سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

رابعه مدنی:

هرکاری که با عشق انجام می‌دهید بهترین می‌شود!

رابعه مدنی در نشست خبری فیلم «انارهای نارس» در جشننواره فیلم فجر

سینماپرس: رابعه مدنی درباره حضورش در برنامه «مامان‌پز» رادیو صبا و تجربه‌های آشپزی‌اش توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، یکی از برنامه‌هایی که با محوریت آشپزی روزهای پنج‌شنبه و جمعه مهمان خانه‌های شماست، برنامه «مامان‌پز» رادیو صباست که رابعه مدنی، بازیگر سینما و تلویزیون آشپزی غذاها را به عهده‌ دارد و هرازگاهی هم سری به خاطرات روزهای گذشته می‌زند و غبار فراموشی را از آن‌ها پاک می‌کند. البته ناگفته نماند که خانم مدنی فوت و فن‌های آشپزی را هم به دختران جوان یاد می‌دهد تا به قول خودش غذاهای خام و سوخته درست نکنند. در ادامه صحبت‌های او و فوت و فن‌هایی که برای آشپزی به کار می‌برد، می‌خوانید.

رابعه مدنی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره برنامه «مامان‌پز» که این‌روزها از رادیو صبا پخش می‌شود، گفت: از من خواستند که تجربه ۴۰، ۵۰ سال زندگی‌ام را در اختیار شما بگذارم. ان‌شاء‌الله که استفاده کنید. دلم می‌خواهد اشتباهات آشپزی را نسل جدید نداشته باشد.

مدنی ادامه داد: اگر بزرگتری باشد و تجربه‌هایش را در اختیار جوان‌ترها بگذارد، خیلی صواب کرده است. چون جوان باید شش دفعه پیاز داغ را بسوزاند تا یاد بگیرد بعد از اینکه پیاز را ریخت، تفت زد، آب پیازها را گرفت، کم کم روغن را بریزد. نه اینکه از همان ابتدا روغن را بریزد. این تجربه کوچکی است ولی خیلی بدرد دختر جوان می‌خورد.

این بازیگر تلویزیون به گوشه‌ای از تجربه آشپزی‌اش اشاره کرد و افزود: سبزی قرمه سبزی را با روغن زیاد سرخ نکنید. سبزی را نیمه تفت دهید. طوری که آب سبزی گرفته شود. الان نمی‌دانیم این روغن‌ها از چیست. ان‌شاءلله روغن‌ها روغن کرمانشاهی باشد. ولی هرچه این روغن‌ها را کمتر بخوریم، سالم‌تر هستیم. شما نسل جوان سعی کنید از روغن حیوانی استفاده کنید. چون هم مفیدتر است و هم جذب و دفعش آسان‌تر است.

وی توضیح داد: از قدیم مادرم می‌گفت مادر! دیزی پر جوش بهتر از دیزی پر گوشت است. فکر نکنید هرچه گوشت و روغن در غذا بریزید، غذا خوشمزه‌تر است. نه! مهمتر از همه آن‌ها عشقی است که بدانی برای کی آشپزی می‌کنی. همسرت هست یا بچه‌هایت، آن احساس توست که به غذا منتقل می‌شود. مطمئن باش آن غذایی که به یاد همسرت، بچه‌هایت درست می‌کنی، زیباترین و خوشمزه‌ترین غذاست.

مدنی گفت: چرا می‌گوییم غذای مادر خوشمزه بود؟ چون مادر به یاد بچه‌هایش غذا را می‌پزد. نه به یاد در و دیوار. این‌ها چیزهای کوچکی است ولی موثر است. یادتان باشد هرکاری که با عشق انجام می‌دهید، بهترین می‌شود. وقتی من می‌دانستم ظهر بچه‌هایم می‌آیند و همسر خدابیامرزم می‌آید، با چه عشق و حالی غذا را درست می‌کردم. یعنی از صبح تا ظهر درگیر پخت غذا می‌شدم و کار دیگری انجام نمی‌دادم.

این بازیگر سینما افزود: مهمترین مسئله در زندگی نسل جوان این است که نظم داشته باشند. شب نخوابید و صبح بلند شوید که هم لباس بشورید، اتو بزنید، مهمانی بروید، خرید کنید و ... همه این کارها تداخل ایجاد می‌کند. هر کاری با حوصله، آرامش و برنامه‌ریزی انجام شود.

وی درباره ورود رادیو و خاطراتی که با آن جعبه جادویی سپری شد، گفت: اولین‌بار رادیو در ادبیبهشت سال ۱۳۰۴ آمد. آن زمان من بچه بودم و همسایه ما رادیو داشت. عشق‌مان این بود که روز جمعه کارهایمان را انجام دهیم و به خانه همسایه‌مان برویم. یک نمایش رادیویی آن موقع به اسم «عمه خانوم» بود. بعد از این، «برنامه شما و رادیو» آمد. این برنامه خیلی آموزنده بود و مطالب خوبی داشت.

رابعه مدنی در پایان صحبت‌هایش دعایی برای مردم کشور کرد و یادآور شد: الهی به حق جدم خدا برای کشورم، دینم، خاکم، هم‌وطنامم به خصوص نسل جوان خیر و خوشی و سلامتی و موفقیت عطا کند. روزی بیاید که سینمای ایران در عالم بدرخشد. الحمدالله نسل جوان روز به روز پیشرفت بهتری انجام می‌دهند، کشور هم روز به روز اختراعات خوبی می‌کند که این‌ها جزو نعمت‌های الهی است، دخترم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.