شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۲

غریب پور: آقای مدیرعامل فارابی آیا آمدید خبر انقراض سینمای کودک را بدهید یا برنامه ای هم برای احیای آن دارید؟

بهروز غریب پور

سینماپرس: بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهش گر سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: از آقای جوادی باید سوأل کرد اگر سرمایه های مملکت در حال انقراض باشد آیا وزیر دارایی باید اعلام کند در حال انقراض مالی هستیم یا باید تدبیری کند و جلوی این انقراض را بگیرد؟ شما به راحتی عنوان می کنید سینمای کودک در حال انقراض است پس چرا مدیر بنیاد فارابی شدید؟ فکر نمی کنید بازتاب رفتارتان مثل بومرنگ به خودتان برگشته؟ در کسوت مدیرعامل فارابی پیشینه تان چیست؟ اینکه بیایید بگویید قبلی ها خیانت کردند، کار نادرست کردند و سینمای کودک را به زوال رساندند؟ آیا آمدید خبر انقراض سینمای کودک را بدهید یا برنامه ای هم برای احیای آن دارید؟

کارگردان فیلم های سینمایی «اردک لی» و «تنبل قهرمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آقای جوادی شما باید بودجه های بیت المال را به میدان بیاورید و از همه اهالی سینمای کودک دعوت کنید تا برای احیای این سینمای مهم و ارزشمند کاری کنند.

غریب پور تصریح کرد: ما از شما بهتر می دانیم که سینمای کودک و نوجوان، تئاتر و رمان کودک و نوجوان در حال زوال و انقراض است برای اینکه دولت ناگهان تبدیل شد به یک موسسه ای که فقط غلط گیر باشد و فیلمنامه ها را رد یا قبول کند و وظیفه اصلی خود را فراموش کرد. مسئولان از وقتی دنبال سودآوری رفتند و به محتوای آثار توجه نکردند اوضاع حوزه فرهنگ و هنر روز به روز بحرانی تر شد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه این روزها ما در معرض شبیخون فرهنگی بیگانگان هستیم اظهار داشت: ما نیاز به سردارانی داریم که جلوی شبیخون فرهنگی بیگانگان بایستند اما افسوس که چنین دلاوران و سردارانی در حوزه فرهنگ و هنر نداریم!

وی متذکر شد: ما با مدیران و مسئولانی در سینمای کشور روبرو هستیم که به نفع هالیوود از ساخت فیلم کودک انصراف می دهند؛ شاید به همین علت امروزه بازار پر از آثار انیمیشن خوش ساخت خارجی برای کودکان شده که بسیار هم برای آن ها لذت بخش هستند. آثاری که برای تولیدشان هزینه های فراوانی صرف شده؛ درست مانند سریال «هری پاتر» که دست به دست بین کودکان می چرخد!

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دونده» خاطرنشان کرد: احیای سینمای کودک و نوجوان نیاز به اراده ای ملی دارد. شما به راحتی می توانید این سینما را نجات دهید به شرط آنکه تمامی امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارید را به سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهید.

رئیس شورای تشکیلات عروسکی WAP پراگ در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: بنده به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و بعد یکی از اعضای شورای تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از سال ۵۸ تا ۶۸ این مسئولیت را بر عهده داشتم بارها و بارها فریاد زدم سینمای کودک رو به زوال است اما کسی فریاد مرا نشنید.

بنیان گذار فرهنگسرای «بهمن» ادامه داد: در آن سال ها همواره می گفتم آنچه در کانون پرورش فکری ساخته می شود درباره کودک است و ما نیاز به فیلم هایی برای کودکان و نوجوانان بر اساس اقتضائات روز داریم؛ یادم است زمانی که در حال مونتاژ «کارآگاه ۲» بودیم زنده یاد کیارستمی آمد و گفت من اگر بخواهم بچه هایم به سینما بروند می گویم فیلم تو را ببینند چون ما درباره کودک می سازیم اما تو برای آن ها فیلم می سازی!

غریب پور تأکید کرد: در این سال ها بنده همواره به عنوان یک کارگردان مدعی سینمای کودک هشدار دادم فیلمی که می خواهیم برای کودک بسازیم باید کودک آن را بپسندد و در حد قدرت ذهنی و تخیل و آرمان های آن ها باشد اما در این رابطه نه دولت نه بخش خصوصی هرگز سرمایه گذاری نکردند.

این سینماگر برجسته در پایان این گفتگو افزود: با این شرایطی که این روزها در سینمای کشور حاکم است معلوم است که سینماگران یا منزوی می شوند یا به سمت سینمای سیاه اجتماعی می روند؛ مدیران سینمایی باید از خودشان سوأل کنند چرا به جایی رسیدیم که اعلام انقراض سینمای کودک می کنیم؟ چرا از امثال من نباید دعوت بشود فیلمنامه بنویسیم و کار کنیم؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.