شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

وقتی یک جایزه به شکل «جوایز خصوصی» برگزار می‌شود به این معنی نیست که هزینه آن را باید دولت بپردازد

یاسر احمدوند

سینماپرس: به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز متعددی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست حمایت دارند اما منابعِ محدود این وزارتخانه امکان حمایت از همه جوایز را غیرممکن کرده است.

به گزارش سینماپرس، جایزه قیصر امین‌پور برای نخستین بار سال (۱۳۸۵) با نام جایزه شعر جوان برگزار شد. سال بعد پس از فوت قیصر امین‌پور این جایزه نام او را به خود گرفت. جایزه قیصر امین‌پور پنج سال به شکل متوالی ادامه داشت و بعد از آنکه مشکلی برای دفتر شعر جوان به وجود آمد، فعالیت این جایزه هم تعطیل شد. زیرا حدود سه سال دفتر شعر جوان دچار مشکلات درون ساختاری بود و مدیریت آن تغییر کرد.

مدیریت جایزه قیصر امین‌پور در ابتدا بر عهده محمدرضا عبدالملکیان بود و بعد از او بیوک ملکی مدیریت را برعهده گرفت. بعد از تغییر مدیریت جایزه پنج سال به شکل منظم برگزار شد؛ یعنی در مجموع ۱۰ دوره جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور به شکل مداوم برگزار شده‌است.

این جایزه حتی در سال‌های همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به فعالیت خود ادامه داد اما به گفته فاطمه سالاروند در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر شعر جوان تعلق نگرفت، همچنین در سال ۱۴۰۱ هم بودجه سزاواری به این جایزه تخصیص داده نشده‌است. به همین دلیل جایزه قیصر امین‌پور در دو سال اخیر برگزار نشده است.

این شاعر با اعلام اینکه به دلیل مسائل مرتبط با بودجه بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه معلق مانده‌است، ادامه داد: بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مجموعه اختصاص دهد و اقدامات، با هم هماهنگی ندارند. این در شرایطی است که سال گذشته هم بودجه‌ای برای این مجموعه تخصیص ندادند. با این روند زمینه برای تعطیلی فعالیت‌ها فراهم می‌شود.

برگزارکنندگان جایزه خصوصی باید منابع آن را تامین کنند

یاسر احمدوند با بیان اینکه اطلاعی از جزئیات، اعداد و ارقام اختصاص داده شده به جایزه قیصر امین‌پور ندارد، به خبرنگار ایرنا گفت: باید پیگیری کنم تا مشخص شود عدد مورد درخواست از طرف برگزارکنندگان این جایزه چقدر بوده و بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به آن اختصاص دهد چقدر است. طبیعتا متناسب با منابعی که در اختیار داریم، از رویدادهای فرهنگی حمایت می‌کنیم و جایزه قیصر امین‌پور هم یکی از این‌ها است. دوست داریم تا حد ممکن از جوایز ادبی حمایت کنیم.

در دوره فعالیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای مشارکت‌های فرهنگی تشکیل شد تا حمایت‌ها نظام‌مند باشند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزار شدن یا نشدن چنین جوایزی به متولیان این جایزه بستگی دارد، ادامه داد: این جایزه دولتی نیست. وقتی یک جایزه به شکل جوایز خصوصی برگزار می‌شود، به این معنی نیست که هزینه آن را باید دولت بپردازد، زیرا در این صورت جایزه دولتی می‌شد. برگزارکنندگان جایزه خصوصی باید منابع آن را تامین کنند و از طرفی دولت هم آن را حمایت کند. حمایت دولت در این حد است که منابعی را که در اختیار دارد به جوایز و رویدادهای فرهنگی اختصاص دهد.

به گفته او جوایز متعددی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست حمایت دارند اما منابعِ محدود این وزارتخانه امکان حمایت از همه جوایز را غیرممکن کرده است.

احمدوند با اعلام اینکه شورای مشارکت‌های فرهنگی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کرده‌است، درباره این شورا توضیح داد: در دوره فعالیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای مشارکت‌های فرهنگی تشکیل شد تا حمایت‌ها نظام‌مند باشند. همه درخواست‌های حمایتی در هر حوزه‌ای که به معاونت فرهنگی مربوط باشد در آن شورا بررسی می‌شود و آن شورا تصمیم می‌گیرد که با توجه به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه‌هایی که دارد تا چه اندازه حمایت را انجام بدهد.

به گزارش ایرنا، هدف دفتر شعر جوان از برگزاری کتاب سال شعرجوان (جایزه قیصر) معرفی شعر و شاعر خوب به جامعه است و آثار ارسالی محدودیتی از نظر موضوع و قالب شعری ندارند. همه کتاب‌های شعر چه در قالب‌های کهن و چه قالب‌های نوین، نیمایی و سپید در این داوری بررسی می‌شوند.

قیصر امین‌پور از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه‌های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل‌ها همه آفتابگردان اند طی بیش از سه دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت‌های زنده‌یاد امین‌پور بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.