پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

سخنگوی کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳:

مطمئن هستم «جنگ جهانی سوم» به لحاظ قوت یک «اسکار» دریافت می‌کند/نور حق و انسانیت از جشنواره‌ها عبور نمی‌کند بلکه از قلوب عبور می‌کند!

پرویز شیخ طادی در پنجمین شب کانون كارگردانان

سینماپرس: سخنگوی کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳ گفت: برخی جشنواره‌ها ثابت کردند تحت تأثیر و یا تحت‌فشارهای سیاسی و اجتماعی می‌توانند خروجی غیرمنصفانه داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، اهمیت یافتن دریافت جایزه در آکادمی اسکار باعث می‌شود تا انتخاب نماینده ایران در اسکار برای سینماگران و مدیران سینمایی ایران اسلامی هم تبدیل به انتخابی دشوار و مهم شود و فرآیند آن نیز با چالش‌هایی همراه باشد.

این انتخاب همیشه و در هر دوره به عهده کمیته‌ای است که از سینماگران و توسط بنیاد فارابی و خانه سینما انتخاب می‌شوند، کمیته‌ای که درنهایت «جنگ جهانی سوم» را به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد.

در همین رابطه پرویز شیخ‌طادی عضو و سخنگوی این کمیته در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در رابطه با معیارهای انتخاب نهایی نماینده ایران توضیح داد: معیارهای انتخاب ابتدا داشتن مجوزهای قانونی جمهوری اسلامی ایران، رعایت ضوابط شرکت در آکادمی اسکار، بررسی هنری و فرهنگی آثار راه‌یافته به کمیته انتخاب و وجوه برتری آثار موردبررسی نسبت به هم بود.

شیخ‌طادی در رابطه با محتوای آثار سینمایی و عدم وجود سیاه نمایی در نماینده ایران در اسکار توضیح داد: میزان توقع ما از آثار هنری باید با واقعیت و توان مجموعه نیروهای حاضر و امکانات آن متناسب گردد. هیچ تک اثری نمی‌تواند یک‌تنه حامل هزاران سال فرهنگ یک تمدن بزرگ باشد. هیچ اثر هنری که گل‌ها بر اساس یک شورش ذهنی خلاقانه به یک نظریه فلسفی دست می‌یابد متضمن ماندگاری آن تا ابد نخواهد بود، فردا یک خلق و تخیل دیگر؛ مهم این است که هنرمند مسیر وهم و بیماری و ابتذال را با عقلانیت و خردورزی اشتباه نگیرد، هنر و علوم نظری که با فلسفه و سایر علوم تقاطع دارد بشدت نیازمند منطق و تقویت برهان در هنرمند است و هنرمند نمی‌تواند دست از برهان بکشد و تنها با مخدرات ذهنی به محصول مانا و ره‌گشا دست یابد.

سخنگوی کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳ در رابطه با ویژگی‌های اثر انتخاب‌شده و عدم انتخاب دو فیلم «بدون قرار قبلی» و «موقعیت مهدی» باوجود نزدیکی به تفکرات انقلابی تصریح کرد: هر دو فیلم از دوستان و همکاران درجه‌یک بنده و سایر اعضای کمیته انتخاب هستند، هر دو اثر نامبرده شده هم شرایط شرکت در جشنواره‌های داخلی و جهانی رادارند و باید برایشان تلاش کرد، همین‌طور فیلم تفریق، پسر دلفینی و حتی فیلم‌هایی که جزو پنج فیلم نهایی منتخب نبودند؛ اما وظیفه هیئت انتخاب چیست؟ پاسخ این است: انتخاب یک اثر که از تمام وجوه هنری و محتوایی از سایر رقبا بالاتر و دارای زبان گویاتر باشد.

این کارگردان و فیلم‌ساز ایرانی در رابطه دید آکادمی اسکار نسبت به موضوعات دینی و دفاع مقدسی بیان کرد: برخی جشنواره‌ها ثابت کردند تحت تأثیر و یا تحت‌فشارهای سیاسی و اجتماعی می‌توانند خروجی غیرمنصفانه داشته باشند، در برخی اگر برنده در جشنواره حاضر نشود جایزه دریافت نمی‌کند؛ هرچند حق اوست و انتخاب‌شده، هیچ تضمینی وجود ندارد اما می‌توان امکانش را بیشتر نمود. نور حق و انسانیت از جشنواره‌ها عبور نمی‌کند بلکه از قلوب عبور می‌کند و ازلی می‌گردد.

وی در پایان مدعی شد: شخصاً مطمئن هستم فیلم «جنگ جهانی سوم» به لحاظ قوت در موضوع، بازی، کارگردانی فیلم‌برداری و گریم یک اسکار دریافت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.