شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷

رییس جمهور:

این دولت تنها دولتی است که سند تحول دارد/اولین گام در تحول نگاه تحولی است و اگر اندیشه و انگیزه تحولی نباشد تحول اتفاق نخواهد افتاد!

سید ابراهیم رئیسی

سینماپرس: رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فعال شدن مراکز گفتگو در سراسر کشور، گفت: در این گفتگوهاست که می‌توان سخن افراد را شنید و این گفتگوها مفید است.

به گزارش سینماپرس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول که در محل تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: مباحثی که در حوزه علم و فرهنگ مطرح شده است، حتماً مباحث مفید و ارزشمندی بوده است؛ خصوصاً در این ایام که در پرتوی فرمایشات راهگشای مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری خودشان چهره عالم و فرهنگی هستند و حقیقتاً رهنمودهای ایشان چراغ راهی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه اهل علم و فرهنگ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی طبیعتاً نیاز داریم به عملکرد این شورا توجه داشته باشیم، عنوان کرد: ما باید به وضع موجود و مطلوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و فاصله موجود میان آنها نگاه داشته باشیم و این فاصله را کم کنیم. نگاه باید دقیق، کارشناسی و نقادانه و مبتنی بر انتظارات از شورا باشد.

وی بیان کرد: طبیعتاً شورا اگر بخواهد انجام شدن یا انجام نشدن امور را بررسی کند، باید به اسناد بالادستی و نکاتی که در روزهای آغازین از سوی امام (ره) تحت عنوان هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، بپردازد. باید به دیدارهای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب و تحلیل‌های ایشان از عملکرد این شورا و بیان انتظاراتشان در آن جلسات توجه شود.

رئیس‌جمهور افزود: برای اینکه بتوانیم تحول را اجرایی و عملیاتی کنیم، لازمه اش این است که به گذشته نگاه شود و مشخص شود این شورا در ادوار مختلف و تا امروز بر اساس این رهنمودها، در چه بخش‌هایی موفق بوده تا تقدیر و تشکر شود و نسبت به کاستی‌هایش جبران صورت گیرد تا در نهایت شورا به خط شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگردد.

رئیسی تصریح کرد: هر کدام از واژگان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» اقتضائاتی دارند. این جمعیت مأموریت حفظ فرهنگ انقلاب اسلامی و ارتقای این فرهنگ را بر عهده دارند. طبیعتاً تحول الزاماتی دارد. اولین گام در تحول نگاه تحولی است. اگر اندیشه و انگیزه تحولی نباشد، تحول اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نگاه تحول گام مهمی در انجام تحول و شناخت است، خاطرنشان کرد: باید در فرآیندها توسط اهل فن، خردمندان و چهره‌های فرهنگی باز نگاهی شود تا ببینند این اقدامات و فرآیندها با کار تحولی همخوانی دارد یا خیر. بخش‌های مختلف متکفل علم و فرهنگ در جامعه نیز باید نگاهی به ساختارهای خود داشته باشند و بررسی کنند مأموریت‌های محوله را بر اساس ساختار محقق کردند یا خیر.

وی اضافه کرد: آنچه رهبری معظم در جلسه اخیر بر آن تاکید داشتند، بالاتر از بحث سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها بود که ضرورت دارد در جای خود بررسی شود تا موازی کاری‌ها شناخته شود. در کنار سرمایه گذاری در فرهنگ و علم، افزایش بهره وری هم ضرورت دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در جلسات متعدد تاکید داشته ام که در کشور نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم. با توجه به این میزان از نیروی انسانی کارآمد _طبق قول‌هایی ۸۰ هزار تا ۱۰۱ هزار اعضای هیئت علمی داریم_ باید به بهره وری نگاه کنیم. بودجه و امکانات مربوط به آموزش و پرورش و آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد. عمیقاً اعتقاد دارم هزینه کردن در این بخش‌ها سرمایه گذاری است.

