سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ از «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ» به‌عنوان «ضرورت» سخن گفتند نه از یک اصلاح و ویرایش!

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی

سینماپرس: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ، گفت: یکی از مهم‌ترین مسأله‌ها که در این بازسازی فرهنگی باید جدی گرفته شود و در جبران کوتاهی‌های تاریخی باید به آن بپردازیم، مسأله بانوان است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام محمد قمی در نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختارهای فرهنگی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ به‌عنوان ضرورت سخن گفتند نه از یک اصلاح و ویرایش و یکی از مهم‌ترین مسائل که در این بازسازی باید جدی گرفته شود و در جبران کوتاهی‌های تاریخی به آن بپردازیم، مسأله بانوان است. در این راستا هم در رابطه با اینکه بانوان در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و تحولاتی که باید رقم بخورد، چه نقشی دارند و هم اینکه به خود مسأله زن و مسائل مرتبط در این بازسازی چگونه باید نظر شود، باید فکر کرد.

وی افزود: در جلسات مهندسی فکری و جلسات اتاق فکر، اعتراض خود را نسبت به موضوع جدی نگرفتن انتصاب بانوان به عنوان اعضای حقیقی مبنی بر این که از ظرفیت این جماعت بانوان فرهیخته انقلاب فرهنگی باید استفاده شود، اعلام کرده‌ام.

قمی گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم گرفتیم جلساتی را با حضور بانوان صاحب فکر و سخن برگزار کنیم، شاید خروجی این جلسات این باشد که پیشنهادات و نظرات به نهادهای بالادستی عرضه شود و جمع فرهیخته بانوان ضرورت‌های روی زمین مانده در حوزه فرهنگی را از این نهادها مطالبه کنند و در صورت استمرار در نظر است این جلسات از فضای تشریفاتی، زینتی و مباحث بی‌حاصل فاصله بگیرد و خروجی داشته باشد.

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مؤلفه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت مطرح کردند، شکل‌دهی حلقه‌های میانی است که به یک معنا فعال‌کردن ظرفیت مردم و به معنای دیگر، راهبری مردمی در حل مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است. اگر قرار است این پیشرفت با حضور مردم در عرصه‌های مختلف رقم بخورد، یکی از مهمترین عرصه‌ها، عرصه‌های فرهنگی است و نقش بانوان مبتنی بر الگوی سوم در جریان‌های حل مسأله جایگاه ویژه‌ای دارد و امروز در بازطراحی باید جایگاه بانوان را بازنشانی کنیم و نقش حرکت‌های زنانه را در حل مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و نسبتی که با ساختارهای حاکمیتی دارد باید پیدا کنیم.

وی‌ افزود: ما احتیاج به یک نظریه فرهنگی کارآمد داریم که بتواند پاسخگو باشد و قدرت توصیف و پیش‌بینی داشته باشد تا بتوانیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگری نسبت به وضعیت فرهنگی و جریانات فرهنگی که امروز جامعه به آن نیاز دارد، داشته باشیم. این جلسات قرار است فرصت و محفل گفتگویی باشد برای نزدیک شدن ذهن ها و اراده هایی که در صحنه حضور دارند و این جلسات می تواند منجر به اتفاقاتی شود که جریان انقلابی و تحولی ساختارهای فرهنگی کشور را ترمیم و تقویت کند.

زینب شریعتمدار، مشاور مدیر ستاد خواهران بنیاد خاتم الاوصیاء و مسئول بین‌الملل و فعال فرهنگی و اجتماعی با انتقاد از ندادن فرصت به بانوان برای ظهور و بروز در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی گفت: متأسفانه نظام سیاسی ما مردانه است و اگر قرار است، تفکر و تحولی صورت بگیرد، باید آقایان هم در جلسات هم‌اندیشی حضور داشته باشند، زیرا تجربه ثابت کرده، آقایان در مقام نظر ممکن است گاهی حضور بانوان را پذیرفته باشند، اما در مقام عمل تقلیل پیدا می‌کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مسأله زنان می‌فرماید «هر چه از نظام غربی دارید، دور بریزید و مطابق نظام اسلامی ساختار را شکل دهید.» بنابراین در این زمینه باید مراقب باشیم که دچار زن‌زدگی نشویم، زیرا هرجایی از تاریخ را که نگاه می‌کنیم، بانوان مؤثر را با نقش خانوادگی می‌بینیم، بنابراین طراحی‌ها باید خانواده‌محور باشد. ‌ در آموزش‌های حکمرانی هیچ‌وقت چنین تفکیکی وجود نداشته که ساختار بانوانه داشته باشیم. به‌نظر می‌رسد در آموزش‌های حکمرانی باید آموزش‌های تخصصی برای ارتقای سطح علمی بانوان داشته باشیم.

وی معتقد است، نقش بانوان را نه در کنار نقش آقایان بلکه باید به عنوان نقش کلیدی بدانیم، زیرا کلید فرهنگ بدست بانوان است، بنابراین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیاز است.

زهرا جلولی، بنیانگذار و دبیر باشگاه سلامت بانوان مهاد با بیان اینکه کار فرهنگی، بیشتر به حوزه زنان مربوط است، گفت: آنچه باید انجام شود، این است که بازتعریفی از این نقش داشته باشیم و این موضوع باید تبدیل به گفتمان شود که حضور بانوان نیاز و در مواقعی مرجح به حضور آقایان است.

وی افزود: اصلاح ساختار را باید فریضه بدانیم، یعنی هم خودمان و هم مجموعه‌ای که قرار است، پشت این جریان قرار گیرد، باید به صورت جدی برنامه‌ریزی داشته باشد. نکته بعد این‌که برای ایجاد ساختار جدی در حوزه بانوان نیاز به طراحی و اجرا داریم؛ یعنی کار باید عمق داشته باشد و ساختاری باشد که قابل توسعه و ارتقا باشد و بتواند حضور بانوان در حلقه‌های میانی را میسر کند و جایگاه تعریف کند.

آزاده نیاز، دانشجوی دکترای مطالعات زنان، استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد آنچه باید دغدغه ما باشد تا از پرداخت‌های شعارگونه نسبت به بحث زنان خارج شویم، مشخص کردن تکلیف جمهوری اسلامی با حضور زنان در اجتماع است. مواجهه سکولار نسبت به حضور زن ما را دچار سردرگمی کرده که یا مجبوریم دنبال سهم‌خواهی باشیم و یا سیاهی لشکر از بانوان جمع می‌کنیم، بدون اینکه ذره‌ای از ملاحظات زنانه را در نظر داشته باشیم و آنها معمولاً پیاده‌نظام طرح‌ها هستند.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که نمی‌دانیم الگوی سوم زن چه می‌گوید. به عنوان مثال در مورد حلقه‌های میانی سخن می‌گوییم و زنان را به عنوان پیشران در جنبش‌ها مطرح می‌کنیم، اما در عمل ارکان جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع مشخص نیست. باید مواضع تغییر ساختار فرهنگی مشخص شود. شاید باید از اندیشمندان بخواهیم در بازطراحی‌های فرهنگی به ما کمک کنند.

زهرا عبدالعلیان، فعال فرهنگی و اجتماعی، زهره خوارزمی، عضو کمیته آموزشی دانشکده مطالعات جهان، مرضیه شکوری، فعال فرهنگی و اجتماعی، بنفشه فارسی، کنشگر اجتماعی و مهری طالبی دارستانی، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فاطمه صدر معاون پژوهشی کتابخانه ملی در این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختارهای فرهنگی کشور روز گذشته دوشنبه هفتم آذر در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.