دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد؛

اسماعیلی: هیچ موردی در دولت وجود نداشته که ما پیگیری کنیم و به نتیجه نرسیده باشد!

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزارت ارشاد

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهوری همان مقدار اعتباری که برای مجتمع‌های فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر می‌گیریم، برای توسعه، تکمیل و تجهیز عادلانه کتابخانه‌های عمومی نیز در نظر گرفته ایم و این اتفاق در استان‌های مختلف رخ داده است.

به گزارش سینماپرس، پنجاه‌ویکمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور چهارشنبه ۳۰ شهریور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن پرویز عضو هیئت مدیره نهاد کتاب‌ کتابخانه‌های عمومی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی و عصمت مؤمنی عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی و علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حسین جلالی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت امنا و نمایندگان شورای عالی استان‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد احمدوند معاون اداری و مالی، سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هادی آشتیانی مشاور اجرایی و امور حوزه دبیرکل، زهرا جعفری مشاور رسانه‌ای دبیرکل، محمدمهدی زرافشان سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و مرضیه خالویی دبیر شورای معاونان و مدیران نهاد برگزار شد.

عرصه وسیع برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در دولت مردمی

محمدمهدی اسماعیلی در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های مهدی رمضانی و مدیران نهاد طی سخنانی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از بهترین بخش‌های مجموعه وزارتخانه است. جلسات با این دوستان همواره با نکات خوب و آموزنده‌ای همراه بوده است. به همین تناسب جلسه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور نیز جلسه‌ای بسیار پربار با حضور جمعی از فرهیختگان است که آن را غنیمت می‌دانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه گفت: از دوستان در نهاد می‌خواهم تا با ایده‌پردازی و بهره‌گیری از اتاق فکر و استفاده از تجربه اعضای هیئت امناء، برنامه‌های بلندمدتی را تدوین کنند و در خصوص برنامه هفتم توسعه نیز احکام پیشنهادی خود را آماده کنند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حمایت دولت از حوزه فرهنگ گفت: در دولت مردمی زمینه بسط و گسترش کار فرهنگی بسیار فراوان است؛ از شخص رئیس‌جمهور تا سایر دوستان نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ دارند و تقریباً هیچ موردی در دولت وجود نداشته که ما پیگیری کنیم و به نتیجه نرسیده باشد.

اسماعیلی درباره اعتبارات درنظر گرفته شده برای استان‌ها گفت: در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری همان مقدار اعتباری که برای مجتمع‌های فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر می گیریم، برای توسعه، تکمیل و تجهیز عادلانه کتابخانه های عمومی نیز در نظر گرفته ایم و این اتفاق در استان‌های مختلف رخ داده است.

وی در ادامه به اعتبار برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و قانون برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم در قانون برنامه هفتم و همچنین وصول اعتبارات سند مهندسی فرهنگی استان ها حل خواهد شد. امیدوارم مجموعه موارد و مصوبات مورد بحث در نهایت به گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور منجر شود.

ادامه فعالیت‌های کتابخانه‌ها در کنار برنامه‌های ویژه اربعین

مهدی رمضانی ضمن اشاره به مهمترین فعالیت‌های در دست اجرای نهاد گفت: جلسات محافل ادبی، دومین جشنواره قصه‌گویی، طرح «با هم بخوانیم»، ویژه‌برنامه «قلم برای قلم» و دومین دوره «از تبار قلم» به مناسبت روز قلم و همچنین سلسله‌نشست‌های «روایت مادری» در بزرگداشت مادران شهدا، از جمله برنامه‌هایی بود که در این فصل اجرا شد. در کنار این برنامه‌ها، فعالیت‌هایی به مناسبت اربعین حسینی تدارک دیده شد که باعث توقف سایر اقدامات ما در نهاد نشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در این مدت سفرهای استانی را نیز با جدیت پیگیری کردیم و در استان‌های مختلف حاضر شدیم. دیدار با کتابداران، بازدید از کتابخانه‌ها، دیدار با مقامات استانی اعم از استاندار و نماینده ولی فقیه را داشتیم که اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفت. بر این اساس در این فصل از استان‌های تهران، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همچنین دور دهم «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد استان هرمزگان بازدید داشته‌ایم. بازدید از موکب‌های فرهنگی در استان‌های مرزی خوزستان، ایلام و کرمانشاه نیز طی ۷۲ ساعت انجام شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: برپایی موکب‌های اربعین بازخورد بسیار مثبتی در فضای روحی و کاری کتابداران ما داشته و فضای کار گروهی و جمعی حول محور حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برای همکاران ما نیز بسیار باارزش و روحیه‌بخش بود.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با تشکر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کتابخانه‌های عمومی در سفرهای استانی گفت: حضور اسماعیلی در استان‌ها و کتابخانه‌های عمومی و توجه به حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها در همه ادوار وزارتخانه بی‌نظیر بوده است و به نوعی می‌توان گفت که با این میزان از توجه، کتابخانه‌های عمومی احیاء شدند.

