یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

سینماپرس گزارش می دهد؛

هرآنچه از شصت و پنجمین جشنواره فیلم لایپزیگ باید بدانید/ چه فیلم هایی از ایران در این رویداد حضور دارند؟

جشنواره فیلم لایپزیگ آلمان

سینماپرس: جشنواره فیلم های مستند و انیمیشن لایپزیگ (DOK Leipzig) بزرگترین جشنواره فیلم آلمان و یکی از مهمترین جشنواره های بین المللی فیلم های مستند هنری و فیلم های انیمیشن و همین طور آثار روایت گری تعاملی به شمار می آید که امسال قرار است از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ اکتبر (۲۴ مهر تا اول آبان) در شهر لایپزیگ آلمان برگزار شود.

به گزارش سینماپرس یکی از برنامه های این رویداد سینمایی توجه به صنعت مستندسازی است؛ این برنامه قرار است برای علاقمندان فرصت هایی نظیر: سرمایه گذاری و تولید مشترک؛ پخش و توزیع مناسب برای مخاطبین بین المللی؛ فرصت های ایجاد شبکه های ارتباطی با کیفیت بالا؛ دسترسی به آثار تعاملی مهیج و توسعه و پیشبرد پروژه های تعاملی و... را فراهم آورد ضمن آنکه جلسات بحث و گفتگو نیز در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.

این جشنواره قرار است فرصتی را فراهم نماید تا فیلمسازان، آخرین تولیدات خود را در بزرگترین جشنواره کشور آلمان به نمایش بگذارند. جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیگ در چشم انداز جشنواره های بین المللی فیلم و همینطور بدلیل توجه ویژه به کیفیت هنری آثار، منحصر به فرد به شمار می آید. رویکرد هنری برای انتخاب آثار چند لایه ای که واقعیت را با پیچیدگی ها و با ذهنیتی نوین منعکس می کنند، امری ضروری محسوب می شود. برنامه های این جشنواره عبارتند از: بخش های مسابقات بین المللی برای فیلم های مستند بلند و کوتاه و فیلم های انیمیشن و همینطور برای فیلم های انیمیشن مستند، مسابقه ملی برای فیلم های مستند آلمانی و مسابقه اساتید آینده.

از جمله قوانین شرکت در جشنواره فیلم مستند لایپزیگ عبارتند از: فیلم های مستند و انیمیشن است. آثاری که تلفیلق این دو ژانر باشند نیز می توانند در جشنواره شرکت کنند؛ فیلم های با مدت زمان کمتر از ۴۰ دقیقه به عنوان فیلم کوتاه تعریف شده اند. فیلم های با مدت زمان بیشتر از ۴۰ دقیقه به عنوان فیلم بلند تعریف شده است؛ این جشنواره محدودیت موضوع و فرم ندارد؛ تمامی آثاری که پس از ماه اکتبر ۲۰۲۱ تولید شده باشند، میتوانند در این رویداد ثبت نام کنند و...

لازم به ذکر است جوایز نقدی به ارزش بیش از ۴۰ هزار یورو برای برندگان بخش های مختلف در نظر گرفته شده است. همچنین برندگان بهترین فیلم مستند بلند، بهترین انیمیشن بلند و بهترین انیمیشن کوتاه به آکادمی اسکار معرفی می شوند.

با توجه به سیاست زدگی اغلب جشنواره های اروپایی جشنواره فیلم لایپزیگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و قرار است امسال بخش ویژه ای از جشنواره به مسأله کشور اوکراین اختصاص یابد. بخش جدید پانوراما شامل فیلم هایی از اروپای مرکزی و شرقی از جمله آثار هاینز ایمیگلز، اریک بودلر و جومانا مانا است؛ مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند از آنجا که جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر Docudays UA به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در ماه مارس گذشته در کیف برگزار نشد می خواهند برای نشان دادن همبستگی با تیم Docudays UA، DOK لایپزیگ مکانی را برای نوزدهمین دوره این جشنواره فراهم کنند از این رو برنامه ای به نام «Spotlight on: Docudays UA ۲۰۲۲» چهار فیلم منتخب برای مسابقه ملی DOCU/UKRAINE را همراه با فیلم افتتاحیه «Boney Piles» ارائه می کند.

