شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

مدیر مجموعه تئاتر شهر:

در هر شرایطی چراغ تئاتر نباید خاموش شود!

تئاتر شهر

سینماپرس: مدیر مجموعه تئاتر شهر با ارایه توضیحاتی درباره بازسازی بخشی از این مجموعه درباره اجراهای آینده آن نیز خبرهایی داد.

به گزارش سینماپرس، محمد جواد طاهری در گفتگویی با ایسنا درباره بازسازی تازه‌ای که در مجموعه تئاتر شهر در حال انجام است، توضیح داد: از شهریور ماه قرار بر این بود که وارد بازسازی‌های مقطعی مجموعه شویم. این بازسازی شامل تعمیرات راهروها در زیرزمین است؛ جلوی کارگاه نمایش و تالارهای قشقایی و سایه. پیش‌تر در این راهروها موزاییک کار کرده بودند که آسیب دیده بود و سر و صدا هم داشت. به همین دلیل در جلسات زیادی که برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم متریالی سیمانی جایگزین کنیم که با بافت اصلی تئاتر شهر همخوانی داشته باشد.

او با ارایه جزییاتی درباره آبدهی و صیقل‌دهی این راهروها درباره وضعیت بازسازی سرویس‌های بهداشتی مجموعه نیز گفت: سرویس‌های بهداشتیِ بالِ راست سالن اصلی تخریب شده و قرار است بازسازی شود. در گذشته در سرویس‌های بهداشتی هم از سرامیک‌ها و آجرهایی مانند سرامیک‌ها و آجرهای لابی سالن اصلی مورد استفاده قرار گرفته بود که متاسفانه در بازسازی‌های قبلی آنها را تخریب و سرامیک‌های مدرن و امروزی را جایگزین کردند.

تازه‌ترین خبرها از بازسازی و اجراهای تئاترشهر

طاهری با بیان اینکه دو نوع نگاه درباره مقوله بازسازی‌ وجود دارد، ادامه داد: نگاه اول قائل بر این است که اثری را که تبدیل به میراث فرهنگی شده، به اصل خود بازگردانیم و نگاه دوم معتقد است بازسازی باید نمود خود را داشته باشد. اعتقاد شخصی من منطبق بر نگاه اول است. بنابراین وقتی متوجه شدیم که در معماری قبلی، سرامیک‌ها و آجرهای سرویس‌های بهداشتی عوض شده، در صدد برآمدیم تا دربازسازی فعلی، همان آجرهایی را که در لابی سالن اصلی به کار رفته، برای سرویس‌های بهداشتی استفاده کنیم و تا حد امکان به شکل اولیه و اصیل مجموعه تئاتر شهر برگردیم.

او با اشاره به دیگر مشکل مجموعه تئاتر شهر اضافه کرد: مساله دیگر این است که متاسفانه تئاتر شهر هنوز به فاضلاب شهری وصل نشده و در این بنا همچنان چاه‌های حفاری شده مورد استفاده است. در حال حاضر پروژه وصل شدن به فاضلاب شهری را داریم که البته نیازمند طراحی و بررسی‌هایی است که در حال مطالعه هستیم. به هر حال نمی‌توان از نظر دور داشت که لوله‌های سرویس‌های بهداشتی جرم گرفته و گاهی که بوی نامطبوع در مجموعه احساس می‌شود، به دلیل این گرفتگی‌ها و رسوبات است. امیدواریم بتوانیم در این مقطع کارهای مثبت این چنینی را انجام دهیم.

طاهری افزود: دوست داشتیم در شرایطی خیلی ایده‌آل‌تر و درست‌تر میزبان گروه‌های نمایشی باشیم و دوستان هنرمندمان هم با حال و شرایطی بهتر اجرا داشته باشند و حالا امیدمان به این است که بعد از بازسازی‌ها این اتفاق رخ بدهد.

