سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد؛

وزیر ارشاد: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که صنعت نشر ملی شده و موضوع کاغذ از وابستگی خارج شود

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با اعلام اینکه معاونت مطبوعاتی درخصوص پرونده روزنامه‌نگاران بازداشتی، با مسئولان در تماس است، گفت: هر کدام از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دچار مشکل هستند، آن را مشکل خانواده فرهنگی خودمان می‌دانیم و موظف هستیم که آن را پیگیری کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی روز - سه شنبه ۲۴ آبان ماه - در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از کتابداران که با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، حجت‌الاسلام المسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد، گفت: با تبریک فرا رسیدن ایام هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از رئیس جمهور انقلابی و مکتبی آیت الله سید ابراهیم رئیسی که علیرغم مشغله فراوان دعوت برای حضور در جمع کتابداران را پذیرفت تشکر کرد و یادآور شد: امروز (۲۴ آبان ماه) مصادف با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است؛ شخصیتی مؤثر در جریان انقلاب اسلامی که با نگارش آثار ارزشمند و تربیت شاگردانی بزرگ، همچنان از اثرات وجودی ایشان بهره مند هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخش بزرگی از نظریات جریان انقلاب اسلامی از نظریات بزرگانی سرچشمه می‌گیرد که در محضر علامه طباطبایی تلمذ کرده‌ و هرکدام به عنوان شخصیتی مؤثر در جریان انقلاب اسلامی فعالیت داشته و دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت های موجود در نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خاطرنشان کرد: در این نهاد بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور داریم که بر این اساس رتبه اول در منطقه و جهان اسلام را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

اسماعیلی همچنین در ادامه به روند توسعه کتابخانه‌ها در سراسر کشور و و جود انبوهی از پروژه‌های نیمه کاره که از دوره‌های گذشته برجای مانده و به باری سنگین بر دوش دولت تبدیل شده‌اند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تکمیل طرح های کتابخانه ای و توسعه کتابخانه ها در استان‌های مختلف امروز رو به رو هستیم بطوریکه حتی در روستاهای دور دست نیز از طریق خودروهای حمل کتاب خدمات کتابخانه‌ای در حال حاضر ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین شبکه بزرگ از کتابداران که بخش مهمی از لشکر فرهنگی جمهوری اسلامی هستند در گمنامی در حال خدمت رسانی به جامعه می‌باشند.

توسعه کتابخانه ها سیاست راهبردی حوزه فرهنگ است

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با اشاره به توجه دولت مردمی به رفع مشکلات معیشتی کتابداران، اظهار داشت: حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی کشور و توسعه کتابخانه ها سیاست راهبردی حوزه فرهنگ است. بنده از روز اول شروع خدمت همواره بر رفع مشکلات کتابداران تاکید کردیم و این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد که امیدواریم شاهد حل بخش اعظمی از مشکلات کتابداران عزیز باشیم.

رفع نیاز کاغذ کشور دستور کار جدی وزارت فرهنگ و دولت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوع برطرف کردن. حل مشکلات کاغذ همواره در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و با دستور مستقیم رئیس‌جمهور نیازهای کاغذ کشور تا حد زیادی برطرف شده؛ بطوریکه طی روزها و ماه‌های اخیر شاهد افزایش تیراژ نشریات در کشور بوده‌ایم.

اسماعیلی در ادامه از انتشار ۱۱۰ هزارعنوان کتاب طی سال گذشته در کشور خبر داد و اظهار داشت: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که صنعت نشر ملی شده و موضوع کاغذ از وابستگی خارج شود از این رو خوشبختانه بخش مهمی از نیاز داخلی را برطرف شده است.

جشن تولید ۸۰ درصد از کتاب های درسی با کاغذ داخلی

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: با توجه به رفع نیاز کشور به کاغذ، حدود ۸۰ درصد کتاب‌های درسی را با کاغذهای تولید داخل تأمین شده که به همین مناسبت روز چهارشنبه (فردا) مراسم جشنی تدارک دیده‌ شده که جزئیات بیشتر در این مراسم اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از شنبه ۲۱ آبان با ادای احترام و تجدید میثاق اهالی کتاب با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد.

هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال ۱۳۷۲ هر ساله بین روزهای ۱۰ تا ۲۴ آبان به ابتکار و هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود. بر اساس یک سیاست تدوین شده، طی این هفته اخبار مربوط به کتاب و چاپ و نشر در صدر اخبار کشور قرار می‌گیرد و مراسم و فعالیت‌های علمی و فرهنگی با مضمون کتاب برگزار می‌شود.

برای تشویق به کتابخوانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال میلیون‌ها تومان بُن خرید کتاب به رایگان در میان دانش‌آموزان توزیع می‌کند.

محمدمهدی اسماعیلی بعد از این رویداد، در جمع خبرنگاران درباره پیگیری پرونده خبرنگاران بازداشت شده توضیح داد: این موضوع را دیدم، معاونت مطبوعاتی درخصوص پرونده روزنامه‌نگاران بازداشتی با مسئولان در تماس است. نه فقط روزنامه‌نگاران بلکه هر کدام از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دچار مشکل هستند، آن را مشکل خانواده فرهنگی خودمان می‌دانیم و موظف هستیم که آن را پیگیری کنیم. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران مسئول روزنامه‌هایی که خبرنگاران در آن‌ها مشغول به کار بودند، اگرمدارک مستند بدهند یا ندهند، این پرونده‌ها پیگیری می‌شود. ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی گزارشی ارائه کرده‌است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری آن است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.