رئیسی گفت: نباید نگران هزینه بود، اما کسانی که شرایط را رصد می‌کنند ببینند آیا به میزانی که در این قضیه هزینه نیروی انسانی و هزینه‌های دیگر را داشتیم، نتیجه درخور بوده است یا خیر. حتماً باید نگاه جدی در این راستا صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید عدالت را امری محدود دانست، خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ اسلامی خود بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی و فراگیری عدالت نداریم. توجه به عدالت در همه حوزه‌ها اهمیت دارد. برای مثال، در مورد عدالت در آموزش و پرورش فرمودند چرا بحث‌های آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت تعطیل شده است که زنگ خطری بود، زیرا فقط به آموزش و یادگیری فرمول‌ها توجه شده است و به تربیت به عنوان احیای تمایلات عالی انسانی نفسانی توجه نشده است. عدالت آموزشی، عدالت در پرورش و تربیت یک نسل است.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار چند هفته گذشته خود با دانش آموزان سمپادی، گفت: در آن جلسه خطاب به من گفتند چرا یک جلسه نمی‌گذارند سوالات سیاسی، اجتماعی، بصیرت افزایی از سوی ما مطرح شود؟ چرا حرف‌های ما را نمی‌شنوید؟ گفتند اساتید ما نگران نمره‌های فیزیک و ریاضی هستند، اما ما نیازمند بصیرت و تحلیل درست نسبت به شرایط هستیم. چرا یک سمپادی نباید تحلیل درستی از شرایط و وضعیتی که در آن زندگی می‌کند، داشته باشد؟

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم بصیرت مربوط به سال ۸۸ نیست، بلکه مربوط به حالا هم می‌شود. دانش آموز و دانشجوی ما در کنار علم افزایی و دانش افزایی باید نسبت به شرایط و وضعیتی که از آن استفاده می‌کند، علم داشته باشد. ‌

رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ساز و کار و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی به عنوان مأموریت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: این مأموریت در یک جمله با عنوان هدایت فرهنگی تعریف شده است و سازوکارهای آن وجود دارد، اما لازم است در همین سازمان‌های موجود باز نگاهی داشته باشیم تا به نتیجه برسیم چگونه باید حرکت کنیم تا هدایت فرهنگی اتفاق بیافتد.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، تاکید کرد: در ارتباط به رتبه بندی معلمان، مسأله پرداخت حقوق یک مقدمه بود، اما اصل حفظ شأن و جایگاه و منزلت معلمان است، زیرا این شأن و کرامت آنها است که آینده ساز است تا جوان از هر گونه آسیب مصون باشد و در این دولت به آن توجه شد. جامعه ارتباطی و اطلاعاتی را که نمی‌توانیم محدود کنیم، اما آنچه اثربخش است، مصون سازی جوان است. یعنی از جوان صیانت شود تا در برابر هجمه‌ها، فرهنگ، آداب، رسوم، داشته‌ها و باورها و اعتقادات خود را حفظ کنند.

رئیسی با اشاره به تأکیدات رهبری در زمینه اسراف نکردن و تاکید بر توان داخلی و محور قرار داد «ما می توانیم»، عنوان کرد: اسراف، حرکت در خارج از محور عدالت است و «ما می‌توانیم» نیز حرکت بر مسیر عدالت است. جامعه دانش بنیان جامعه‌ای است که می‌تواند دانایی‌های خود را به توانایی‌هایش ضمیمه کرده و محصول دانش بنیان ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه مفاهیم واژگانی مانند «بازنشستگی» یا «فارغ التحصیلی» باید عوض شوند، اظهار داشت: امام بعد از ۷۰ سالگی، رهبری و زعامت یک انقلاب بزرگ جهانی را بر عهده گرفت. حالا یک فرد ۵۰ ساله بازنشسته شده و به پارک می‌رود. این واژه‌ها که بار فرهنگی دارند، افراد را متوقف می‌کنند و حتماً باید بازنگاهی به این کلمات و الفاظ صورت گیرد. مفهوم سازی‌ها بسیار مهم است. رهبری مفهوم‌سازی‌های بسیار زیبایی مانند اقتصاد مقاومتی در فرهنگ ما ایجاد کردند.