تازه‌ترین خبرها از بازسازی و اجراهای تئاترشهر

او در ادامه درباره برنامه‌ اجراهای این مجموعه نمایشی توضیح داد: یکسری از گروه‌ها تمایل به اجرا دارند ولی امروزه بیشترین معضل گروه‌های نمایشی، نبود امکان اطلاع‌رسانی به تماشاگران است. یعنی از یک سو گروه‌های نمایشی نمی‌توانند اخبار و اطلاعات نمایش‌های خود را به مخاطبان برسانند و از سوی دیگر تماشاگران هم به دلیل موقعیت ویژه تئاتر شهر، امنیت لازم را برای حضور در مجموعه احساس نمی‌کنند و نمی‌توانند با فراغ بال و آرامش در این مجموعه به تماشای تئاتر بنشینند. طبیعتا این شرایط باعث ایجاد نگرانی‌هایی در اغلب گروه‌ها شده است.

او درباره راهکارهایی که تئاتر شهر می‌تواند برای حل این مشکلات پیشنهاد بدهد، گفت: در یک نگاه منطقی، به دلیل نبود تماشاگر به همان دلایلی که برشمردم، گروه‌های نمایشی از نظر مالی آسیب می‌بینند و به هر صورت باید برای این موضوع فکری شود که چگونه می‌توانیم این زیان را جبران کنیم. از سوی دیگر می‌دانیم مرکز هنرهای نمایشی هم دچار تنگناهای مالی است. در هر حال تدبیری که برای همراهی با دوستان داریم و معتقدیم می‌تواند جلوی یکسری از هزینه‌ها را بگیرد، این است که برای گروه‌هایی که در مجموعه نوبت اجرا دارند، البته نه به همه آنها بلکه برای یکسری از گروه‌ها به تشخیص خودمان، شرایطی فراهم کنیم که بعدا در شرایطی بهتر بین ۱۵ تا ۲۰ اجرا داشته باشند تا خسارتی را که از اجرا در این مقطع متحمل می‌شوند، جبران کنند. از طرفی در بحث کمک‌هزینه‌ها هم امیدواریم بتوانیم با گروه‌ها همراهی داشته باشیم. آقای کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی هم اعلام کرده است گروه‌های نمایشی از پرداخت ۲۰ درصد سهم گیشه به سالن، معاف شوند. به این معنا که ۲۰ درصدی را که قبلا از سهم فروش گیشه به مجموعه پرداخت می‌کردند، بخشیده شود. اینها تنها کارهایی است که برای جبران بخشی از ضرر گروه‌های نمایشی می‌توانیم انجام بدهیم.

تازه‌ترین خبرها از بازسازی و اجراهای تئاترشهر

طاهری با تاکید بر ضرورت اجرای تئاتر در هر مقطعی یادآوری کرد: در هر شرایطی چراغ تئاتر نباید خاموش شود. این حرف ما نیست و در تمام دنیا و در شرایطی سخت‌تر از وضعیت فعلی ما، تئاتر توانسته به حیات خود ادامه بدهد. استادان و بزرگان ما هم چنین نظری دارند. حال اگر تعدادی از دوستان مخالف اجرای تئاتر هستند، نه به عنوان مدیر تئاتر شهر بلکه به عنوان یک فعال تئاتری معتقدم نباید دچار چنین چالش‌هایی بشویم چراکه تئاتر هم مانند هر حرفه دیگری باید بتواند به حیات خود ادامه بدهد.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلات تئاتر شهر به دلیل بازسازی، وضعیت اجراهای این مجموعه پیش از جشنواره تئاتر فجر چگونه خواهد بود، گفت: اجراها قطعا شروع می‌شود. اجرای دو نمایش «شراره» و «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» در سالن «سایه» و «قشقایی»، از سر گرفته می‌شوند و قرار است دو نمایش تازه هم در کنار این آثار اجرای خود را آغاز کنند. در برنامه‌ریزی‌های قبلی ما عمدتا سالن‌ها دو اجرایی تعریف شده بودند ولی ممکن است یکسری سالن‌ها تک‌اجرایی بشوند که البته این موضوع درباره همه سالن‌ها و همه اجراها صدق نمی‌کند.

طاهری در پایان درباره برنامه تالار اصلی که مدت‌هاست خالی مانده، نیز گفت: برنامه‌هایی برای این تالار داریم که هنوز قطعی نیست و به نظر می‌رسد قطعی‌ترین اجرای آن کاری از آقای دژاکام باشد که گویا در حال تمرین آن هستند.

تازه‌ترین خبرها از بازسازی و اجراهای تئاترشهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.