یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

امیرحسین بانکی‌پور:

برنامه‌ریزان ما در گذشته و حال به اصل فرهنگ اعتقاد ندارند و آن در حاشیه قرار گرفته است!

امیرحسین بانکی‌پور

سینماپرس: رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در پاسخ به این سوال گفت: چرایی‌اش این است که فرهنگ در کشور ما محترم است. مثل دنیای سکولاریم که این نگاه را به فرهنگ دارد. در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ در نگاه برنامه‌ریزان کشور اصل است، باید گفت که برنامه‌ریزان ما در گذشته و حال به اصل فرهنگ اعتقاد ندارند و آن در حاشیه قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، امید عبدالهی، مدیرکل رصد و پایش شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که شرایط فرهنگی کشور چگونه است، گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که بارها اشاره کردند، بحث فرهنگ است. اگر شما به وضعیت فعلی نگاه کنید می‌بینید که چقدر نقش فرهنگ می‌تواند سازنده باشد.

عبدالهی ادامه داد: عمده دیدارهایی که مقام معظم رهبری با اعضای شورا، سازمان‌های فرهنگی و اشخاص حقیقی فرهنگی داشتند، حول این محور بوده که ایشان از وضعیت فعلی فرهنگی رضایت ندارند. یکی از دلایلی که دشمن توانسته جایگاهی را در عرصه فرهنگی ما اشغال کند، به این دلیل است که ما برنامه‌ریزی درستی نداشتیم. سازمان‌های فرهنگی ما دچار اشکال بودند.

مدیرکل پایش شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علی‌رغم تعدد سازمان‌های فرهنگی بعضی از سازمان‌های فرهنگی ما متولی ندارند، افزود: به عنوان مثال، نهاد صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... که با یک هدفی تشکیل شدند، وقتی اکثر نهادهای فرهنگی تحت تاثیر فشارهای نامتعارف محیطی قرار می‌گیرند، دچار سردرگمی و انحراف از اهدافشان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عمده دستگاه‌های فرهنگی ما به‌جای اینکه مسئله محور باشند، به سراغ مسائلی می‌روند که دیگران برایشان تعریف کردند، افزود: به عنوان مثال، وزارت ارشاد کاملاً به سمت ساختار محوری حرکت کرده است. ما از یک سازمانی مانند وزارت ارشاد انتظار داریم سازماندهی هنر و فرهنگ داشته باشد. یعنی سیاست‌های فرهنگی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کند و وزارت ارشاد در حوزه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا گام بردارد.

پیش از این امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در برنامه «سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی» گفته بود.

اگرچه در دوران انقلاب اسلامی در عرصه علمی جلو بودیم و سلامت جزو افتخاراتمان بود، ولی سوال این است که آیا در عرصه فرهنگ هم موفق شدیم؟ آیا رهبر انقلاب، اندیشمندان و مردم از این عرصه راضی هستند؟ شاخص‌های حقیقی کشور مثل فرهنگ رشد لازم را داشته‌اند؟ چرا در کشوری که رهبر و روسای قوایش فرهنگی بودند، کارامد فرهنگی را نداشتیم؟

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در پاسخ به این سوال گفت: چرایی‌اش این است که فرهنگ در کشور ما محترم است. مثل دنیای سکولاریم که این نگاه را به فرهنگ دارد. در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ در نگاه برنامه‌ریزان کشور اصل است، باید گفت که برنامه‌ریزان ما در گذشته و حال به اصل فرهنگ اعتقاد ندارند و آن در حاشیه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.