مسئولان این رویداد سینمایی گفته اند بخش جدید «پانوراما» لایپزیگ دریچه ای را به روی دنیای فیلم های اروپای مرکزی و شرقی باز خواهد کرد که ارتباط نزدیکی با تاریخچه جشنواره دارد. آثار کوتاه و بلند نمایش داده شده در این بخش از گذشته سوسیالیستی تا دوره تحولات تا امروز را در بر می گیرد. این آثار شامل آثاری از فیلمسازان مطرح، مانند هنرمند انیمیشن لتونی الاصل، سیگن باومان، و همچنین مستندسازان مستعدی مانند اوتیلیا بابارا از مولداوی است. پانوراما همچنین در اولین سال اکران خود شامل فیلم هایی از کرواسی، صربستان، لهستان، بلغارستان، اسلواکی و اوکراین می شود. در بخش «دوربین لوسیدا» هفت اثر استثنایی از مستندسازان مطرح خارج از رقابت نمایش داده می‌شود. Heinz Emigholz در اینجا با دو اثر مقاله‌نویسی درباره معماری در آمریکای جنوبی، بخش‌های ۳۴ و ۳۵ از مجموعه فیلم‌های در حال اجرا خود «عکاسی و فراتر» به نمایش گذاشته می‌شود.

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و انیمیشن لایپزیگ در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ با اولین نمایش آلمانی «سگ یا ایتالیایی مجاز نیست» افتتاح می‌شود. در این فیلم، آلن اوگتو کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی زندگی پدربزرگ و مادربزرگش از شمال ایتالیا را دنبال می‌کند. مهاجرت به فرانسه در نیمه اول قرن بیستم. این دومین بار است که یک فیلم انیمیشن طولانی جشنواره را آغاز می کند. انیمیشن استاپ موشن در سبک تراژیکومیک شرایط سخت یک دهکده کوهستانی Piedmontese را به تصویر می کشد. در آنجا مردان خانواده مجبورند در رشته کوه‌های آلپ فرانسه به کار فصلی بروند یا در جنگ‌های استعماری و جهانی بجنگند، در حالی که زنان و کودکان کار میدانی را انجام می‌دهند. هنگامی که فاشیست ها در ایتالیا به قدرت می رسند، اوگتوها تصمیم می گیرند به کشور همسایه مهاجرت کنند. کریستوف ترهخت، مدیر جشنواره گفت: «آلن اوگتو با این انیمیشن عروسکی با کارگردانی تخیلی، یادبودی صمیمانه برای پدربزرگ و مادربزرگ ایتالیایی خود سزیرا و لوئیجی خلق کرده است. کارگردان خود را در این وقایع داستانی خانوادگی می‌بیند، تمایل خود را به کار با دستانش تشخیص می‌دهد.

در حالی که سال گذشته، بازار DOK Co-Pro به دلیل همه گیری ویروس کرونا به عنوان یک رویداد ترکیبی برگزار شد، رویدادهای امسال عمدتاً در محل (۱۷-۱۸ اکتبر) برگزار خواهد شد. در آستانه این رویداد، DOK Industry بار دیگر یک جلسه آنلاین از نمایندگان پروژه را برای آماده شدن برای بازار و تقویت حس اجتماعی ارائه می دهد. مستند «ایل قشقایی: روزی روزگاری در شیراز» به کارگردانی حامد ذوالفقاری از ایران در بازار فیلم این رویداد حضور دارد.

همچنین فیلم های «خانه قلب» به کارگردانی سارا سیدان و «زمین بازی» به کارگردانی سمانه فضل الله اسدی نیز از ایران در بخش کودک جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.