ادامه روند دیدار با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی

مهدی رمضانی در ادامه به بیان مطالبی درباره نکات مطرح شده در این نشست پرداخت و گفت: از جلسه گذشته هیئت امناء تاکنون به همت جناب آقای جلالی در کمیسیون فرهنگی مجلس، موضوع اصلاح قانون تأسیس نهاد در چند جلسه در کمیته ویژه‌ای که برای این موضوع شکل گرفته با حضور نمایندگان کمیسیون، مرکز پژوهش‌ها و نهاد پیگیری شد. خوشبختانه با حمایت آقای دکتر اسماعیلی و همراهی مجموعه وزارتخانه طرح اصلاح قانون قانون پیشرفت خوبی داشته و پیش‌نویس اولیه برای ارائه در صحن کمیسیون آماده شده و این موضوع در اولویت برنامه‌های کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است.

وی افزود: در خصوص با ارتباط با نمایندگان، از همه کمیسیون‌ها و مجامع استانی وقت برگزاری جلسه گرفته شده، به خصوص با کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها؛ چراکه یکی از کمیسیون های حساس در بحث قانون است. در کنار آن با برخی از نمایندگان مؤثر نیز به صورت مجزا جلسه داشته‌ایم.

دبیرکل نهاد درباره بحث تفویض اختیار نیز توضیح داد: در همایش مدیران‌کل استان‌های نهاد که با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، یکی از اتفاقاتی که رقم خورد تفویض اختیارات به مدیران‌کل استان‌ها و رؤسای ادارات شهرستان‌ها بود که موارد بسیاری در حوزه‌های مختلف تفویض شد. البته باید پاسخگویی مناسب در قبال این تفویض‌ها نیز صورت بگیرد که سازوکار نظارتی مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

رمضانی درباره نهضت مطالعه مسئولان نیز گفت: طرحی را آماده کردیم که بنا داریم از هفته کتاب سال جاری آن را آغاز کنیم؛ مخاطبان این طرح اعضای اصلی هیئت دولت هستند که در ادامه به سایر سطوح مدیریتی نیز تسری پیدا می‌کند. این موضوع بخشی از طرح کلی نهضت مطالعه است که پس از تکمیل نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس برای اصلاح قانون تأسیس نهاد

حسین جلالی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهتمام و پیگیری‌های دبیران‌کل پیشین و فعلی به موضوع اصلاح قانون تأسیس نهاد گفت: امروز فضای خوبی برای اصلاح قانون تأسیس نهاد وجود دارد. کمیسیون فرهنگی مجلس تمام‌قد پشت این طرح قرار دارد؛ طرحی که مسائل سیاسی و اختلافی در آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد که زمینه‌های رأی‌آوری را دارد.

لزوم آگاهی‌رسانی و همراه کردن نمایندگان در بحث اصلاح قانون تأسیس نهاد

علیرضا مختارپور درباره روند اصلاح قانون تأسیس نهاد نیز گفت: باید به این موضوع توجه داشت که دیدار و رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دعوت از آنها برای بازدید از کتابخانه‌ها می‌تواند آگاهی‌رسانی مناسبی از وضعیت و چالش‌های پیش روی نهاد همراه داشته باشد. این موضوع تأثیر به‌سزایی برای جلب حمایت و کمک‌های مجلس شورای اسلامی دارد که البته تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه از سوی مسئولان نهاد صورت گرفته است.

محسن پرویز عضو هیئت مدیره نهاد کتاب‌ کتابخانه‌های عمومی با تأکید بر لزوم آگاهی‌بخشی و همراه کردن نمایندگان مجلس در موضوع اصلاح قانون تأسیس نهاد گفت: نه تنها کمیسیون فرهنگی، بلکه باید درصد مناسبی از تمام نمایندگان مجلس در این زمینه به صورت کامل توجیه باشند تا زمانی که طرح به صحن مجلس می‌آید، بتوانند به شکل مناسبی از آن دفاع کنند.

