سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

محسن برمهانی؛

تعداد کمی از سریال‌ها واجد شرایط خطوط سبز هستند

محسن برمهانی

سینماپرس: معاون سیمای رسانه ملی گفت: اصل تحول باید حوزه نمایشی یعنی فیلم و سریال اتفاق بیفتد. چون تلویزیون بیشتر مصرف‌کننده سریال است و کمتر فیلم مصرف می‌کند. وقتی از بازسازی انقلابی در ساختار صحبت می‌کنیم، تحول در آنتن را سخت خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی، معاون سیمای سازمان صداوسیما در برنامه «منحصر به فرد» رادیو جوان درباره تحول در صداوسیما گفت: تحول شعار اصلی و جدی دوره جدید ریاست سازمان صداوسیماست. منظور از تحول هم در محتوا و هم در سازوکارهاست. یعنی آن‌چیزی که مردم از آنتن رسانه ملی می‌بینند، باید تغییر کند که بخشی از این موضوع به جذابیت آن برمی‌گردد. از طرفی، سازوکارهای داخلی سازمان صداوسیما باید تغییر کند.

برمهانی ادامه داد: یک بندی در سند تحول سازمان صداوسیماست که می‌گوید توجه به خطوط سبز به جای توجه به خطوط قرمز، یا در کنار خطوط قرمز به خطوط سبز هم توجه شود. ما همیشه در سازمان صداوسیما به یاد داریم که وقتی می‌پرسیدند این برنامه خوب است یا بد، می‌گفتیم که این برنامه ضد نظام جمهوری اسلامی و ترویج‌کننده فساد نیست و ارتباط شخصیت‌ها در اثرهای نمایشی به گونه‌ای نیست که تصویر بدی را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به تعبیر وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صداوسیما افزود: به تعبیر ایشان در این‌سال‌ها حجم زیادی سریال ساختیم و تعداد کمی از آن‌ها واجد شرایط خطوط سبز هستند. یعنی شما ببینید زن مومن انقلابی کجاست؟ جوان مومن انقلابی کجاست؟ به هرحال، این موضوعات شعار انقلاب است. آیا زن مومن انقلابی و جوان مومن انقلاب خودش را در تصویر تلویزیون دیده است؟ یا معیاری در تلویزیون وجود داشته که این معیار بتواند نسل‌های مختلف را جذب کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازنمایی جوان مومن انقلابی در قاب تلویزیون و توجه به خطوط سبز با جذابیت همراه است، توضیح داد: حتماً همینطور است. بحث اول در درام و داستان‌سرایی جذابیت قصه است و اینکه شخصیت‌ها داخل داستان چگونه هستند، بحث دوم است. ما اگر بحث سرگرمی‌ مخاطب را نداشته باشیم، اصلاً مخاطبی نخواهیم داشت.

برمهانی توضیح داد: عرض بنده نافی بُعد سرگرمی تلویزیون نیست. اصل تلویزیون و رسانه سرگرمی است. ما وقتی نماز جمعه را پوشش می‌دهیم، اگر در قاب تصاویر، کارگردانی تلویزیون و جابه‌جایی تصاویر جذابیت را نداشته باشیم، نماز جمعه دیدنی نخواهد بود.

معاون سیمای رسانه ملی در پاسخ به این سوال که مشکل از کجا بوده که چنین آثاری را کمتر شاهد بودیم، افزود: من از دوران نوجوانی‌ام وارد فضای حرفه‌ای فرهنگی - هنری شدم. مدل مشی‌ام هم به گونه‌ای بود که چفیه می‌انداختم. آن موقع‌ها (دهه هفتاد) مرز مشخصی نبود و چه بسا منی که چفیه می‌انداختم، ممکن بود بخاطر فضای غالب فرهنگی کشور به سمت جریان روشنفکری حوزه فرهنگ بلغزم.

