این جنگ رسانه‌ای یک طرف قضیه مردم و طرف دیگر رسانه هایی مثل ماهواره ها، فضای مجازی و حتی روسای جمهور کشورها بودند. دولت ها معمولا سعی می کنند به آدابی پایبند باشند ولی دیدید چه مواضعی گرفتند و لشکرکشی کردند و دروغ گفتند و جریان سازی کردند.

وی با تاکید بر این که آرایش رسانه ای شکل جدیدی به خودش گرفته است توضیح داد: رسانه امروز نقش آفندی دارد و در این فضا رسالت اصلی ما تبیین است. باید خط شکنی کنیم و جسارت و اشراف و موقعیت شناسی داشته باشیم. در اتفاقات اخیر پییشران جریان رسانه بود و رسانه داشت جریان سازی و ادراک را دستکاری می کرد. البته اتفاقات سویه های اقتصادی و اجتماعی هم داشت. مقامات اروپایی و آمریکایی وسط دعوا دنبال اینترنت بدون محدودیت هستند. معلوم است که می خواهند با رسانه کاری انجام دهند. دشمن در این آفند رسانه ای به نقاط قوت شما مثل دولت و سفرهای مردمی رئیس جمهور، عزاداری محرم و شهید سلیمانی حمله می‌کند و این کار را با رسانه انجام می‌دهد.

سفر آیت الله رئیسی؛ خط بطلانی بر تصویرسازی هفتاد روز گذشته

خلجی سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی را خط بطلانی بر تصویرسازی هفتاد روز گذشته خواند و گفت: در آنجا کارخانه کویرتایر کار قشنگی کرده است. این کارخانه خط تولید ایرانی را ایجاد کرده که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. کالای ایرانی که تولید می‌کند مرغوب تر از کالای چینی است.

وی با بیان این که ماموریت ما در این فضا مهم و راهبردی است اظهار داشت: وظیفه ما تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه است. روابط عمومی‌ها حلقه وصل دولت با افکار عمومی هستند. ما اگر برنامه ای را درست طراحی کنیم و به افکار عمومی توجه نکنیم آن برنامه با مشکل مواجه می شود. بنابراین به صورت مستمر نیاز به برنامه ریزی برای مدیریت پیام داریم. باید کانال، بستر، فرایند، زبان انتقال و مخاطب پیام را بشناسیم.

خلجی با یادآوری این نکته که در دوره عصر انسان رسانه ای قرار گرفته ایم توضیح داد: در این دوره پدیده ارتباط جمعی شخصی مطرح است. رسانه های خرد در این فرایند جایگزین رسانه های بزرگ می شوند و انسان به جای سازمان محور روایت سازی قرار می‌گیرد. زیست ما زیست مجازی می شود و روایت سازی سرعت پیدا می کند. روایت های مجهول که ترکیب راست و دروغ هستند گسترش پیدا می کند. ادراک عمومی ناشی از تصویری است که رسانه به افکار عمومی منتقل می کند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: بازی نکردن ما با ورزشکاران صهیونیستی را سیاسی کاری می دانند. اما خودشان با روسیه بازی نمی کنند و اسمش را اتحاد در برابر دیکتاتوری می‌گذارند. آنها هالیوود را برای تصویرسازی ایجاد کرده اند که بگویند یک نظامی آمریکایی یک تنه صد نفر را خلع سلاح می کند. اما واقعیت این است که پاسدار ما در خلیج فارس یک نفر آمریکایی را اسیر می‌کند.

نقاط امید را برجسته کنیم

خلجی کارویژه های رسانه‌های بیگانه را تغییر نگرش جامعه هدف، اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیم گیران، مدیریت هیجان ها و احساسات، وارونگی افکار عمومی، گسست عاطفی و ادراکی بین توده ها و نخبگان خواند و گفت: کاری می‌کنند که شما از ایرانی بودن، دین و نمادهای دینی و مسوولان خودتان بدتان بیاید. از دید آنها مردم ایران باید یک عصبانیت دائمی داشته باشند. در نتیجه این بمباران روان اجتماعی از تعادل خارج می‌شود. در این شرایط هر حادثه‌ای مثل کم آبی و افزایش قیمت توان تشدیدکنندگی دارد.

وی افزود: در مقابل این جریان و فشار حداکثری دشمن ما هم نقاط امید و اقدام متقابل داریم. باید بتوانیم طراحی عملیات داشته باشیم و نقاط امید را برجسته کنیم. اتفاقات بسیار مهمی در طول هفته در کشور و به ویژه استان ها می افتد؛ ولی در اثر حجم بالای اخبار منفی تزریق شده این نقاط امید را اصلا نمی‌بینیم. برخی اوقات اتفاقی در یک استان می افتد و باعث امید در سطح ملی می‌شود. اما ما هنر روایت کردن و انتقال به مراحل بالاتر را نداریم.

وی دولت را بزرگترین تولید کننده خبر در جریان رسانه ای کشور دانست و ادامه داد: اگر یک روز دولت را از فرایند تبادل اطلاعات حذف کنیم تقریبا چیزی از گردش اطلاعات باقی نمی ماند. مهم ترین وظیفه ما تمرکز بر نقاط امید است تا بتوانیم تولید قدرت کنیم. برای دستیابی به این هدف نیاز به هم افزایی داریم.

به گزارش ایرنا، همایش ملی تبیین سیاست های رسانه ای در حوزه فرهنگ و هنر با حضور روابط‌عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سخنرانی سردار حمیدرضا مقدم‌فر، رییس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع رسانی دولت و محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.