شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه «اشراق» برگزار شد؛

معینی‌پور: از آنجایی که پشتوانه فکری نظام جمهوری اسلامی آموزه‌های دینی است نمی‌تواند در تولیدات هنری خود از مفهوم دین خالی شود!

مسعود معینی‌پور در نشست خبری چهارمین جشنواره حوزه (اشراق)

سینماپرس: نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) پیش از ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. این جشنواره قرار است اوایل اسفندماه توسط معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت حضور و رقابتی برگزار شود

به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) پیش از ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. این جشنواره قرار است اوایل اسفندماه توسط معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت حضوری و رقابتی برگزار شود.

** تشریح روند برگزاری جشنواره اشراق

بر اساس این گزارش، مسعود معینی‌پور دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: روایت دین و دینداری در سینما یک گونه قدیمی است و آثار زیادی در تاریخ سینما در این زمینه ساخته شده. در جشنواره های زیادی هم در دنیا آموزه‌های دینی و زندگی بزرگان دینی و دینداران محور مستقل جشنواره و یا بخشی از آن رویداد سینمایی است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که پشتوانه فکری نظام جمهوری اسلامی آموزه‌های دینی است، نمی‌تواند در تولیدات هنری خود از مفهوم دین خالی شود. جشنواره اشراق از سال ۹۱در دفتر تبلیغات اسلامی آغاز شد که در آن سالها من هم عضو هیئت انتخاب بودم و استقبال زیادی از آن می شد. در آن دوران سینما و تلویزیون آثار فراوانی تحت عنوان آثار معناگرا ساخته می‌شد. همه‌گیری این موج تقاضایش این بود که محفلی برای توسعه این گونه آثار و حمایت از سازندگانش به وجود بیاید. جشنواره اشراق پاسخی به این فضا بود.

دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم حوزه (اشراق) افزود: این رخداد قرار است همزمان با یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم و در عصر ضرورت جهاد تبیین بستری برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان طلبه و غیرطلبه در موضوعات روحانیت و حوزه‌های علمیه، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و آخرالزمان باشد.

** بخش ویژه جشنواره چهارم اشراق هم به بهانه یکصدمین سالگرد با تأسیس حوزه علمیه قم به این اتفاق اختصاص دارد

معینی‌پور گفت: امیدوارم آثاری که به دبیرخانه جشنواره می‌آید بتواند الهام‌بخش هنرمندان برای کارهای جدید باشد و بتواند آثار سینما و تلویزیون را تقویت کند. قالب‌های دریافت آثار فیلم داستانی، مستند، نقد فیلم است. ما سه بخش داریم. در بخش اصلی که ویژه همه هنرمندان است و آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۴۰۰ را شامل می‌شود. در بخش جنبی یا رواق مخصوص آثار سینمایی طلاب است که آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۳۹۸را شامل می‌شود موضوعاتی همچون عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و رسانه و فضای مجازی است.

دبیر جشنواره فیلم اشراق افزود: بخش ویژه جشنواره چهارم اشراق هم به بهانه یکصدمین سالگرد با تأسیس حوزه علمیه قم به این اتفاق اختصاص دارد. این بخش ویژه عموم هنرمندان است و محدودیت زمانی ندارد. موضوع این بخش هم مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه تشیع و نقش روحانیون در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران است.

وی اظهار کرد: چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) از چهارم تا هشتم اسفندماه در شهرهای قم، تهران، اهواز، مشهد، اصفهان و زاهدان اکران خواهد شد و فرصت ارسال آثار آن نیز تا اول بهمن ماه است.

معینی‌پور: از آنجایی که پشتوانه فکری نظام جمهوری اسلامی آموزه‌های دینی است نمی‌تواند در تولیدات هنری خود از مفهوم دین خالی شود!

در پایان این مراسم از پوستر چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) رونمایی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.