چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

در سایه سکوت و عدم شفاف‌سازی صداوسیما در مواجهه با شایعات مطرح شد؛

جبلی: هر چه که از دستشان برآمد برای متزلزل کردن سازمان در دوره تحول انجام دادند/ می‌خواهند حواسمان پرت شود

پیمان جبلی؛ صدا و سیما

سینماپرس: رییس رسانه ملی بدون اشاره به مصادیق، از شایعه‌سازی‌ها درباره صداوسیما به‌خصوص در چند وقت اخیر، انتقاد کرد. این در حالی است که روابط عمومی صداوسیما نسبت به اکثر شایعات سکوت پیشه کرده و هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درباره آن‌ها صورت نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رییس صداوسیما که روز سه‌شنبه، نوزدهم مهر در دومین نشست افق تحول در جمع مدیران رسانه ملی سخن می‌گفت، اظهار کرد: بروز چالش و سختی در هر تحول و ریل‌گذاری جدید، طبیعی است. رسانه ملی در یک سال اخیر با چالش‌های منحصر به فردی روبه‌رو شد که از نزدیک شاهد بوده‌ایم؛ ولی کارهای امیدوار کننده‌ای هم انجام شد که نویدبخش روزهای بهتر است و حس هم‌افزایی جمعی در یک سال گذشته، امیدواری‌مان برای پیشروی در مسیر پیش رو را تقویت کرد.

اتاق فکری به‌وسعت رسانه ملی

رئیس رسانه ملی ادامه داد: با اطمینان خاطر می‌گویم ما اتاق فکری به وسعت تمام سازمان داشتیم که ابعاد تحول را بزرگ‌تر از سازمان صداوسیما و در بدنه عظیم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی معرفی کرد.

جبلی مسیر حرکت رسانه ملی را به حرکت در جاده‌ای پر پیچ و خم تشبیه کرد و افزود: هدف ما در دوره جدید، تحول است و نه فقط تغییر. ما دنبال تغییر شکلی نیستیم و روند طی‌شده در یک سال اخیر ثابت کرد که اتهام ورود باند جدید و تغییر اتوبوسی مدیران، بی‌پایه است.

رئیس سازمان صداوسیما اجرای برنامه تحول را امری مبتنی بر مفاد «سند تحول رسانه ملی» و در سه محور محتوا، رویکرد و سازوکار دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم تغییر ریل گذاری‌هایی که سال‌ها ثابت مانده، اگر چه سخت، ولی امکان پذیر است و موظفیم با کار شبانه روزی، مسیر ده ساله را دو تا سه ساله طی کنیم. رسانه ملی با چالش‌های درونی و بیرونی مختلفی مواجه است و باید بپذیریم برای تحول به عزم جزم و کفش آهنین نیاز داریم.

فرهنگ تحمل در مسئولین لازمه تحول در صداوسیما

جبلی، تاب آوری، فرهنگ تحمل و تغییر تحولی در سطح نخبگان و مسئولین نظام را برای رسیدن به تحول مدنظر در سازمان صداوسیما ضروری دانست و گفت: برای تحول، باید اقتضائات درونی و بیرونی را در نظر داشته باشیم و با رفع موانع به دنبال تغییر بسیاری از قواعد باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما گریزی نیز به رخدادهای اخیر جامعه زد و با بیان اینکه انقلاب اسلامی روز به روز بالنده‌تر می‌شود و در نتیجه دشمنان پیچیده‌تری پیدا می‌کند، گفت: باید بپذیریم در اتفاقات امروز، همه نسبت به تربیت و هدایت و فرهنگ جامعه مسئولیم.

وی اقدام بعدی را تلاش برای تغییر ادبیات سازمان و گفتمان سازی تازه معرفی کرد و گفت طبق حکم رهبری کار ما هدایت فرهنگی است؛ اما ابتدا باید این تغییر در درون سازمان رخ می‌داد و با تکرار عبارت هویت محوری و عدالت گستری، ادبیات گفتمانی در بخش‌های مختلف از برنامه‌ریزی تا برنامه سازی و حوزه مدیریتی شکل می‌گرفت که در یک سال گذشته در این زمینه تلاش بسیاری صورت گرفت.

جبلی تصریح کرد: رسانه ملی روابط عمومی هیچ دستگاهی نیست؛ ولی تریبون نظام است و این جایگاه را باید با افتخار اعلام کرد. همواره فرهنگ نخبگانی و برخی مسئولان نظام توقع دیگری از ما داشته‌اند؛ اما از این پس همه باید به صداوسیمای خلاق عادت کنند که پیشرو و فعال است و منفعل نیست که زمان را از دست بدهد.

به گفته او، در یک سال اخیر نقش رسانه ملی در پیشگیری از بسیاری از بحران‌ها بسیار مهم بوده است. رئیس صداوسیما توضیح داد: اگر رویکرد صداوسیما در اعلام حمله سایبری در ماجرای هک کارت‌های سوخت و ورود همه جانبه به میدان نبود، ممکن بود عوارضی بدتر از آبان ۹۸ به وجود بیاید. ما چون اطمینان داریم مسیرمان درست است، با قدم‌های استوار ادامه می‌دهیم و اثبات کرده‌ایم حرف نمی‌زنیم و عمل می‌کنیم که پیگیری حذف ارز ترجیحی، بازگشایی دانشگاه‌ها و آزادسازی سواحل، گوشه‌ای از آن بوده است.

