چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

مراسم امضا تفاهم‌نامه فرهنگی میان ایران و تاجیکستان برگزار شد؛

اسماعیلی: «ایران» و «تاجیکستان» مانند یک روح در دو کالبد هستند/هیچ منعی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی میان دو کشور وجود ندارد

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انشالله ماه آینده، رویداد هفته فرهنگی ایران را در تاجیکستان با مطلوب‌ترین و متنوع‌ترین کیفیت برگزار خواهیم کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم امضا تفاهم‌نامه فرهنگی میان ایران و تاجیکستان، امروز سه‌شنبه ۱۲ مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فارس گفت: انشالله ماه آینده، رویداد هفته فرهنگی ایران را در تاجیکستان با مطلوب‌ترین و متنوع‌ترین کیفیت برگزار خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان مانند یک روح در دو کالبد هستند. من به شخصه آنچنان قرابتی در همین دیدار با مسولین فرهنگی تاجیکستان احساس کردم که واقعا هیچ گونه حسی از غریبی در آن نبود و انگار با هموطنانمان حرف می‌زدیم. ما پیشینه مشترکی داریم به بلندای تاریخ و از بسیاری جهات دارای اشتراکاتی هستیم و همین باعث می‌شود احساس همدلی و مودت به غایت وجود داشته باشد.

اسماعیلی در دیدار با وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: هیچ منعی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی میان دو کشور وجود ندارد. ایران و تاجیکستان تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک دارند.

ساعت ۱۱:۳۰ وزاری فرهنگ دو کشور ایران و تاجیکستان در محل نشست و امضاء تفاهم‌نامه در تالار وحدت حضور یافتند و هر کدام توضیحاتی مختصر در مورد کلیات این تفاهم‌نامه ارائه کردند. البته در سخنان دو وزیر هیچ اشاره‌ای به مفاد تفاهم‌نامه نشد.

وزیر فرهنگ کشورمان در ابتدا ضمن خیر مقدم به وزیر فرهنگ تاجیکستان، سفیر کشور متبوع و همراهان گفت: در ادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت سیزدهم، امروز میزبان وزیر محترم فرهنگ تاجیکستان و هیأت همراهشان هستیم. از دیروز هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران افتتاح شده و هم‌اکنون در چند شهر ایران در حال برگزاری است. ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ همراه با تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک هستند. ایرانیان و تاجیک‌ها همدیگر را مثل یک ملت واحد به شمار می‌آورند، چرا که دارای تاریخ مشترک هستند و نسبت به هم عاطفه دارند. مهم‌تر از همه این موارد اشتراک زبانی است. زبان فارسی و بخصوص ادبیات مشترک دو ملت را به هم پیوند زده است.

وزیر فرهنگ کشورمان ضمن خیر مقدم دوباره به وزیر محترم فرهنگ تاجیکستان و هیأت همراه افزود: گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور بویژه در حوزه‌های سینما، موسیقی و کتاب در دستور کار ما قرار دارد. هیچ منعی برای گسترش تعاملات فرهنگی فی ما بین دو کشور نداریم. به زودی نیز هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان افتتاح می‌شود. عزم روئسای جمهور ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور جدی است. این عزم نشان می‌دهد که هدف دو کشور گسترش مناسبات و ارتباطات فرهنگی، هنری و ادبی در سطحی عالی است.

«زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان بعد از سخنان اسماعیلی پای تریبون آمد و گفت: خوشحالم که الان آمده‌ام و دو روز است که در تهران بزرگ و زیبا هستم. به نمایندگی از مردم شریف تاجیکستان و فرهنگیان این کشور خدمت یکایک شما برادران و خواهران عزیزم در ایران درود می‌فرستم. فرهنگ و مدنیت بلندآوازه‌ ایران در جهان مشهور است. از روئسای جمهور محترم دو کشور ایران و تاجیکستان تشکر می‌کنم که توانستند با درایت خود روابط دو کشور را به سطح عالی برسانند.

خانم دولت‌زاده افزود: قراردادهای همکاری فرهنگی را در نظر داریم که در مرحله اجرایی قرار گرفته‌اند. هفته فرهنگی تاجیکستان نیز در ایران در حال برگزاری است و هنرمندان تاجیکی در شهرهای تهران، شیراز و تبریز حضور دارند. از صمیم قلب خوشحالم که اینجا هستم کنار شما هم‌زبانان و ایرانیان عزیز که قرابتی دیرینه با شما داریم و اینجا احساس خیلی خوبی دارم و امیدوارم روابط تاجیکستان و ایران بیش از پیش بهتر شود. همینجا از همه شما دعوت می‌کنم که به تاجیکستان زیبای ما تشریف بیاورید و ما با افتخار میزبان شما خواهیم بود.

پس از سخنرانی وزیر فرهنگ ایران و تاجیکستان، دو مقام عالی رتبه فرهنگی در بخش بعدی این رویداد هدایای هنری فاخر کشورهای خود را به یکدیگر تقدیم کردند. لازم به ذکر است که خانم «زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان طی روزهای آتی نیز با هیات همراه و گروه‌های هنری در تهران و چند شهر دیگر حضور خواهند یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.