رئیسی تاکید کرد: معنای فرهنگ کار و تلاش این نیست که تمام دارندگان مدرک تحصیلی به میز و صندلی نگاه کنند نه به عرصه تولید، صنعت، کشاورزی و معدن.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به شهرستان رباط کریم، بیان کرد: گفته شد در این شهرستان حتی یک نفر بیکار هم وجود ندارد و حتی زمینه مهاجرت پذیری در آن وجود دارد. البته مهاجرت نیز لفظی است که باید تغییر کند. بعضی از مهاجرت‌ها معنای هجرت نمی‌دهند. هجرت در مفاهیم و فرهنگ دینی ما معنا و مفهوم خود را دارد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به سفر خود به پاکدشت و تکرار این مسأله که در آنجا نیز یک نفر بیکار وجود ندارد، گفت: بعضی از فارغ التحصیلان ما هستند که فقط کار را کارهای خاص اداری تعریف می‌کنند و این به فرهنگ تبدیل شده است. رفتن به کارخانه و پوشیدن لباس کار و کنار کارگر کار کردن را برخی کار نمی‌دانند. ما به فرهنگ سازی در این زمینه نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما به فرهنگ سازی در زمینه کار و تلاش، انضباط اجتماعی و قانونمداری نیازمند هستیم، گفت: در این زمینه‌ها، دانشگاه، حوزه‌ها، سازمان‌های مسئول مثل دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت دارند. عدالت مفهوم بسیار گسترده‌ای است که هر جا از آن عقب ماندگی داریم باید جبران کنیم؛ مانند عدالت در توحید، عدالت در نبوت، عدالت و امامت، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت فرهنگی و...

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه مراکز علمی و فرهنگی، باید نگاه مردمی باشد، تصریح کرد: من شهید مطهری را در سال ۵۴ برای اولین بار در یک کتابفروشی در قم دیدم و بعد از دیدار با وی با ایشان فاصله مسیر تا منزل صحبت می‌کردم. آقای آیت الله دکتر مفتح مسجد داشت و در آنجا با مردم در ارتباط بود. بزرگان ما همواره در میان مردم بودند. رهبری قبل از انقلاب جز در ایام زندان و تبعید در مسجد سه نوبت نماز می‌خواندند و دانشجویان و طلاب دور ایشان حلقه زده بودند. فرهنگ سازان ما باید با مردم ارتباط داشته باشند تا مسائل جامعه را فهم کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه ارتباط با بدنه اجتماعی بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: من ۱۲ سال این وقت را داشتم تا در بین مردم باشم و نیاز آنها را درک کنم. در جمع مردم بودن برای من درس‌آموز است. دشمن هم که دچار اشتباه می‌شود به خاطر این است که فهمی از مسائل ندارد. اگر آنها ۲۰ سال در افغانستان دستاوردی جز شکست و خونریزی نداشتن، به خاطر این بود که نتوانستند مسائل را فهم کنند. در همین اغتشاشات هم دچار اشتباه محاسباتی شدند.

وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر دارای ساحت‌های امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بود، عنوان کرد: مسئولان امنیتی در این زمینه تلاش کردند و اکنون امنیت برقرار است و بیشتر هم تأمین می‌شود، اما موضوع به ساحت فرهنگی و اقتصادی هم بر می‌گردد. مسئولان فرهنگی باید نسبت به عملکرد خود بازنگاهی داشته باشند و کار جهادی انجام دهند. شهید سلیمانی یک بار به مشهد که آمد من به ایشان گفتم ما در زمینه نظامی پیروز شدیم، اما بعضی از افرادی که در مقابل ما هستند، داعش ذهنش‌شان را آلوده کرده است و ما به کار فرهنگی نیاز داریم تا ذهن این مردم منطقه اصلاح شود که ایشان هم گفتند درست است. در واقع مسئولیت در حوزه فرهنگ بسیار خطیر است.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فعال شدن مراکز گفتگو در سراسر کشور، گفت: در این گفتگوهاست که می‌توان سخن افراد را شنید. این گفتگوها برای کشور و دولت مفید است. نقد و گفتگو امر مؤثری است که می‌تواند آن را میان صاحبان خرد و اندیشه و فرهنگ دوستان جا بیاندازد و موجب ارتقا شود.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فقط اقتضایی باشد. من اقتضایی بودن را نفی نمی‌کنم، اما این مصوبات باید تبیینی و هدفمند هم باشد، زیرا صرف تصویب و ابلاغ کفایت نمی‌کند. در تصمیم سازی‌ها و اجرای این سیاست‌ها باید از نظر فرهیختگان استفاده شود. جهاد تبیین در این زمینه بسیار اهمیت دارد. زمانی آقای فلسفی به طلبه‌ها می‌گفت ببینید مخاطب چه ادراکی از گفته شما دارد و به صرف گفته خود تکیه نکنید. این دولت تنها دولتی است که سند تحول دارد و آن را در معرض نظر فرهیختگان و دانشمندان قرار داده است تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند، زیرا ما معتقدیم نقد و نظر آنها برای ما کارسازی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.