یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

نشست شورای سیاست‌گذاری هفته ملی و روز جهانی کودک برگزار شد؛

علامتی: هدف از برگزاری هفته ملی کودک این است که توجه افکار عمومی را به معنای عام و خاص به موضوع کودکان بیشتر جلب کنیم

حامد علامتی در نشست خبری طرح ملی عرضه مستقیم نوشت افزار ایرانی

سینماپرس: نشست شورای سیاست‌گذاری هفته ملی و روز جهانی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست که با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته ملی کودک روز ۹ مهر ۱۴۰۱ برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمود مروج معاون فرهنگی کانون، افسون امینی مدیرکل مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون و ابوالقاسم سلیمانی دبیر هفته ملی کودک حضور داشتند.

نمایندگانی از وزارت دادگستری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه هنری کودک و نوجوان، نماینده کودک شبکه دو، نماینده شبکه کودک، بنیاد کودک، بنیاد رودکی، معاونت هنری برج آزادی، سازمان ملی تعلیم و تربیت، مجمع جهانی سادات، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حاضران در این جلسه بودند.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در بخشی از این جلسه بیان کرد: کودکان اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کشوری هستند. هدف از برگزاری هفته ملی کودک این است که توجه افکار عمومی را به معنای عام و خاص به موضوع کودکان بیشتر جلب کنیم و تلنگری باشد برای کسانی که با موضوع‌های مرتبط با کودک در ارتباط هستند.

وی افزود: هفته کودک آغازگر فعالیت‌هایی است که در یک سال آینده شکل می‌گیرد. درواقع در این هفته همه پای کار می‌آیند تا یک جریان را راه بیندازیم و همگی متوجه امر ضروری و مهم کودک شویم. حتما همه نهادها و دستگاه‌های همکار با هم‌افزایی ‌می‌توانیم این امر مهم را رقم بزنیم.

سپس علامتی پیشنهاد برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کودک به‌صورت فصلی را مطرح کرد و ادامه داد: بهتر است این جلسه در طول سال برگزار شود و به آسیب‌شناسی و بررسی موضوع‌های مختلف در این حوزه بپردازیم.

مدیرعامل کانون با تأکید بر هم‌افزایی با تمام دستگاه‌ها و استقبال از کار گروهی و مشترک در هفته کودک گفت: همه دستگاه‌ها، تشکل‌های مردمی و حلقه‌های خصوصی خودشان را میزبان بدانند.

وی ادامه داد: امسال دو سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و حوزه هنری کودک و نوجوان در این جمع حضور دارند، ان‌شالله بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

وی در کنار برنامه‌های گسترده در هفته ملی کودک، توجه به فرزندان شهدای مدافع حرم و کودکان خارجی به‌ویژه کودکان افغانی مقیم ایران را از دیگر برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در پایان صحبت‌های خود از اقدام‌هایی برای تشکیل دبیرخانه علمی هفته کودک خبر داد.

محمود مروج معاون فرهنگی کانون ضمن تشکر از تمام دستگاه‌های اجرایی که در حوزه کودکان پیشگام هستند گفت: هفته ملی کودک فرصتی است تا بازتعریفی از وظایف خود داشته باشیم و با همفکری یکدیگر بتوانیم وضعیت کودکان را بهتر رصد کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع کودکان را از دو دیدگاه می‌شود دید؛ اول از نگاه اهل بیت که در کلام آن‌ها اشاره‌های زیادی نسبت به کودک و دوران کودکی وجود دارد و در مواردی چون حق تغذیه، بازی، تعلیم و تربیت، توجه به کودکان آسیب دیده، حقوق مالی و... تاکید شده است.

مروج ادامه داد: نگاه دیگر مربوط به دستورالعمل‌های بین‌المللی است. در کشور ما سازمان‌های دولتی و غیردولتی متعددی در این حوزه فعال هستند و همگی بر حقوق کودک در حوزه بهداشت، تعلیم و تربیت و... تأکید دارند.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: فلسفه کانون پرورش فکری خدمت به کودکان و نوجوانان است. در فضای فرهنگی کانون کودکان که طبق تعریف یونیسف افراد زیر ۱۸ سال هستند دوست داشتنی و توجه زیادی نسبت به این گروه سنی وجود دارد.

وی گفت: عملکرد کانون در دو بخش تولید و فعالیت فرهنگی است. در بخش تولید، انتشارات کانون، تولیدات پویانمایی، سرگرمی‌های سازنده، تئاتر و... وجود دارد و در بخش فرهنگی مراکز فرهنگی زیادی از جمله مراکز خاص، کتابخانه‌ مرجع، موزه ملی کودک، کانون زبان ایران درخدمت کودکان و نوجوانان است.

محمود مروج در پایان صحبت‌های خود با قدردانی از حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حاضر در این جلسه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دارای فضایی امیدبخش، تربیتی و پژوهشی معرفی کرد که بیش از ۶۰ فعالیت فرهنگی هنری ادبی در آن انجام می‌شود.

در بخشی دیگر ابوالقاسم سلیمانی دبیر هفته ملی کودک با اشاره به محدود شدن برنامه‌های هفته ملی کودک در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا گفت: هفته ملی و روز جهانی کودک امسال هم با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» -که سال پیش عنوان شده بود- برگزار می‌شود.

در ادامه مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون درباره نحوه اجرای برنامه‌های هفته کودک توضیح‌هایی ارائه داد و تعدادی از برنامه‌های این هفته را این‌طور عنوان کرد: اجرای نمایش، اجرای موسیقی، قصه‌گویی، برپایی نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون در مرکز آفرینش‌ها، عیادت از کودکان بستری در بیمارستان‌های تهران، نمایش فیلم، نمایش پویانمایی‌های منتخب جشنواره پویانمایی کانون، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با کودکان و... و.

اجرای نمایش از سوی تماشاخانه سیار در نقاط مختلف، اجرای تئاتر، برگزاری کارگاه‌ نمایش صحنه‌ای، برپایی میز بازی شامل بازی‌های تولید شده در کانون از دیگر برنامه‌های مرتبط با روز جهانی کودک بود که سلیمانی به آنها اشاره داشت.

در ادامه افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون بر اهمیت کار برای کودک تاکید کرد و گفت: کار کودک به دلیل داشتن مخاطب خاص ما را با دو مخاطب مواجه می‌کند؛ اول خود کودک و بعد کسانی که با کودک در ارتباط هستند.

امینی به تشریح برنامه‌های هفته کودک پرداخت و تصریح کرد: گرامیداشت روز جهانی کودک به‌طور گسترده در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد. در کانون ۶۲ فعالیت مختلف وجود دارد که در طول سال در مراکز انجام می‌شود و در همین راستا برای روز جهانی کودک در استان‌ها ۳۱ بخش برنامه داریم.

برگزاری کارگاه‌های مختلف، کاشت نهال، برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی با فعالان حوزه کودک، تجلیل از فرزندان شهدا، جشن بادبادک‌ها و برپایی ۱۳۰ کتابخانه سیار شهری و روستایی از برنامه‌هایی بود که از سوی امینی عنوان شد.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون در پایان گفت: در برنامه‌های هفته کودک بخش امداد فرهنگی به مناطق محروم و کم‌برخوردار به‌طور ویژه در استان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

در پایان این جلسه حاضران به بیان پیشنهادها و نظرهای خود پرداختند. احیای طرح کانون مدرسه، برگزاری جشن‌های مختلف، نمایش تئاتر، نمایش فیلم، برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای برنامه برای کودکان آسیب دیده از موضوع‌های مطرح شده از سوی این اعضا بود.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.