حمایت شورای عالی استان‌ها برای افزایش اعتبارات نهاد

معصومه آباد سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس شورای عالی استانها نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای افزایش اعتبارات نهاد گفت: در کنار نیم‌درصد سهم نهاد از درآمد شهرداری‌ها که وصول آن با چالش‌هایی همراه است، پیشنهاد من این است که پس از اجرای قانون درآمدهای پایدار، در قالب تفاهم‌نامه‌ای با شورای عالی استان‌ها اعتباری از این محل دریافت شود.

از برنامه‌های خلاق و هویت‌ساز کودک و نوجوان تا برپایی نهضت کتابخوانی مسئولان

فاطمه عزیزآبادی فراهانی طی سخنانی گفت: با پیشنهاد جناب آقای رمضانی بنا شد که در سفرهایی که به استان‌های مختلف خواهیم داشت، فرصتی را هم برای بازدید از کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهیم. بر همین اساس در هفته دولت سفری به استان مرکزی داشتم که از چند کتابخانه عمومی، از جمله پروژه کتابخانه مرکزی اراک و چند کتابخانه در فراهان و مناطق محروم استان، بازدید داشته باشم. در این بازدیدها همکاران کتابدار را بسیار باانگیزه و پرتلاش دیدم.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های خلاق و هویت‌ساز در حوزه کودک و خانواده در کتابخانه‌های استان مرکزی، افزود: به خصوص طرح‌ها و ایده‌های خیلی خوبی در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفته است. در حوزه کودک و نوجوان نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام می‌شود؛ به‌خصوص در اتاق‌های مادر و کودک کتابخانه‌ها تعامل مناسبی میان کتابداران عزیز با حضور مادران و کودکان شکل گرفته است و مشخص است در کتابخانه‌های عمومی کارهای هویتی و همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خوبی در حال شکل گرفتن است.

عزیزآبادی فراهانی ادامه داد: در جلسه‌ای که با رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها بصورت حضوری و آنلاین داشتیم، عزیزان مسائلی را مطرح کردند که بنده به عنوان امانتدار باید آن را در این جلسه منتقل کنم؛ از جمله در خصوص بهبود وضعیت معیشتی و یکسان‌سازی حقوق همکاران با سایر دستگاه‌ها، بحث بازنگری در ساختار سازمانی هم به لحاظ جایگاه شغلی و هم به لحاظ کمبود نیروی انسانی و در نهایت بحث تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها برای تقویت جو رقابت و ارائه خلاقیت در استان‌ها بر اساس مسائل بومی.

یاسر احمدوند نیز در این نشست در سخنانی کوتاه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در میان مسئولان اشاره کرد و گفت: در دیداری که مقام معظم رهبری با پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس داشتند، در بخشی از بیانات خود به صورت تلویحی به لزوم توجه بیشتر مسئولان به مطالعه و کتابخوانی اشاره کردند که این موضوع می‌طلبد در کنار اقدامات در دست اجرا برای ترویج عمومی مطالعه، نهضت کتابخوانی مسئولان نیز اجرایی شود.

حمایت سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد درآمدهای پایدار نهاد

غلامرضا سعیدی نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با تأکید بر لزوم بکارگیری راهبرد ایجاد درآمد پایدار در نهاد گفت: یکی از راهبردهایی که می‌تواند در دستور کار نهاد قرار گیرد تا در هر دوره شاهد این نباشیم که با کاهش درآمد دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری، نهاد نیز در درآمدهای خود دچار چالش شود، ایجاد درآمدهای پایدار و تنوع‌بخشی در منابع درآمدی است. در خواست دارم که نهاد به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کند و سازمان مدیریت نیز حمایت‌های لازم در این زمینه را خواهد داشت. به عنوان مثال ما در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم و کارگروه حوزه فرهنگ نیز در آستانه شکل‌گیری است که در آن کارگروه می‌توانیم احکام مناسبی را به مجلس محترم پیشنهاد دهیم که دارای مبانی محکم قانونی باشد.

سعیدی ادامه داد: اکنون بحث برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و منابع خوبی هم برای آن پیش‌بینی شده است. تأکید ما نیز این بوده که این منابع به گونه‌ای هزینه شود که باعث ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه به‌ویژه در مناطق محروم شود. امیدوارم با برنامه‌هایی که نهاد ارائه خواهد کرد، جای پای محکمی در برش‌های استانی داشته باشیم که کمک شایان‌توجهی به درآمدها و اعتبارات نهاد شود. ما در این موضوعات خود را کنار گود نمی‌بینیم و آمادگی کمک در تمام این حوزه‌ها را داریم.

در این نشست معاونان نهاد گزارشی از مصوبات نشست پیشین و اقدامات جاری نهاد به هیئت امناء ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.