وی تصریح کرد: به نظرم از سال ۱۳۸۸ جبهه فرهنگی انقلاب تبلور پیدا کرد و گفتمان‌محور شد یا گفتمانش به درستی معرفی شد. به هرحال، با رسانه‌ای سروکار داریم که از ابتدای شکل‌گیری‌اش در آن فضا رشد کرد و قائل به گفتمان نبود. آن زمان می‌گفتیم حرف خوب بزنیم و فیلم دفاع مقدسی بسازیم. بعدها فهمیدیم که فیلم دفاع مقدس می‌تواند ضد جنگ باشد. بعدها فهمیدیم سریالی که تمامی خطوط قرمز ما را رعایت کرده، می‌تواند بنیان‌های فکری انقلاب را بزند.

برمهانی درباره نتایج یک سال تحول در رسانه ملی گفت: اصل تحول باید حوزه نمایشی یعنی فیلم و سریال اتفاق بیفتد. چون تلویزیون بیشتر مصرف‌کننده سریال است و کمتر فیلم مصرف می‌کند. وقتی از بازسازی انقلابی در ساختار صحبت می‌کنیم، تحول در آنتن را سخت خواهد کرد. اینکه مثالی می‌زنند که فلان شبکه غربی با ۷۰۰ نیرو اداره می‌شود، این‌گونه نیست. یکی از این شبکه‌ها که خیلی به دشمنی با ما می‌پردازد، نیروهایش ۱۰ برابر تعداد نیروی‌های آرشیو صداوسیماست. البته در بعضی از بخش‌های سازمان صداوسیما به شدت تراکم نیروی انسانی داریم و در بعضی از بخش‌های این سازمان به شدت فقر نیروی انسانی را شاهد هستیم.

وی به مشکلات جذب کارکنان صداوسیما اشاره کرد و افزود: مشکلات بعدی به بوروکراسی‌های اداری برای پرداخت مالی برمی‌گردد. مدیر شبکه من حق پرداخت پول علی‌الحساب به هیچ‌کس ندارد و قانون نمی‌گذارد این اتفاق رقم بخورد. او باید طرحش را بیاورد، طرحش در شورای طرح و برنامه تصویب شود، بعد در شورای برآورد، برآورد صورت گیرد، در مرکز طرح و برنامه کد را دریافت کند، اگر برآوردش شاخص باشد، باید تصویب شود و ... تا به مرحله عقد قرارداد برسد.

معاون سیمای سازمان صداوسیما گفت: عقد قرارداد هم به تهیه‌کننده ربط دارد. بعضی از تهیه‌کنندگان جوان ما امکان عقد قرارداد به شکل قانونی ندارند. چون نمی‌توانند ضمانت‌نامه بانکی تهیه کنند و سازمان صداوسیما این مسائل را به سختی حل می‌کند تا بتوانیم با این عزیزان کار کنیم. این مسائل قابل حل است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد این پروسه را با راه‌اندازی موسسات غیر دولتی مثل فارابی حل کرده است. فارابی برای حمایت از یک فیلم این سازوکار را ندارد و با یک تصمیم‌گیری قرارداد عقد می‌کند.

برمهانی با بیان اینکه این قواعد روز به روز سخت‌تر می‌شود، افزود: این‌ها مسائلی است که اگر حل شود، سرعت و کیفیت بیشتر خواهد شد و نوع مواجهه با یک تولیدکننده اثر هنری حرفه‌ای‌تر خواهد شد. البته این‌ موضوعات بهانه‌هایی برای کار نکردن نیست.

مدیر کل سابق تأمین و رسانه‌ی بین‌الملل سیما در پاسخ به سوال محمد صالح مفتاح، مجری برنامه در پاسخ به این سوال که آیا با این وضعیت تولید می‌توان در بازارهای خارجی سهم جدی داشت، گفت: به عنوان مثال، انیمیشن «پسر دلفینی» با مدل حرفه‌ای پیش رفت. شما اگر این مدل را در حوزه‌های نمایشی پیش ببرید، موفق نمی‌شوید. چون انیمیشن ساحت متفاوتی دارد. شما به عنوان ایرانی راحت‌تر می‌توانید در رسانه انیمیشن بیش از آثار نمایشی با لحن بین‌المللی صحبت کنید. ما در آثار رسانه‌ای لحن بین‌المللی را بلد نیستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.