دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

به همراه «احمد شاکری»؛

«میثم نیلی» عضو «هیئت نظارت بر نشر بزرگسالان» شد

میثم نیلی

سینماپرس: احمد شاکری و میثم نیلی با رأی اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای جدید هیئت نظارت بر نشر بزرگسالان انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، در جلسه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سید ابراهیم رییسی برگزار شد، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عضویت احمد شاکری و میثم نیلی را در هیئت نظارت بر نشر کتاب بزرگسالان تایید کردند.

پیش‌تر با حکم رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ اعضاء هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب به این شرح منصوب شده بودند: علیرضا مختارپور، عماد افروغ، سیدمهدی‌خاموشی، علی‌اکبر اشعری و علی شجاعی صائین.

احمد شاکری (متولد ۱۳۵۳) عضو جدید این هیات، نویسنده و منتقد ادبی است. او عضو شورای سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی، عضو و هیئت مدیره انجمن قلم ایران و عضو هیئت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز بوده است.

احمد شاکری که در سال‌های اخیر منتقد جایزه جلال آل‌احمد بود و در دوازدهمین دوره این جایزه در بخش نقد ادبی شایسته تقدیر معرفی شد، در سخنانی گفت: بعضا در فضای ادبی شنیده می‌شود که برخی معیارشان در انتخاب کتاب و مدیریت فرهنگی، وطن است. درحالی‌که اگر انقلاب و جمهوری اسلامی نبود، حتی ایران هم شرافتی نداشت که به آن افتخار کنیم. این حوزه معرفتی تمام شان عمل ما را در بردارد. اگر ما اکنون از جایزه ادبی «جلال‌ آل‌ احمد» یاد می‌کنیم، جایزه ادبی «جلال آل‌ احمد» جایزه ادبی جمهوری اسلامی است. جایزه «جلال» نه جایزه‌ای از جلال و نه برای جلال است، بلکه جایزه‌ای به نام جلال است، چون جلال انسان آزاده‌ای بود و خطای خودش را شناخت و به دامن اسلام برگشت. بنابراین اگر در این جایزه از جایزه «جلال» یاد می‌شود، باید درنظر داشته باشیم جایزه جمهوری اسلامی را به یک شخصیت تقلیل ندهیم.

از آثار او به این‌ها می‌توان اشاره کرد: «انجمن مخفی»، «نفس»، «سرزمین پدری»، «باران نیمروز»، «عریان در برابر باد» «بازتاب: نقد پنج رمان آتش بدون دود، من او، کشتی پهلو گرفته، در جست‌وجوی من و شیدا»، «خوابنما»، «آنچه اتفاق خواهد افتاد»، «آرامش عمیقی مرا در بر گرفته بود»، «در عالم اسراری است»، «در وادی ادبیات»، «عقل قادر به حل همه مسائل نیست»، «زندگی‌نامه، خاطره و داستان» و «جنبه ناسیونالیستی ادبیات ارمنی بسیار قوی است». شاکری جوایز دیگری چون قلم زرین، کتاب سال، جایزه شید غنی‌پور، کتاب سال حوزه و جشنواره نشان دهخدا را هم در کارنامه خود دارد.

میثم نیلی احمدآبادی (زاده ۱۳۵۹) صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی رجا نیوز و عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است. او از سال‌ها پیش مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و نام او در میان اعضای هیئت مدیره مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر هم دیده می‌شود. عضویت در هیئت مدیره روزنامه ایران، عضویت هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی و عضویت سردبیری نشریه ۹ دی، هیئت مدیره شرکت پخش ترنج از دیگر فعالیت‌های اوست.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۶۶۰ مورخ فرودین ۱۳۸۹، براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصلاح مصوبه «اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب» را با هدف اعتلای فرهنگ دینی و ملی در جامعه از طریق توسعه دانش و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی، ایرانی و انقلابی با تأمین آزادی نشر کتاب، حفظ حرمت و آزادی قلم، صیانت از جایگاه والای علم، اندیشه و ایمان دینی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای حضور مؤثر در عرصه جامعه جهانی. تصویب کرد که بر اساس ماده دوم این مصوبه نظام جمهوری اسلامی، سیاست آزادی اندیشه و بیان آرا و عقاید را در چارچوب هدف موضوع به عنوان یک اصل اساسی خود برگزیده است و بر حقوق و تکالیف قانونی مردم در زمینه نشر کتاب اعم از چاپی و الکترونیکی مطابق ضوابط قانونی تأکید می‌کند.

در ماده سوم این مصوبه هم آمده است: دولت و همه ارکان حکومت موظفند در چارچوب قانون از حریم آزادی انتشار کتاب حمایت کنند. حق انتشار کتاب به منظور افزایش آگاهی‌های دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی، هنری، تاریخی، اجتماعی و نظایر آن از حقوق آحاد ملت است و این حق بدون مجوز قانونی، قابل سلب نیست. و تدوین و اجرای سیاست‌های هدایتی و حمایتی جمهوری اسلامی ایران از کتاب باید به نحوی باشد که اهل قلم را به تألیف، ترجمه و انتشار کتابهای متناسب با نیازهای جامعه امروز تشویق و ترغیب کند.

درباره حدود قانونی آن نیز آمده است: «نشر کتاب همانگونه که ممکن است مظهر و نمودی از آزادی‌های اجتماعی و انسانی تلقی شود، چه بسا مورد سوء استفاده و اشاعه لاابالیگری فکری و اخلال در حقوق عمومی قرار گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاههای ذی‌صلاح موظف است برای مقابله با جوانب منفی، حدود و ضوابط نشر کتاب را مورد توجه قرار دهد و فضای سالم و سازنده چاپ و نشر کتاب را حفظ و حراست کند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.