او در فراز دیگری تاکید کرد: باید درهای سازمان به روی اتفاقات مهم فرهنگی باز شود و صداوسیما آنها را جهانی کند. جهانی‌شدن سرود «سلام فرمانده» که محصول گروه فرهنگی ماح لنگرود بود، مصداقی عینی از این رویکرد است. آرمان ما شتاب دهندگی ظرفیت‌های فرهنگی مثل «مهمانی ده کیلومتری غدیر» است که مورد تقدیر رهبری قرار گرفت.

جوسازی‌هایی که تا شب گذشته ادامه داشت

رئیس رسانه ملی به جوسازی‌های مستمر رسانه‌ای در قالب محتواهای گوناگون در سایت‌ها و کانال‌ها و شب‌نامه‌ها علیه سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: تا همین دیشب برای پرت کردن حواسمان در تلاش بودند تا متزلزلمان کنند؛ اما موفق نشدند. آن‌ها نمی‌دانند که ما به درستی مسیری که در آن حرکت می‌کنیم، یقین داریم و با قدم‌های استوار ادامه می‌دهیم.

وی در پایان یکی از ثمرات دوره تحول رسانه ملی را معرفی و تشویق فعالان ناشناخته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی معرفی کرد و سخنان خود را با معرفی کتاب «پاییز آمد»، خاطرات همسر شهید احمد یوسفی، و توصیه به پیگیری ساخت آثاری با محوریت این دست خاطرات به پایان برد.

قدردانی از زنان حماسه‌ساز و حماسه‌پرداز

در بخش دیگری از مراسم، با حضور دکتر جبلی، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما و وحید جلیلی، قائم مقام فرهنگی رئیس سازمان، از مادر شهیدان طوقانی و همین طور زینب آذروند، همسر شهید حسین تقی پور که در اغتشاشات اخیر به شهادت رسید، قدردانی شد. همچنین از شش نویسنده خانم که در عرصه ثبت تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس فعال‌اند، تجلیل به عمل آمد. مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس، معصومه سپهری نویسنده نورالدین پسر ایران و لشگر خوبان، فاطمه دوست‌کامی نویسنده کتابهای سرباز کوچک امام، صباح و چشم تر، لیلا نظری گیلانده نویسنده کتاب‌های حاج جلال، راز انگشتر فیروزه و سی کشتی یک فرمانده، سیده فاطمه میرعالی نویسنده کتاب حوض خون و مرضیه نظرلو نویسنده پسر تفتان، بگو ببارد باران، راز گمشده مجنون و دوره درهای بسته، نویسندگانی بودند که روی سن رفتند.

رئیس رسانه ملی در میزگردی با معاونین سازمان گزارش عملکرد یک ساله معاونت‌ها را در فضای راهبردها و موانع پیش رو بررسی کرد. وی معاونت سیاسی را از حجیم‌ترین بخش‌های رسانه ملی دانست و بر تلاش این معاونت در دوران تحول صحه گذاشت.

جبلی تصریح کرد: معاونت سیاسی با تبیین سند تحول و تبدیل گفتمان به برنامه در تلاش است پاسخگوی مطالبات سیاسی باشد که چندان هم کم نیست.

علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی سازمان نیز اولویت سندمحوری بر کارشناس‌محور بودن را جدی‌ترین دغدغه این معاونت در برنامه تحول صداوسیما در حوزه تحت‌مدیریتش دانست و گفت: پیش از این تأکید بخش‌های خبری بر نظرات کارشناسان بود و نگاه کارشناس‌محوری بر گزارش‌های خبری سایه افکنده بود؛ در حالی که رسانه نه بر اساس نظرات کارشناسانی از بیرون، که باید بر محور اسنادی که برایش تبیین شده حرکت کند.

وی با تأکید بر اسناد مغفول‌مانده افزود: وقتی قرار است پیشرفت‌های یک دهه را نشان دهیم، نگاهی به بخش‌های خبری ۱۵ سال قبل به این سو، نشان می‌دهد مشکلات همچنان وجود دارد و مشکلات معیشتی، گرانی مسکن، مشکلات دارو و درمان و… موضوعاتی هستند که هنوز هم در گزارش‌های خبری دیده می‌شوند. نتیجه آنکه آنچه در این میان مغفول مانده اجراشدن این اسناد بالادستی است که بخش‌های خبری باید در زمینه پیگیری اجرای آن‌ها تلاش کنند.

خدابخشی تصریح کرد: همه این مشکلات راه‌حل‌هایی دارند که در اسناد ارائه‌شده قابل‌اجرا هستند. متاسفانه پیش از این، رسانه آنچنان که باید و شاید، پشت علمداران این سندها نمی‌ایستاد و موضوعات در نیمه راه رها می‌شدند؛ اما در این دوره با تکیه بر همین اسناد بالادستی بسیاری از مشکلات از جمله اجرای طرح دارویار، آزادسازی سواحل کشور و… را پیگیری کردیم و نتایج خوبی حاصل شد.

در ادامه وحید جلیلی قایم مقام رییس سازمان در امور فرهنگی، علی بخشی زاده معاون صدا، محسن برمهانی معاون سیما، حسن عابدینی معاون امور استان‌ها، احمد نوروزی معاون برون مرزی به توضیح در مورد فعالیت‌های خود در دوره تحول پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.