شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

لزوم تدبیر دولت برای سرمایه گذاری در سینما؛

تبلیغات تلویزیونی نتوانست به فریاد گیشه سینما برسد/ فیلم مورد حمایت فارابی طی هفته گذشته حدود ۵۰۰ مخاطب داشت!

سالن سینما؛ گیشه سینما

سینماپرس: وضعیت گیشه سینماهای کشور همچنان فاجعه بار است؛ طی یک هفته گذشته فیلم های جدید اکران تنها توانستند حدود ۱۰۰ هزار مخاطب داشته باشند! در این وانفسا مشخص نیست چرا مدیران سینمایی تدبیر و درایتی برای برون رفت از این بحران نمی کنند؟

به گزارش سینماپرس طی یک هفته گذشته انیمیشن سینمایی «لوپتو» توانست حدود ۶۱ هزار مخاطب داشته باشد و مهمترین سهم از فروش گیشه سینماها را به خود اختصاص دهد. «بخارست» که از آن به عنوان امید گیشه سینماها نام برده می شد اما تنها حدود ۵۶ هزار مخاطب داشت تا این امید به زودی بدل به یأس شود! «طبقه یک و نیم» دیگر فیلم تازه اکران شده نیز تنها حدود ۱۵۰۰ مخاطب داشت اما فاجعه ترین آمار مربوط به فیلم سینمایی «بیرو» است! فیلم مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی طی یک هفته گذشته حتی ۵۰۰ مخاطب هم نداشت و این در حالی است که بر اساس شنیده ها میلیاردها تومان از بودجه بیت المال در این اوضاع اقتصادی کشور صرف تولید این فیلم شده است. این اتفاق نشان از آن دارد که عملکرد بنیاد سینمایی فارابی طی سالهای گذشته برای اختصاص بودجه به تولید فیلم ها همواره غلط است و مسئولان این نهاد در اغلب دوره ها تخصص جدی برای تولید فیلم های مهم و مخاطب پسند نداشته اند.

اما مهمترین نکته در خصوص وضعیت فاجعه بار گیشه سینماها این است که اواخر ماه گذشته سازمان سینمایی با تبلیغات گسترده رسانه ای از رایزنی مدیریت سینما با سازمان صدا و سیما برای اختصاص تعداد قابل توجهی تیزر رایگان به فیلم‌ های تازه اکران شده برای پخش از تلویزیون خبر داده بود! مدیران سینمایی بر این باور بودند که با این کار مردم ترغیب به حضور در سالن های سینما خواهند شد اما نتیجه این اتفاق مشخص کرد که باز هم مدیران سازمان سینمایی نتوانستند تدبیر درستی داشته باشند و تبلیغات تلویزیونی هم نتوانست سینما را از بحران نجات دهد.

آنچه در این شرایط بسیار مهم به نظر می رسد ‌و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و سازمان سینمایی نسبت به آن بی توجه هستند این است که در این شرایط که سرمایه گذاری در سینما خطرناک ترین اتفاق محسوب می شود و تولیدات سینمایی به شدت کاهش پیدا کرده بایستی حمایت مستقیم مالی از سینماگران بیکار و خانه نشین داشته باشند؛ نکته ای که سهوا یا عمدا علیرغم هشدارهای دلسوزان سینما همچنان از طرف مدیران فرهنگی و سینمایی نادیده گرفته می شود و مشخص نیست آن ها برای حمایت مادی از سینماگران درمانده و خانه نشین منتظر چه نشسته اند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.